۱۳۹۰ بهمن ۱۳, پنجشنبه

تسلط احمق ها بر امور



دیروز خبرگزاری مهر تصاویری از برگزاری مراسم نمادین بازگشت امام خمینی به ایران (در 12 بهمن 57) منتشر کرد(+). در این مراسم کلی مامور پای پلکان یک هواپیمای واقعی به صف شده اند و در حالی که دو مامور، ماکت بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی را از دو طرف گرفته اند، از گارد استقبال سان می بینند! بعدتر تصاویر اقدام مشابهی در حضور وزیر آموزش و پرورش منتشر شد(+).
.
این اقدام «احمقانه» و «مضحک» بود؛ کافیست به تصاویر نگاه کنید. اما چرا چنین خلاقیت هایی اجازه بروز و ظهور پیدا می کنند؟ کمترین تقصیر شاید مال کسی باشد که در ابتدا چنین ایده ای داده، بعدتر از او کسانی در مقام مافوق و مافوق تر این ایده را تایید و پشتیبانی کرده اند تا بالاخره به مرحله اجرا رسیده. اما ظاهرا باید مقصر اصلی را در روندی جست که جماعت عاقل را به بهانه و دلیل های مختلف از پروسه های تصمیم گیری و ابراز وجود در چنین مواردی حذف کرده است. جریان بروز و ظهور چنین خلاقیت هایی البته مدتی است شدیدتر شده؛ هنوز داستان غریب تولیت آستان حضرت معصومه (س) در نقل داستانی از لحظه تولد مقام رهبری از خاطرها نرفته.
.
تلاش کم حاصل – یا حتی بی حاصل – برای تنوع بخشیدن به مراسم و جشن های مربوط به مناسبت های تقویمی (به خصوص دهه فجر که به اساس نظام ربط دارد)، رواج بیش از پیش روحیه تملق و تظاهر و تنگ تر کردن بیش از پیش حلقه خودی ها که مجال نفوذ متظاهران منفعت طلب را فراهم کرده، می تواند ثمراتی از این دست نیز داشته باشد. آن چه باید مایه تاسف بیشتری باشد این است که روند تسلط احمق ها بر امور، تنها گاهی چنین واضح و همه فهم، لو می رود.
.
پ.ن اول: در این بین اگر وزیر وزارتخانه مهمی چون «آموزش و پرورش» را به دلیل نشستن در کنار ماکت مقوایی امام خمینی علنا توبیخ کنند، رواست. تصور این که سازمان زیر مجموعه چنین وزیری، به چه نوع آموزش و چه مدل پرورشی می تواند باور داشته باشد، هولناک است. او خود باید برای عذرخواهی و اصلاح پیشقدم شود
.
پ.ن دوم: چند سال قبل در یکی از جلسات هماهنگی برای نمایشگاه هفته دولت شرکت کرده بودم. حاضران برای رونق بخشیدن به نمایشگاه طرح و نظر می دادند. نماینده اداره پست این وسط پیشنهاد عجیبی داد که البته – و خوشبختانه – رد شد. او پیشنهاد کرد برای کشاندن مردم به نمایشگاه، توزیع مدارک و دفترچه هایی که در آن روزها در دفاتر پست در اختیار مردم گذاشته می شد (مثل دفترچه کنکور یا موارد مشابه) در دفاتر پستی متوقف، و به جای آن در نمایشگاه توزیع شوند. این پیشنهاد به دلیل آن چه ایجاد زحمت برای مردم خوانده شد، بلافاصله توسط رییس جلسه رد شد ... این تیپ خلاقیت ها، کلا کم نیست!
.
.
لینک و کامنت ها در پلاس(+)
.

۵ نظر:

  1. جناب معینی عزیز
    ضمن تایید فرمایش شما در این پست، تداخل موسیقی وبلاگ شما با موسیقی در حال پخش از رایانه بازدید کننده چندان جالب نیست. فکر کنم بدون اون هم وبلاگ شما خوندنی باشه!

    پاسخحذف
  2. متتی عزیز!
    حالا یه خورده برای عوض کردن این موسیقی دیره ... میشه بازدید کننده محترم یه تبصره ای برای من در نظر بگیره :)

    پاسخحذف
  3. متتی جان یک چیزی یادم رفت بنویسم؛ موسیقی متن وبلاگ رو میشه قطع کرد تا مزاحم موسیقی کامپیوتر کسی که مستقیما به وبلاگ مراجعه شده، نشه

    پاسخحذف
  4. سلام
    تیتر مطلب شما همه چیز را می رساند
    برخی چنان درجه حماقت بالایی دارند که در هیچ جامعه ای جای ندارند چه برسد به اینکه زمام اموری به دستشان دهند البته در تمام دولت ها بوده اند.آدم یاد جمله ای از ابن مسعود موقع فرماندار شدن ولید ابن عقبه می افته که به او گفت : " یا تو درست شده ای یا مردم بسیار احمق شده اند که به تو زمام امور را داده اند"

    جواد

    پاسخحذف
  5. http://13571122.blogfa.com/post/70

    قابل توجه بعضی ها

    پاسخحذف