۱۳۸۹ شهریور ۲۰, شنبه

قوه قضاییه حال چه کسی را گرفت؟


دیشب و تقریبا دو روز بعد از این که خبر آزادی قریب الوقوع یکی از سه کوهنورد زندانی آمریکایی در ایران مورد توجه جدی رسانه های خبری جهان قرار گرفت، ناگهان دادستان تهران اعلام کرد که "به دلیل عدم طی شدن فرایند قضایی در پرونده متهم آمریکایی یاد شده، آزادی وی که برخی سایتهای خبری اعلام کرده اند ، منتفی است" (+). به این ترتیب امروز مراسم تدارک دیده شده در "هتل" استقلال برای آزادی " سارا شورد" هم منتفی شده. البته برخی دیگر از خبرگزاری های ایران نیز گفته بودند مراسم آزادی صبح شنبه با حضور معاون رئیس جمهور در تالار حافظیه مجموعه فرهنگی سعدآباد تهران برگزار خواهد شد ... پشت پرده چه خبر است؟

.
فرض اول: هدف از طراحی و اجرای این نمایش، اعمال فشار سنگین به متهمان آمریکایی بازداشت شده بوده تا آن ها را به اعتراف، یا هررفتار دیگری باب میل جمهوری اسلامی ایران وادارند. سه شهروند آمریکایی از مرداد سال گذشته به اتهام ورود غیرقانونی به خاک ایران برای جاسوسی از طریق مرز کردستان، بازداشت شده اند. در همه این مدت، دولت و خانواده این سه آمریکایی، شامل دو مرد و یک زن، این اتهامات را رد کرده اند. حتی برخی رسانه های آمریکایی مدعی شده اند که این سه، توسط ماموران ایرانی از نزدیکی های خط مرزی عراق – ایران ربوده شده اند بدون آن که وارد خاک ایران شده باشند. قول آزادی دادن و سپس منتفی اعلام کردن آن، بی تردید یکی از راه های آزار و اعمال فشار به زندانی است. مخصوصا برای این سه که از خانواده و کشور خود دور هستند

.
فرض دوم: خلاصه فرض دوم این است که "قوه قضاییه در برابر یک عمل انجام شده مقاومت "کم"نظیری از خود نشان داده و تسلیم نشده"! توجه کنید: منابع خبری آزادی این شهروند آمریکایی بازداشت شده، مقامات "قوه مجریه" بوده اند: " مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد" (واقعا ماجرا چه ربطی به او دارد؟)، "سخنگوی وزارت خارجه ایران" و " نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد". این گفته سخنگوی وزارت خارجه در آستانه سفر ششم محمود احمدی نژاد به آمریکا که " با توجه به پیگیری های شخص محترم ریاست جمهوری و با توجه به اصل رافت اسلامی و نگاه ویژه نظام جمهوری اسلامی ایران به شان زنان، در آستانه فرارسیدن عید سعید فطر تصمیم به آزادی ایشان گرفته شد"، به روشنی حکایت از آن دارد که قوه مجریه از نمد این ماجرا قصد درست کردن کلاهی برای ریاست قوه مجریه داشته. این که دادستان تهران می گوید: " به دلیل عدم طی شدن فرایند قضایی در پرونده متهم آمریکایی یاد شده ، آزادی وی که برخی سایتهای خبری اعلام کرده اند ، منتفی است" و در آن سعی می کند "برخی سایت های خبری" را مقصر جلوه دهد، همچنین نشان می دهد که قوه قضاییه تمایلی به رودرویی با "ماموران ِ معذور" قوه مجریه ندارد. برپایی مراسم در هتل استقلال یا کاخ سعدآباد برای آزادی یک متهم، با وضوحی بیشتر از قصد قوه مجریه برای بهره برداری تبلیغاتی از این ماجرا خبر می دهد. تیرِ دولتی که به قرار دادن نهادهای حکومتی در برابر عمل انجام شده شهره است، این بار سخت به سنگ خورده.

۵ نظر:

  1. سلام
    خدا هیشکی رو ضایع نکنه!حتی... .
    در ضمن آقای معینی عکس ها به هیچ نحو دیده نمی شوند . حتی تو این لینکی که دادین هم عکسی نیست.
    خسته نباشید

    پاسخحذف
  2. با احترام اگر تکیه به سناریوهای دولت و نیروهای امنیتی خودی در این زمانه بی احتیاطی است اعتماد به روایت رسانه های غربی به خصوص در جایی که منافع خودشان در میان است نارواست.
    چرا می گویید سه کوهنورد و نمی گویید سه متهم آمریکایی؟ انتخاب کلمات در خبر معنی دارد.

    پاسخحذف
  3. فرض و گمان را کنار بگذار برادر جان ، فعلا داوا شده بدجوری هم داوا شده . دیگر آش آشتی کنان و جشن آشتی دهان و مراسم گوش کشان و من بمیرم و تو بمیری و بخاطر این تن هم، جواب نمی دهد این روزها. فقط من دلم برای این بندگان دربند خدا می سوزد که به آتش لج و لجبازی گروهی باید بسوزند وبسازند. چه بی گناه باشند و چه باگناه. چه داخلی باشند و چه خارجی.بد موقعی به تور اینها خورده اند بینواها.
    فرض سوم هم این است که هاکوپیان بخاطر تعطیلی بعد از عید نتوانسته بود کت و دامن سفارشی خانم سارا را آماده کند. گذاشته اند تا بعد.

    پاسخحذف
  4. برای Dalghak.Iraniعزیز؛ لولو، لولوی سمجی است البته ...
    _____
    برای حسین عزیز: لامصب ها سیستم عکس بلاگر و بسیاری از سایت های آپلود عکس رو فیلتر کردن. نمی دونم کاراشون چقدر کثیفه که نمی خوان کسی عکساشو ببینه؟
    ____
    برای mindcancer عزیز: من از هر دو عنوان استفاده کرده ام. متن را دوباره مرور بفرمایید
    ____
    برای پیرفرزانه عزیز: داوا واقعا داره جدی و جدی تر میشه ... و بیچاره اسیران و زندانیان

    پاسخحذف
  5. سلام.
    خونه جدید مبارک.
    مهندسه خانه به دوش!

    پاسخحذف