۱۳۹۱ مرداد ۵, پنجشنبه

مقایسه دو صفحه در فیس بوک / یک قاعده خوب؛ یک نتیجه خوب



من، هم عضو صفحه «زنجانیها» و هم عضو صفحه «بندرعباس» در فیس بوک هستم. هم اکنون صفحه زنجانیها 2906 نفر، و صفحه بندرعباس 3078 نفر عضو دارند (تنها 172 نفر اختلاف). ادمین یا ادمین های این دو صفحه فقط در اعمال یک قانون با هم تفاوت دارند؛ در صفحه بندرعباس هیچ عضوی حق ندارد عکس، متن و لینکی همخوان کند که به طور مستقیم به بندرعباس ربط نداشته باشد اما این قانون مهم در صفحه زنجانیها اجرا نمی شود. اعضای صفحه زنجانیها هر عکس و متن و لینکی را که حتی مطلقا ربطی به زنجان هم نداشته باشد، همخوان می کنند. دیروز حوالی ساعت 3.5 بعدازظهر ده لینک آخر هر دو صفحه را بررسی کردم که نتیجه زیر حاصل شد:
.
صفحه زنجانیها: از ده لینک اول این صفحه، فقط یک لینک به زنجان مربوط است. متوسط لایک ها، 12.5 و متوسط تعداد کامنت ها 13.8 است. جالب این که اگر همان یک لینک مرتبط با زنجان را حذف کنیم (که اظهار نظری جنجالی بود)، متوسط لایک ها به 4.5 و متوسط کامنت ها به 5 می رسد.
.
صفحه بندرعباس: از ده لینک اول، همه لینک ها مستقیم به بندرعباس مربوط است. متوسط لایک ها، 24.4 و متوسط تعداد کامنت ها 13.7 است. 
.
تفاوت ها در جلب و جذب مخاطب با وجود تعداد اعضای تقریبا یکسان، قابل توجه است.
.
اما نتیجه مهم رعایت آن قاعده (ممنوعیت انتشار مطالب غیر مرتبط در صفحه شهر و استان)، چه بوده؟
.
دو هفته قبل که تالار شهید آوینی بندرعباس آتش گرفت، صفحه بندرعباس در فیس بوک به محل تجمع شهروندان ِ خبرنگاری تبدیل شد که جزییات اتفاق و عکس های محل آتش سوزی را خیلی زودتر از خبرگزاری ها در فضای وب منتشر و بسیاری از کاربران، برای دریافت آخرین خبرها، به این صفحه مراجعه کردند.
... و  این اتفاق، اگر بدانیم، بس مهم و حیاتی است.
.

.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر