۱۳۹۹ آبان ۲۷, سه‌شنبه

به یاد داود فیرحی

.

هفته پیش آقامحسن اسکندریون خبر داد که غروب دوشنبه، در گرامی‌داشت مرحوم داود فیرحی مراسمی خصوصی و محدود – به خاطر کرونا – برگزار خواهد شد. این برنامه به مدت حدود دو ساعت، دیشب در سالن اجتماعات مسجد سید برگزار شد. حدود ده نفر دعوت شده بودند. سید مجتبی حسینی به عنوان میزبان خیرمقدم گفت. سپس به ترتیب آقایان سید زین‌العابدین صفوی، داود بیات، فرشید جعفری و رسول بیات سخنرانی کردند و من بعد از سخنرانی جناب جعفری، بخش کوتاهی از مصاحبه سه سال قبل مجله اندیشه پویا را با مرحوم داود فیرحی روخوانی کردم. جناب صفوی، دوست دیرین مرحوم فیرحی، از اخلاق و سبک زندگی و درس‌خواندن مرحوم فیرحی گفت؛ اینکه چطور مرحوم فیرحی از خیلی پیش، وقتی خیلی‌ها دچار بلوغ زودرس سیاسی شدند، هیچ‌گاه خودش را گرفتار روزمرگی‌های سیاسی نکرد و آن خط پروژه فکری خود را رها نساخت. آقای صفوی گفت که دو کس روی زندگی مرحوم فیرحی خیلی موثر بودند؛ یکی مادرشان و یکی مرحوم آشیخ تقی خاتمی که حق استادی بر گردن‌شان داشت با این حال تصریح کرد: «مرحوم فیرحی فرزند خصال خویشتن بود.» بعد از جلسه به جناب صفوی گفتم که پرهیز از روزمرگی و متمرکز شدن روی مطالعه را قبلا در سبک زندگی دکتر حسین بشیریه هم خوانده بودم که این رویه، چطور اندیشه صاحب آن سبک زندگی را "عمیق" و "وسیع" و "موثرتر" می‌کند. آقای داود بیات که مرحوم فیرحی استاد راهنمای او بوده در باره کتاب‌ها و نظام اندیشه سیاسی او گفت. آقای جعفری هم اظهار امیدواری کرد بررسی آرا و اندیشه‌های مرحوم فیرحی فارغ از بسته‌بندی‌های رایج سیاسی روز ادامه یابد. آقای رسول بیات هم گفت که مرحوم فیرحی به اعتبار اندیشه‌ها و آثار ارزشمندی که منتشر کرده، زنده است و زنده خواهد بود.




عکس از راست: آقایان اسکندریون، صدیقیان، جعفری، راسخی، د. بیات، صفوی، ر. بیات، من و حسینی.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر