۱۳۹۱ تیر ۲۱, چهارشنبه

چهارپاره – 80 / شهید مدرس و شهید مرتضی و علی مطهری


(1)
آخرین روز اردیبهشت گذشته، علی مطهری علیه رویکرد فرهنگی احمدی نژاد و رییس دفترش در مجلس موضع گیری کرد و از جمله گفت: «آقایان مشائی و احمدی‌نژاد که زیرکانه وضعیت پوشش اسلامی در جامعه را به اینجا رسانده‌اند که پوشش استاندارد شلوار و مانتوی آزاد تا زانو را تبدیل به وضعیت فعلی کرده‌اند و در واقع تحریک جنسی را آزاد فرموده‌اند و موجب پدید آمدن عقده‌های روانی در جوانان ما شده‌اند، پس به فکر بخش دوم کار خود یعنی ارضای جوانان از طریق تأسیس کاباره‌ها و کلوپ‌های شبانه نیز باشند، شاید آن زمان روحانیت ما و مردم متدین و حزب‌اللهی ما که در دوره اصلاحات با یک‌صدم وضعیت فعلی کفن‌پوش به خیابان می‌ریختند احساس مسئولیت کنند و اقدامی نمایند.»(+)
.
او البته در این سخنرانی به دخالت سپاه در انتخابات هم پرداخته بود که همه اظهارات دیگرش را زیر سایه برد. سپاه و حامیان سپاه به شدت به او هجوم آوردند و مطهری ضمن آن که مخاطب نقد خود را نه همه سپاه، که بخشی از آن اعلام کرد، گفت که می تواند اسامی برخی افراد سپاهی دخیل در  انتخابات را هم اعلام کند. ماجرا تا مرز اعلام شکایت سپاه از او پیش رفت ولی متوقف ماند و منتفی شد. بعد از فروکش کردن گرد و خاک این برخورد، برخورد با مطهری از جبهه دیگری شروع شد؛ یعنی حدود 40 روز بعد از آن نطق، ناگهان دادستان تهران چند روز قبل گفت که «در مورد اظهارات علی مطهری که چند وقت پیش در مجلس نطقی کرده بود، بخش‌هایی از نظر دادستانی مجرمانه تشخیص داده شد و دادستانی اعلام جرم کرده.»(+)
.
مطهری در واکنش گفت: «اگر یک نماینده مجلس نتواند این مطلب را در نطق خود بگوید، باید فاتحه آزادی بیان و قانون اساسی را خواند ... سخن آقای جعفری دولت‌آبادی موجب وهن نظام و  تضییع حقوق مردم است، اساساً دادستان حق ورود به نطق نمایندگان را ندارد ... بهتر است ایشان به جای این جور کارها، تکلیف پرونده افرادی مانند آقایان مرتضوی، رحیمی و جواد لاریجانی را مشخص کند و به رفتارهایی که با زندانیان سیاسی و خانواده‌های آنها می‌شود، پایان دهد.» که البته جمله آخر وی در مورد رفتار با زندانیان سیاسی و خانواده آنان در خبر خبرگزاری سپاه (فارس) سانسور شد!(+)
.
این بار دادستانی نامه داد: «این که آقای مطهری اقدام دادستانی در عمل به قانون را موجب وهن نظام دانسته مایه تاسف است زیرا آنچه موجب وهن نظام است اظهارات اخیر نامبرده و قائل بودن به مصونیت ویژه برای خود است.»(+)
.
در این بین البته جواد لاریجانی (برادر ِ داماد خانواده مطهری و برادر رییس قوه قضاییه و دبیر شورای حقوق بشر همین قوه) که نام او نیز در واکنش مطهری به اعلام جرم دادستانی آمده بود، موضع گیری کرد؛ هم برای بار اول به طور تلویحی، اختلاف در مورد زمین های زراعی خود را تایید کرد و البته گفت آماده احضار به دادگاه است، و هم گفت که رفتار بد ِ روتین شده با زندانیان کذب است و زندانی سیاسی هم نداریم!(+)
.
دوباره مطهری به دادستانی جواب داد که «سخن از "اقدام دادستانی در عمل به قانون" به میان آورده اید، در حالی که اقدام دادستانی در واقع جرم تراشی و محدود کردن آزادی بیان و دفاع از ابتذال فرهنگی بوده و استقلال مجلس و حریت و آزادگی نمایندگان را مخدوش و مجلس را تبدیل به نهادی فرمایشی می کند. اظهارات اخیر این بنده را نیز به "قائل بودن به مصونیت ویژه برای خود" معنی کرده اید، در حالی که این اظهارات به معنی زیر بار ظلم نرفتن و دفاع از حقوق ملت است نه قائل بودن به مصونیت ویژه برای خود، ضمن اینکه هر نماینده ای دارای مصونیت ویژه قضایی است تا بتواند به راحتی اظهار نظر کند.»(+)
.
