۱۳۹۰ خرداد ۲۵, چهارشنبه

جرم در زندانهای ایران تکثیر می شود


قدم نخست در حل یک مشکل، به رسمیت شناختن "موجودیت" آن است ولی این فرمول مهم و ساده، عموما در مناسبات سیاسی آلوده به مصلحت گرایی های افراطی به راحتی نادیده گرفته می شود. به همین دلیل مشکلات حل نشده باقی می ماند و به تدریج رفع آن دشوار و پرهزینه تر می شود.
.
وضعیت اسفبار زندان های کشور، مدتی است به طور خاصی مورد توجه فعالان اجتماعی و سیاسی منتقد است. مدیران سازمان زندان ها نیز از کمبود شدید اعتبارات شاکی اند. اخیرا رییس سازمان زندان ها از سرانه هزار تومانی هر زندانی برای غذای روزانه خبر داده بود! این وجه، وجه رقت انگیز مادی اوضاع زندان هاست، اما در وجهی دیگر، زندان ها از لحاظ اخلاقی و تربیتی هم برای زندانیان مخاطراتی جدی ایجاد می کنند. دیروز  دادستان عمومى و انقلاب تهران ضمن بیان اينكه "زندان‌ها به دانشگاه جرم‌آموزى تبديل شده‌اند"، گفته که "زندان‌ها‌ی کشور چهار برابر ظرفیتِ اسمی، زندانی در خود جای داده‌اند". عباس جعفرى دولت آبادى با بیان این آمار از اصلاح رفتار زندانيان با اين وضع ابراز ترديد كرده".
.
این ابراز نظر دادستان تهران، از آن رو که به رسمیت شناختن وجود بحرانی جدی در زندان هاست، بسیار قابل ستایش است اما این فقط گام نخست اصلاح است. اذعان این مقام قضایی به این که  زندان های کشور خود به دستگاه تکثیر جرم تبدیل شده اند، باید مسوولان را به اتخاذ تدابیری فوری ترغیب کند.
.
.
.

۵ نظر:

  1. Scha gag در گودر نوشته:

    "منظورش فک نکنم چیزی غیر از ساختن زندان بیشتر بوده باشه"

    پاسخحذف
  2. تا وقتی زندان یک مجازات قانونی است، ساختن زندان های بیشتر ایرادی ندارد. این طور نیست؟

    پاسخحذف
  3. Iman در گودر نوشته:

    "مشکل در همان شرط است: تا وقتی قانونی‌ست. که البته آن قانون هم باید عادلانه باشد "

    پاسخحذف
  4. Scha gag در گودر جواب داده:

    " البته، من نمی توانم باور کنم، که ایشان قصد داشته باشه فضای بیشتری در اختیار زندانی ها قرار دهد. مشکل این است که جا ندارند ظاهرن بیشتر بچپانند توی زندان و از این رو زندان بیشتر لازم دارند
    آن ها هم ساخته شود، وضعش همین است "

    پاسخحذف
  5. Azad Daneshmand در گودر نوشته:

    " یاد حرف آقای شاهرودی افتادم که وقتی رییس قوه قضاییه شد گفت مخروبه‌ای را تحویل گرفتم و بعد از ده سال از نظر بیشتر علمای حقوق اون مخروبه آباد نشد که بدتر هم شد.
    به جناب محمد خان صاحب وبلاگ وزین، ارادت دارم ولی خوشبینی تا حدی خوب است و از آن به بعد اصلا پسندیده نیست.
    متاسفانه در این مملکت، همیشه همین اولین قدم، آخرین قدم نیز هست"

    پاسخحذف