۱۳۹۱ دی ۱۳, چهارشنبه

چهارپاره – 99 / کتابهایی که خریدم



(1)
هفته گذشته و تا همین چند روز قبل، نمایشگاه کتاب بندرعباس دایر بود؛ به نظرم رسید بهتر از نمایشگاه‌های قبلی بود. انتشارات اطلاعات و امیرکبیر کتابهای بهتری آورده بودند؛ از کتابهای نشر ثالث بیشتر خوشم آمد. حیف شد که مجموعه دو جلدی از دکتر ساروخانی را از اطلاعات نگرفتم؛ بعدش هم یادم رفت، یعنی دیر شد. این استاد جامعه‌شناسی از وبلاگ‌نویسی نوشته بود. شاید اگر غرفه‌دار، مهربان‌تر بود، همان اول کار خریده بودم‌اش. یک کتاب درباره انقلاب فرانسه گرفتم که هنوز ورق‌اش نزده‌ام؛ به اعتبار انقلاب و فرانسه و فونت قدیمی نوشته‌هایش خریدم! ... کتابهای کودکان خوبی هم توی نمایشگاه بود؛ و فت و فراوان کتابهای دیگر که البته حتی اسم و طرح جلدشان هم با ذائقه من یکی جور نبود!
.
(2)
جلد دوم نقد مجموعه فیلم‌های داریوش مهرجویی را از هرمس گرفتم؛ و فقط به خاطر نقد «درخت گلابی» که خیلی دوست‌اش دارم. با لذت تمام یک بار دیگر نقد هوشنگ گلمکانی را از این فیلم خواندم. چقدر خوب است که «درخت گلابی» هست و گلمکانی چقدر خوب نوشته از «درخت گلابی».
.
(3)
مجموعه داستان «آدم‌ها» را از نشر ثالث گرفتم، نوشته احمد غلامی که برنده جایزه گلشیری هم هست. خیلی خوشم آمد از داستان‌هایش؛ از بعضی‌هایش خیلی زیاد. از مجموعه کارهای «راویت فتح»، از سری «روزگاران»، کتاب دزفول را گرفتم؛ کم خوشم آمد. یک بار اسفند 75 دزفول رفته‌ام.
.
(4)
«توتالیتاریسم» هانا آرنت را هم از نشر ثالث گرفتم. خیلی خواندنی است؛ بخوانیدش اگر به دانستن تفاوت‌های توتالیتاریسم و دیکتاتوری و یا مثلا مختصات توتالیتاریسم نازی و شوروی کمونیستی علاقه دارید. کلی روایت‌های تاریخی خواندنی هم درش هست.
.
.

۶ نظر:

  1. محمد جان چه خوب گفتی درمورد درخت گلابی. این فیلم همیشه جای خالی همه چیزهایی رو که دلم براشون خیلی تنگ میشه پر میکنه.از دیدنش سیر نمیشم.

    پاسخحذف
  2. نقد گلمکانی از «درخت گلابی» را خیی دوست دارم بخونم. آیا جایی سراغ دارید؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. من سالی که درخت گلابی رو روی پرده سینما بود، بعد از دیدنش حدود 5 کیلومتر پیاده رفتم از تا خونه. بسیار تاثیر گزار بود

      حذف
    2. خیلی هم عالی :)
      نقد گلمکانی در کتاب «داریوش مهرجویی / نقد آثار / از بانو تا مهمان مامان» آمده (انتشارات هرمس) اما من کتاب «درخت گلابی» را پیشنهاد می کنم (انتشارات کتاب سرا) ... من از طریق «آدینه بوک» همین چند روز پیش خریدم

      حذف