۱۴۰۰ مرداد ۲۴, یکشنبه

"فغانستان"

 

آمریکای ترامپ (و سپس بایدن) خواست (و خواسته) همه انرژی‌ خود را بگذارد سرمعضل فزاینده چین؛ بندها ازدست و پای طالبان باز کرد.  بنیادگرایی قشری حالا همسایه چین می‌شود، آمریکا در سایر جبهه‌ها قوای خود را علیه چین، و سپس روسیه، تجمیع می‌کند.

 

"شیعی‌گری" هم دچار دردسرهای جدی می‌شود؛ معامله با طالبان جوش نمی‌خورد. در خبرها آمده طالبان "انس حقانی" فرزند جلال‌الدین حقانی از بزرگترین قاتلان شیعیان پاکستان را به عنوان والی جدید ننگرهار منصوب کرده. ننگرهار چسبیده به منطقه شیعه‌نشین پاراچنار پاکستان است که 5 سال تحت محاصره و کشتار طالبان پاکستان بود.

 

اسلام سیاسی (به خصوص از  نوع طالبانی) اهل مدارا نیست. به این در باغ سبز نشان دادن‌های اولیه که مدارس دخترانه ممنوع نیست و از این قبیل، مطلقاً نباید دل خوش کرد. اگر اوجب‌واجبات طالبان بقای حکومت‌شان نباشد و به زودی استحاله نشوند، این غول از چراغ جادو بیرون آمده (به مدد خروج آمریکا از افغانستان) خیلی زود و بی‌هراس از براندازی، همزمان موی دماغ چین و روسیه و ایران و هند خواهد شد. 80 هزار طالب با موتورسیکلت و پای برهنه و کلاشنیکف افغانستان را از دست ارتش 350 هزار نفری شیک‌پوش و مسلح "آزاد" کردند و حالا "مومن"ترند!

 

دولت بیست‌ساله را فساد پوسانده بود و به تلنگری فروریخت.

 

بازی تازه‌ای است با سوخت "مردم افغانستان"؛ انگار که "الف" اوّل "افغانستان" همیشه اضافه بود!

 

در جهانی که بلایی چون "کرونا" اهمیت همکاری‌های بین‌المللی را فریاد می‌زند، "طالبان" شرّی است برای حوالی ما اگر که "عقلا" همکاری‌های فوری و جدی بین‌المللی را به شوخی و تعارف و ژست ردّ و سپری نکنند.

 

 

 

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر