۱۳۹۰ بهمن ۱۲, چهارشنبه

چهارپاره – 58


(1)
جنگ که بود خیلی رجوع داده می شدیم به «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله أمواتاً بل أحیاء عند ربهم یرزقون»؛ آیه 169، سوره آل عمران (کسانی را که در راه خدا کشته شده اند مرده مپندار، بلکه زنده اند و نزد پروردگارشان به ايشان روزی می دهند). بعدتر که قرار به ادامه جنگ شد تکرار شونده این آیه بود: «و قاتلوهم حتى لا تكون فتنه»؛ آیه 39، سوره انفال (و پيكار را همچنان ادامه دهيد تا فتنه برچيده شود). در همه روزهایی از جنگ که همه منتظر پاسخ ایران به قطعنامه 598 بودند، البته کسی ما را ارجاع نداد به «وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها وَ تَوَكَّلْ عَلَى الله ِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»؛ آیه 61، سوره انفال (و اگر به صلح و آشتى گراييدند - تمايل نشان دادند - تو نيز به آن بگراى و بر خدا توكل كن، كه اوست شنوا و دانا)
.
(2)
دوران اصلاحات که رسید، به خصوص تا قبل از انتخابات مجلس ششم که اصلاح طلب ها پیروز میدان شدند و برای خیلی ها معلوم شد که به رغم انواع تدبیرها و کیاست ها، هنوز «اصلاحات» خریدار دارد، خیلی ها را برای بد نام کردن هر چه اصلاح و مصلح است، رجوع می دادند به «و اذا قیل لهم لاتفسدوا فی الارض قالوا انما نحن مصلحون»؛ آیه 11، سوره بقره. وقتی مسلمانان صدر اسلام به منافقان می گفتند که در زمین فساد نکنید، آن ها جواب می دادند ما خود اصلاح طلبیم!
.
(3)
 بعد از اعتراض ها و کشته شدن ها توی خیابان و کهریزک سال 88، وقتی دیگر نمی شد این کشته شدن های بی سابقه را توجیه کرد، این آیه مدام این جا و آن جا تکرار می شد: «فتنه اشد من القتل»؛ (بخشی از) آیه 191، سوره بقره  (فتنه از قتل بدتر است). با این پیام که این کشته شدن ها (کشتن ها)، و زدن ها و بستن ها، در برابر فتنه ای که کردند، مشروع ِ مشروع است
.
(4)
«گوگل موتور جستجو نیست بلکه ابزار جاسوسی است ... دشمن در حملات خود آب و فاضلاب را مد نظر دارد ... شیوع آنفلوآنزا در مرغداری ها حمله دشمن بود ... جدایی نادر از سیمین همسو با اهداف آمریکا است ... خط سینمای ایران را ساواکی‌ها، توده‌ای‌ها و ماسون‌ها می‌دهند ... به هیچ‌ وجه نباید بیش از آستانه تحمل مردم اطلاعات در خصوص حادثه و بحران منعکس شود ... تاکنون ۱۴۰ میلیون مقاله با موضوع «شیعه هراسی» در دنیا منتشر شده ...  بیش از ۶۰ مؤسسه رسمی در آمریکا برای ارایه راهکار جهت زمین زدن نظام اسلامی فعالیت می‌کنند ... منحرفانی که بحث شعب ابی‌طالب را مطرح می‌کنند در اصل ارتباط با آمریکا را می‌خواهند»
این حرف ها مال همین چند هفته اخیر است. نقل قول هایی از فرماندهان نظامی و انتظامی و مذهبی و هنری مغروق در جریان ضد فتنه و بابصیرت. یک شک وسیع، یک هراس عمیق توی دل این حرف ها هست، حرف هایی که هیچ کدام هم محرمانه نیست. بعد قرآن یک آیه ای دارد در مورد کسانی که هر صدا و آوایی را ضد خود می پندارند؛ تشبیه شان می کند به چوب هایی که به دیوار تکیه داده شده اند؛ كَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ يَحْسَبُونَ كُلَّ صَيْحَةٍ عَلَيْهِمْ ... (+)
کسی اما، باز، مردمان را به این آیه ارجاع نمی دهد، و به خیلی نشانه های دیگر، اما ما قرآن را دوست داریم؛  همان قرآنی که  وقتی واژه قتل 170 مرتبه با تمام مشتقاتش در آن آمده، واژه صلح و دوستی، با تمام مشتقاتش، 10 مرتبه بیشتر در آن جاریست
.
.
این پست و کامنت هایش در گوگل پلاس(+)
.
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر