۱۳۹۰ آبان ۲۵, چهارشنبه

چهارپاره – 47


(1)
در سال ۱۲۵۱ قمري (181 سال قبل) كه "سرجان كمپبل" وزير مختار انگليس در ايران بود، محمدشاه قاجار باغ قلهک را كه جزو "تيول" شاهي بوده، به دولت انگلستان اجاره مي‌دهد و سفارت انگليس ييلاق خود را در قلهك بنا مي‌كند. پس از چندي، شاه از درآمد اجاره آن نيز صرف‌نظر كرده و اين محل را تلويحاً به طور رايگان در اختيار هيأت سياسي انگليس مي‌گذارد(+). تا همین چند سال قبل انگار یک همچو معضلی وجود نداشت تا ناگهان در بهمن ماه 85  رییس "بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس" (ارتباطش را با موضوع، خودتان پیدا کنید) با کلی اسناد و مدارک موجود رفت مجلس برای باز پس گیری باغ(+)
.
(2)
دانشجویان عدالت خواه علاقمند به ژانر پلیسی پرسیده اند: "تا به امروز كدام باغ براي شما مرموزتر و سوال برانگيزتر بوده است؟" و سر آخر بعد از کلی کاوش تاریخی رسیده اند به این که "وجود دو مكان به عنوان سفارت انگليس، امري غيرمتعارف در مناسبات بين المللي است و عوامل سفارت انگليس مي‌بايد در ساختمان خيابان فردوسي استقرار يابند"(+). طبیعتا از یاد می برند که جمهوری اسلامی ایران هم یک باغی در منچستر دارد که در ۳۰ خرداد ۸۶، سفیر انگلیس در تهران، نمایندگان را به بازپس‌گیری مراکز فرهنگی جمهوری اسلامی در لندن به ویژه باغ منچستر در صورت تغییر وضعیت باغ قلهک تهدید کرده بوده(+) ... آن سوتر همزمان با مهم شدن مساله قطع درختان در باغ قلهک، که انگلیس قطع درختان سالم را در آن رد می کند، برای شهرداری تهران، و البته تیترهای مداوم روزنامه همشهری درباره پیگیری های دلسوزانه شهرداری، یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که از قطع درختان ناراحت است با اشاره به پیگیری موضوع قطع درختان باغ قلهک در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفته: "پس از بازگشت نمایندگان از حوزه های انتخابیه، حتما در کمیسیون امنیت ملی و یا در کمیته های مربوطه بر روی این موضوع صحبت خواهد شد"(+) و بالاخره دیروز خبر رسید: "مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران می گوید که کارکنان سفارت بریتانیا "۳۰ اصله درخت دیگر" را در باغ قلهک قطع کرده‌اند و به همین دلیل برای انگلیسی‌ها جریمه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده‌"(+)
.
(3)
خیلی خوب است که از دانشجویان عدالتخواه گرفته تا شهرداری تهران و کمیسیون امنیت ملی نگران درخت های باغ قلهک هستند؛ کمپن راه می اندازند و جریمه می کنند و جلسه می گذارند؛ اگر می دانستند که در پنجاه سال گذشته یک سوم جنگل های ایران تخریب شده(+)، و اساسا ایران در بین شش کشور اول تخریب کننده جنگل است(+)، چه محشری به پا می کردند؟ لابد این ها را نمی دانند و بدتر، فکر می کنند بقیه هم نمی دانند
.
(4)
کاش همه درخت ها و جنگل های ایران، توی باغ قلهک بود
.
.
.

۴ نظر:

  1. سلام
    برای من اصل قضیه مبهم است. یعنی این که اصولا این نمایشنامه چه هدفی دارد؟ برگزارکنندگان آن چه کسانی هستند و از این نمایش چه منفعتی می برند؟

    شما چطور فکر می کنید؟

    پاسخحذف
  2. یک شل کن - سفت کن سیاسی صرف که ریاکارانه به محیط زیست گره اش زده اند

    پاسخحذف
  3. یعنی میخوان از این طریق مثلا به انگستان فشار بیارن؟

    پاسخحذف
  4. سلام. تازه واردم و خوشم آمد از وبلاگ باحالت. به من هم سر بزن خوشحال می شم

    پاسخحذف