در بین همه این مجادلات به نظرم دو نکته قابل توجه است:
.
نخست این که چرا دادستانی برای اعلام جرم علیه علی مطهری 40 روز تعلل کرده؟ آیا منتظر مانده که ماجرای گله و شکایت سپاه از علی مطهری سر همان نطق، تمام شود یا این که اثر فشار دولت 40 روز زمان برده یا هیچکدام؟
.
دوم این جمله علی مطهری است در نامه اش: «اینجانب به عنوان فرزند شهید آیت الله مطهری، حاصل عمر و پاره تن امام خمینی و شخصیت دوم انقلاب، به نوبه خود اجازه ایجاد انحراف درانقلاب را نخواهم داد و در این راه تا پایان جان ایستاده ام.»
.
(2)
شهید مطهری اظهار نظر معروفی دارد درباره تدریس مارکسیسم در دانشکده الهیات توسط استاد معتقد به مارکسیسم! می گوید: «یگانه دانشکده ای که صلاحیت دارد یک کرسی اختصاص به مارکسیسم بدهد این دانشکده است نه این که مارکسیسم یا بخش اعتقادی و فلسفی و منطقی اش (ماتریالیسم دیالکتیک) را یک استاد مسلمان تدریس کند، بلکه بروید استادی که واقعا مارکسیسم را شناخته باشد و مؤمن به مارکسیسم باشد، ماتریالیسم دیالکتیک را شناخته باشد و معتقد به آن باشد و مخصوصا به خدا اعتقاد نداشته باشد، به هر قیمتی شده پیدا کنید، حقوق گزاف به او بدهید بیاید در همین دانشکده ی الهیات اینها را تدریس کند. بعد ما هم می آییم، حرفی اگر داشته باشیم می گوییم و منطقمان را عرضه می داریم. هیچ کس هم مجبور نیست که منطق ما یا منطق آنها را بپذیرد. چرا مسئله را به این صورت در می آورید که در این دانشکده چون الهیات است مارکسیسم تدریس نشود. خیر، باید مارکسیسم تدریس شود و وسیله ی استادی هم تدریس شود که معتقد به مارکسیسم است؛ فقط جلو دروغگویی و حقه بازی را باید گرفت.»(+)
.
البته شهید مطهری نیست که ببیند این روزها اساتید دانشگاه را نه به خاطر «عدم اعتقاد به خدا»، که به بهانه های خیلی خیلی نازل تری از دانشگاه ها به دلایل مختلف بیرون می کنند. جلوی دروغگویی و حقه بازی هم بسته نیست.
.
راستی شما غیر از شهید مطهری چند ایدئولوگ انقلاب اسلامی را می شناسید که بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی، کتاب هایش را بلااستثنا تایید کرده باشد؟
.
(3)
امروز درست سی سال و یک هفته است که از ناپدید شدن احمد متوسلیان در لبنان می گذرد(+). یادم هست در یکی از کتاب های خاطرات جبهه و جنگ درباره او می خواندم که در مباحثات اعتقادی نقش مخالف را به عهده می گرفته و از دوستان اش می خواسته که با او بحث کنند و متقاعدش کنند که مثلا خدا هست! آدم پر و اهل بحث و نظری بوده. نوشته بود جایی که دوستانش کم می آوردند و عصبانی می شدند، می گفت مگر در قران خودتان نیامده که جدال احسن بکنید؟
.
متوسلیان هم نیست که این روزهای ما را ببیند.
.
راستی دیروز نهمین سالروز مرگ زهراکاظمی در زندان اوین بود. همان خبرنگاری که به اتهام عکاسی از تجمع خانواده زندانیان در مقابل اوین بازداشت شد  و چند روز بعد جنازه اش از زندان بیرون فرستاده شد. بعدتر دولت اعلام شد که دلیل مرگ او «برخورد جسم سخت به سر یا برخورد سر به جسم سخت» بوده! کمیته بررسی و تحقیق مجلس ششم در مورد قتل زهرا کاظمی در گزارش خود قاضی مرتضوی را به عنوان متهم ردیف اول این پرونده معرفی کرد و حتی برخی از نمایندگان خواستار برکناری او شدند. او هم اکنون رییس سازمان معظم تامین اجتماعی است.
.
راستی اگر متوسلیان زنده و سالم برگردد، که خدا کند بازگردد، با این روزهای ما چه می کند؟
.
(4)
فرزند شهید مطهری که می گوید «اینجانب به عنوان فرزند شهید آیت الله مطهری، حاصل عمر و پاره تن امام خمینی و شخصیت دوم انقلاب، به نوبه خود اجازه ایجاد انحراف در انقلاب را نخواهم داد و در این راه تا پایان جان ایستاده ام» ...  همین که تا حالا زنده است، خیلی از خدا عمر گرفته.
.
راستی یادتان هست امام خمینی گفته بود «مثل مدرّس ها را به مجلس بفرستید»؟
.
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر