۱۳۹۱ مرداد ۲۳, دوشنبه

تبریک ترور نخست وزیر مملکت!

مملکت و نظامی را می شناسید که نخست وزیرش را ترور کنند، بعد مخالفان نخست وزیر بتوانند میتینگ و مصاحبه راه بیندازند و ترور او را تبریک بگویند؟! و تازه این مخالفان، نماینده مجلس هم باشند؟ و جالب این که همین ها، در دور بعد انتخابات مجلس هم بشوند نماینده اول و دوم پایتخت در مجلس همان نظام و مملکت؟ و تازه جالب تر از همه این که، مجلس نظام به طرح سه فوریتی آزادی قاتل نخست وزیر نظام رای مثبت بدهد؟
.
به جوک می ماند، نه؟ ولی واقعیت دارد!
نخست وزیر مقتول
.
16 اسفند 1329، سپهبد علی رزم آرا، نخست وزیر، که مخالف ملی شدن نفت بود، توسط خلیل طهماسبی (عضو جمعیت فداییان اسلام) در مسجدی در تهران ترور شد و به قتل رسید. فردای همان روز آیت الله کاشانی با خبرنگاران خارجی مصاحبه کرد؛ قتل رزم آرا را واجب دانست و قاتل را ناجی ملت ایران معرفی کرد! همان روز میتینگ بزرگی در میدان بهارستان برگزار شد که طی آن نیز حسین مکی و دکتر بقایی، ترور نخست وزیر را به مردم تبریک گفتند! کمتر از دو هفته بعد، 29 اسفند سال 29، مجلس سنا ملی شدن نفت را تصویب کرد. اردیبهشت سال 30، دو ماه بعد از ترور رزم آرا و تصویب قانون ملی شدن نفت و  استعفای حسین علا از نخست وزیری، برای نخستین بار مصدق، حکم نخست وزیری گرفت. اواخر  سال 30 انتخابات مجلس هفدهم شورای ملی برگزار شد؛ مکی، کاشانی و بقایی به ترتیب نماینده اول، دوم و ششم تهران در مجلس شدند. همان روزها، دقیقا 25 اسفند سال 30، در پنجمین سالروز ترور محمد مسعود (روزنامه نگار)، دکتر حسین فاطمی (وزیر خارجه بعدی مصدق که هم اکنون خیابانی به نام او در تهران است)، توسط عضو دیگر فداییان اسلام، که آن روزها 14 ساله بود، ترور شد ولی به قتل نرسید. جالب این که عامل این آدمکشی نافرجام که حالا برای خودش پیرمردی شده، از تاریخ در تلویزیون حرف ها می زند؛ لابد از خیابان دکتر فاطمی هم رد می شود!
.
اما ادامه ماجرای قاتل نخست وزیر؛ 16 مرداد سال 31، حدود یک سال و نیم بعد از ترور نخست وزیر، مجلس طرح سه فوریتی آزادی قاتل (خلیل طهماسبی) را تصویب می کند! 25 مهر، سنا آن را رد می کند و بعد فحش و فضیحت است که نثار سنا می شود! 13 آبان طرح آزادی قاتل نخست وزیر به دولت مصدق ابلاغ می شود. 24 آبان خلیل طهماسبی از زندان آزاد می شود؛ به زیارت حضرت عبدالعظیم و ملاقات آیت الله کاشانی می رود ... بعدها که کلاه مظفر بقایی و مکی و مصدق توی هم می رود، یکی از متهمان ربایش و قتل رییس شهربانی مصدق، همین مظفر بقایی می شود که چند سال قبل ترش، ترور نخست وزیر کشور را به ملت تبریک گفته بود!
.
چنین تاریخ در هم تنیده و غریبی داریم ما!  
.
.
در پلاس(+)
.

۶ نظر:

  1. سلام جناب معینی گرامی
    ازنوشته های فهیمانه ی شما لذت می برم. حزنی که درنوشته های شما موج می زند، حزن ناشی از خردی است که درگردونه ی جهل گرفتارآمده است. دست وقلم مودبانه ی شما را می بوسم

    پاسخحذف
  2. سلام ناشناس!
    از حسن گمان و مهرتان ممنونم :)

    پاسخحذف
  3. یاد احمد کسروی و قاتلانش افتادم

    پاسخحذف
  4. آقاي محمد مهدي عبد خدايي چند سال پيش در مصاحبه با هفته نامه شهروند فرمودند كه اي كاش به دكتر فاطمي شليك نمي كردم و رنج و دشواري براي يك انسان ايجاد نمي كردم. فكر ميكنم درباره ايشان منصفانه قضاوت نكرده ايد.

    پاسخحذف
  5. +ناشناس
    .
    من درباره ایشون قضاوت کرده ام؟

    پاسخحذف
  6. وقتي به طعنه گفته ايد لابد از خيابان فاطمي هم رد مي شود يعني چه؟

    پاسخحذف