۱۳۹۱ آبان ۲۲, دوشنبه

بازگشت به شرایط پیش از 10 آبان؟



مقام رهبری پس از نامه‌نگاری‌های علنی  روسای قوای مجریه و قضاییه در ماجرای درخواست احمدی‌نژاد برای بازدید از زندان اوین، در یک سخنرانی عمومی (دهم آبان ماه) گفت: «از امروز تا روز انتخابات، هرکسی که بخواهد اختلاف‌ها را به میان مردم بکشاند و از احساسات آنها در جهت اختلافات استفاده کند،‌ قطعاً به کشور خیانت کرده است.»

.
انتظار می رفت این هشدار لااقل برای چند هفته‌ی بعدتر جدی گرفته شود اما سخنرانی دیروز (21 آبان) احمدی‌نژاد در مراسم تجلیل از بازنشستگان نمونه کشوری، نشانه‌هایی از بازگشت به شرایط قبل از 10 آبان را با خود دارد.
.
همزمان با مخالفت مجلس با اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها و در حالی که عامه مردم و از جمله بازنشستگان به دلیل اوضاع وخیم اقتصادی، متحمل فشارهای کم سابقه‌ای در جهت تامین معیشت خود هستند، اظهارات دیروز احمدی‌نژاد برای بازنشستگان، آیا به چیزی جز تحریک افکار عمومی، جز فرار از مسئولیت اقدامات نادرست اقتصادی قوه مجریه و جز تلاش دوباره برای بر عهده گرفتن نقش اپوزیسون حاکمیت در درون خود حاکمیت، تعبیر می‌شود؟ تهدیدهای مشهود وی در این سخنرانی (تا مرز استفاده از واژه «له کردن هر کس، تحت هر عنوان، با هر چهره» که به زعم او «بخواهد در مسیر پیشرفت حرکت و منافع ملت بایستد»)، از عطش وی برای خلق فضای التهاب و هیجان حکایت دارد.
.
وی گفته: «به محض تصمیم دولت برای اینکه پولی در جیب مردم برود، از 80 جا افراد بسیج می‌شوند که نگذارند این اتفاق بیفتد ... همین که می‌خواهیم نصف پول‌هایی که برخی برده‌اند و پس نیاورده‌اند به بازنشستگان بدهیم فریادها بلند می‌شود … متاسفانه در این میان عده‌ای مانع می‌تراشنند و هر راهی که می‌رویم بر آن قفل می‌زنند و اگر از راهی دیگر برویم قفل‌های بیشتری به آن می‌زنند … ما می‌خواهیم پولی که از ملت می‌گیریم به خودشان بدهیم …  هر کس تحت هر عنوان و با هر چهره و به هر بهانه‌ای در مسیر پیشرفت حرکت و منافع ملت بخواهد بایستد، از هر دسته و باندی که باشد ملت به لطف خدا او را زیر پای خود له می‌کند.»(+) او پیش‌تر در مصاحبه مطبوعاتی مهرماه خود نیز منتقدان برنامه‌های خود را در مقابل مردم قرار داده و گفته بود: «می گويند هدفمندی يارانه‌ها باعث اين مشکل شده است. از اول با هدفمندی مشکل داشتند و نمی‌خواستند دوزار توی جيب مردم برود!»(+)
 .
*
پ.ن: روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز (22 آبان) خود در این باره نوشته: « آقای رئیس‌جمهور خوب است به این واقعیت توجه نمایند که حنای فرافکنی و روش "نمی گذارند" و "فهرستی که در جیب دارم" دیگر رنگی ندارد ... اگر گوشه‌ای از نظر آقای رئیس‌جمهور به مجلس است که اجازه نداد فعلاً مرحله دوم قانون هدفمندی اجرا شود، باید به ایشان اطمینان دهیم که در شرایط سخت اقتصادی کنونی این اقدام مجلس یک خدمت به دولت بود، زیرا قطعاً مردم تحمل سنگین‌تر شدن این بار را ندارند. آقای رئیس‌جمهور نمی‌تواند ناکارآمدی دولت خود را با این ترفندها انکار کند، دولتی که از بیشترین حمایت برخوردار بود و بیشترین درآمد نفتی را نیز داشت ... این قبیل سخن گفتن آقای رئیس جمهور، نوعی از سرگیری همان دعواها و اختلافاتی است که رهبر انقلاب نسبت به آن هشدار دادند و آن را خیانت دانستند.»(+)
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر