اصل
مطلب: دکتر یونس شکرخواه (استاد علوم ارتباطات) درباره سوادرسانهای میگوید:
«سواد رسانهای» (Media Literacy) در یک تعریف بسیار کلی عبارت است از یک نوع درک
متکی بر مهارت که براساس آن میتوان انواع رسانهها و انواع تولیدات آنها را
شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد. این درک به چه کاری میآید؟ به زبان ساده، سواد رسانهای مثل یک رژیم غذایی است
که هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب
هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و یا اینکه میزان
مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد. سواد رسانهای میتواند به مخاطبان
رسانهها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و
فعالانهای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد. به دیگر سخن، سواد رسانهای
کمک میکند تا از سفره رسانهها به گونهای هوشمندانه و مفید بهرهمند شد.
نمونه:
طی روزهای اخیر این ویدئو با توضیحات زیر آن بارها و بارها دیده و توزیع شده (تصویر زیر).
ویدئو فقط در آدرس مذکور (تا به حال) بیش از 1.7 میلیون بار دیده شده اما از این
تعداد چند نفر از خود پرسیدند که «وقتی رنگ صندلیهای مجلس ما سبز است، پس چرا در
این ویدئو، صندلیها به رنگ دیگری هستند؟» یا چند نفر جستجو کرد تا مطمئن شود این
قیافه، آیا قیافه نماینده چابهار است واقعا؟
اصل ویدئو اینجاست: +
که به
نظر روسی میرسد نه ایرانی و چابهاری!
سوال:
آیا با تردید و شک با توضیحی که زیر ویدئو نوشته بود، مواجه شدید؟ سوادرسانهای
خودتان را چقدر ارزیابی میکنید؟
🔹 آخرین خبر: فرد مورد نظر - Vytautas Šustauskas - سیاستمدار اهل لیتوانی است.
🔹 آخرین خبر: فرد مورد نظر - Vytautas Šustauskas - سیاستمدار اهل لیتوانی است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر