۱۳۸۴ مهر ۲۶, سه‌شنبه

یک مرد - اوریانا فالاجی


در پست ما قبل آخر درباره کتاب "یک مرد" نوشته اوریانا فالاچی – روزنامه نگار زن معاصر ایتالیایی – برایتان قدری نوشتم. "یک مرد" داستان مردی است به نام آلساندرو پاناگولیس که حدود سی و هشت سال قبل با سوقصدی نافرجام علیه پاپادوپولس - دیکتاتور نظامی یونان – بازداشت می شود. تحت وحشیانه ترین شکنجه ها قرار میگیرد. در دادگاه محکوم به اعدام می شود ولی به علت فشار بین المللی اعدام نمی شود و به حبس ابد محکوم می شود. یک بار از زندان فرار میکند ولی دوباره دستگیر و در شرایط سخت تری زندانی می شود.
پس از پنج سال دیکتاتور او را می بخشد (بدون آن که او خواسته باشد). او قبل از آزادی با نوشته های فالاچی آشنا بوده و پس از آزادی با او ازدواج میکند. شرایط زندگی برای پاناگولیس پس از آزادی به هیچ وجه آسان نبود و بارها تهدید به مرگ شد چرا که قرار نبود کوتاه بیاید با این حال در انتخابات رای می آورد و راهی مجلس می شود. داستان زندگی سه ساله او پس از آزادی و درگیری اش با محافل قدرت یونان و همچنین زندگی زناشویی اش فراز و نشیب فراوانی دارد . فالاچی با قلم جادویی داستان را خیلی خوب توصیف کرده.
آن قدر دلم می خواهد در باره این کتاب و پاناگولیس که تا قبل از این کتاب با نامش آشنا نبودم بنویسم که حد ندارد! به نظرم هر کسی دغدغه فعالیت سیاسی دارد باید این کتاب را بخواند تا بداند یک مبارز سیاسی چگونه می تواند باشد و چگونه نباشد. توصیف های این کتاب درباره زندان انفرادی فوق العاده است. نقطه ضعفهای پاناگولیس هم در این کتاب مخفی نشده . مباحث متنوع و جذابی در کتاب آمده. فالاچی این کتاب را در قالب نامه ای برای پاناگولیس نوشته و واقعا گل کاشته. یک بار جایی که از آخرین خداحافظی اش با پاناگولیس نوشته اشکم درآمد! به هر حال خواندن این کتاب را به همه دوستانم که درباره انسان و دغدغه هایش ذهنی مشغول دارند توصیه می کنم. یغما گلرویی نیز البته کتاب را "عالی" ترجمه کرده است. یک کتاب 625 صفحه ای که پنج روزه می توان خواند و تمامش کرد!
این شعر هم در مقدمه ای که گلرویی بر این کتاب نوشته آمده: /س

باید به کودکان آموخت که جهان بی باطوم و گلوله زیباتر است
باید به فکر ساختن یک بادبادک بود
هنوز هم با مشتی نخ و کمی کاغذ می شود به گیس طلای خورشید رسید
کودکی که با مسلسل بازی کند
جهان را نجات نخواهد داد

۹ نظر:

  1. عمق.....نمیدونم عمق چقدر مهمه اما تنها چیزی که می دونم اینه که گاهی بی گدار به آب زدن باعث می شه که آدم ها توی کم عمق ترین نقاط هم از ترس غرق شدن نابود بشند.....
    خوشا به حالت که هرروز چشمات نیلگون و آبی رویایی خلیج می بینند.....

    پاسخحذف
  2. شما اینقدر قشنگ از این کتاب تعریف کردید که من فکر کنم از خوندن نوشته شما بیشتر از خود کتاب لذت ببرم دی:))..حتما میخونمش اگرچه من خیلی به سیاست علاقمند نیستم اما اصولا کتاب خوب باید خونده بشه... این عکس رو هم دیدم انگلیسی اش که خراب شد... فکر کنم از فردا هم بنویسند اصلام جای اسلام...مفهومش هم که ای بابا مدتهاست جابجا شده...

    پاسخحذف
  3. سلام محمد جان ماشاالله هر بار اینقدر پر ملات مینویسی که دلم نمیاد در مورد هر کدوم نظرم رو ندم. در مورد اولی که متاسفانه کتابش رو نخوندم شاید بتونم اینجا پیدا کنم . در مورد احمدی نژاد هم بگم که کسی که هنوز لباس پوشیدن و حرف زدن رو بلد نیست چطور ممکنه بتونه یک کشور اداره کنه . برخلاف تمام کسانی که میگن مهم نیست چه قیافه ایی داره من میگم توی دنیای امروزی خیلی هم مهمه. چون با این قیافه اگر هم کسی بود و چیزی بارش بود هیچکس قبولش نداره و همه فقط به چشم تمسخر در دنیا نگاهش میکنن و این خیلی بده . مورد سوم رو هم که باور نمیکنم حالا تحمل بحث دیگریست ... مورد چهارم این دوست داشتن ما ایرانیها همیشه اینگونه بوده متاسفانه...هارت و پورت زیاد داریم محمد گل ولی چیزی بارمون نیست البته دور از جان شما...مجری تلویزیون رو هم نمیشناختم ولی در کشوری که رئیس جمهور معلوم نیست چه تحصیلاتی داره دیگه از مجریش چه انتظاریست...مورد آخر هم میندازیم تقصیر رئیس جمهورمون که بیسواده...سبز باشی.

    پاسخحذف
  4. سلام دوست عزیز از این که کتاب های مفید رو معرفی می کنی ممنونم. راستی دیگه تو مجله ای نشریه ای مشغول نیستید؟؟

    پاسخحذف
  5. سلام دوست عزیز از این که کتاب های مفید رو معرفی می کنی ممنونم. راستی دیگه تو مجله ای نشریه ای مشغول نیستید؟؟

    پاسخحذف
  6. سلام دوست عزیز از این که کتاب های مفید رو معرفی می کنی ممنونم. راستی دیگه تو مجله ای نشریه ای مشغول نیستید؟؟

    پاسخحذف
  7. این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.

    پاسخحذف
  8. آقا هادی! سلام ... نه من فعلا در نشریه ای کار نمیکنم

    پاسخحذف
  9. دقیقا چیزی رو نوشتی که من یه جورایی می خواستم بازگو کنم. من این کتاب و 2 سال پیش خوندم و الان دارم دوباره می خونمش.
    با چیزایی که نوشتی، از زمین تا آسمون موافقم.

    پاسخحذف