۱۳۹۱ اسفند ۱۳, یکشنبه

‌یک شبکه به اسم ِ «من و تو»


آبان ماه سال 89 شبکه «من و تو» پخش برنامه‌های خود را از لندن آغاز کرد؛ اینک این شبکه به یکی از پربیننده‌ترین شبکه‌های ماهواره‌ای در داخل کشور تبدیل شده است.
.
پخش اخبار در قالبی نرم و سیّال (با «اتاق خبر»)، کشاندن مباحث سیاسی به درون خانواده‌های گریزان از سیاست با ساخت برنامه‌های تلفیقی (دکتر کپی)، ترویج سبک خاصی از زندگی (بفرمایید شام)، (اقدام بسیار ریشه‌ای و مهم در) تبدیل تعداد بسیار زیادی از شهروندان و بینندگان شبکه به «خبرنگار – شهروندان» با ارسال ویدئوهای آماتوری (سالی‌تاک و گزارشگر)، توجه به علائق موسیقیایی بخش کاملا حذف شده جامعه از رسانه‌های جمهوری اسلامی (آکادمی موسیقی گوگوش) و احیای نام و نشان‌های قبل از انقلاب (با نمایش مستندهای کلاسیک ایرانی و معرفی هنرمندان و گاه رخدادهای سیاسی) در کنار پخش برنامه‌های مستند روز و معرفی ستارگان سینما و موسیقی، این شبکه تلویزیونی کوچک را به درون خانواده‌ها راه برده است.
.
تفاوت مهم شبکه «من و تو» با سایر شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان در تلفیق هنرمندانه و البته تیزهوشانه علائق و رویکردهای سیاسی مدیران شبکه با برنامه‌های تفریحی و سرگرمی است؛ تا پیش از آن شبکه‌ها یا صرفا سرگرم کننده بودند یا عموما سیاسی، فقط بی.بی.سی فارسی از دیماه 87 تا حدی توانسته بود بین برنامه‌های سیاسی و سرگرمی خود رابطه‌ای منطقی برقرار کند، هر چند وزن برنامه‌های سیاسی‌اش بسی بیشتر بود و این برای بخش مهمی از جامعه ایرانی که از تنش‌های سیاسی جاری  خسته شده، راضی‌کننده نبود. این خلا را، با زیرکی تمام، «من و تو» پر کرده است.
.
رویکرد قهری و حذفی برای تعیین ذائقه رسانه‌ای مردم تاکنون نتیجه‌ای نداشته است؛ نظرسنجی‌ها از افت مخاطبان صدا و سیما حکایت می‌کند (الف: صدا و سیما عرصه را به ماهواره واگذار کرده است+) و همزمان از نفوذ بیشتر شبکه‌های ماهواره‌ای در مناطق روستایی و محروم (مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان: استفاده از تجهیزات ماهواره در روستاهای استان زنجان نگران کننده است+). این نشانه نفوذ معنوی خارج از چارچوب اراده رسمی است و جزای ناگزیر آن سیستم رسانه‌ای که همیشه سعی کرده بخشی از جامعه را به طور کامل نادیده بگیرد. رویه برخورد اما ظاهرا همچنان بر مدار پاک کردن صورت مسئله می‌چرخد؛ همین پنج ماه قبل وقتی یک ویدئوی چند ثانیه‌ای از وضعیت بد سرویس‌های بهداشتی یک دبیرستان شبانه‌روزی در کنچی شهرستان محروم بستک (استان هرمزگان) از شبکه «من و تو» پخش شد، ماموران به سرعت دیش‌های ماهواره‌ای را در این منطقه جمع‌آوری کردند!(+)
.
دیروز احمدی‌نژاد در بازدید از صدا و سیما و در واکنش به قطع پخش برنامه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی از برخی ماهواره‌های جهانی گفته که «ما باید چهار ماهواره از خودمان به هوا پرتاب کنیم تا هر "ننه قمری" کلید آنرا پایین نیاورد.»(+) کاش کسی هم فکری به حال ننه قمرهایی می‌کرد که ماموران معذور پلیس را گاه با تجهیزات عملیات تکاوری، بر پشت بام خانه مردم می‌فرستند؛ برای کندن و انداختن دیش‌ها، برای پاک کردن صورت مسئله.
.
.

۷ نظر:

  1. کاش این پست‌ها رو خیلیا بخونن.

    پاسخحذف
  2. شهید اوینی :

    تردیدی نیست که ما نمی توانستیم از ورود ویدئو به کشورمان جلوگیری کنیم، چنان که نتوانسته ایم مانع ورود هیچ یک از محصولات تکنولوژیکی غرب بشویم؛ و راستش من تردید دارم که اگر هم می توانستیم، آیا چنین عملی درست می بود یا نه.

    ورود ویدئو به کشور یک ضرورت تاریخی است و زندگی در این عصر،خواه ناخواه چنین موجبیتی را به همراه دارد که ما نه تنها ویدئو، بلکه به زودی زود ماهواره را نیز بپذیریم... و چه باک؟! کسی می ترسد که ضعیف تر است و ما که پا در میدان مبارزه با غرب نهاده ایم باید خودمان را برای چنین روزی نیز آماده کنیم. ما باید از دشمن تصویری درست و مطابق واقع امر داشته باشیم، اگرنه شکست خواهیم خورد.کسی که خود را برای رودر رویی با پلنگ آماده کرده باشد،از گربه نخواهد هراسید؛کسی از گربه میترسد که دشمن را موشی حقیر انگاشته باشد."
    کتاب رستاخیز جان-ص۸۶

    http://www.aviny.com/article/aviny/Chapters/Videodarbarabarerastakhiz.aspx

    ....

    کاش صدا و سیما حتی به چنین اظهار نظر ایدولوژیکی نزدیک میشد و سیاست های قهری رو به رقابتی تبدیل می کرد ولو شده با سیاست های محمدود تر ناشی از نگاه ایدولوژیک

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. شهید آوینی اگر بود، این روزها مغضوب و بی بصیرت بود؛ به گمانم

      حذف
  3. البته زرق و برق و دکورهای خوب و مجری های خوش لباس رو نباید ندیده گرفت

    پاسخحذف
  4. شبکه.من.و.تو.یک.شبکه.سیاسی.نیست.و.با.برنامه.هاییکه.پخش.میکند.توانسته..سر.مردم.را.بخصوص.جوانها.را.گرم.کند.؟.که.کمتر.به.بعضی.فکرها.بیافتند؟واقعا..دقیق.کارمیکند.و.هزینه.بسیار.هنگفتی.این.تلویزیون.دارد.این.هزینه.راهر.کسی.نمیتواند.تامین.کند.گول.چهارتا.زن.لخت.و.عور.و.ادا.و.اطوارشان.را.نخورید.؟.ما.ایرانیها.درجواب.دادن.خیلی.عجله.داریم.لعنت.برسیاست.که.پدر.ومادر.ندارد؟؟؟؟

    پاسخحذف