۱۳۸۹ خرداد ۱۰, دوشنبه

روزی "احمق" می شوند


خبر / بی بی سی - کماندوهای اسراییلی در کشتی های حامل مواد امدادی برای نوار غزه پیاده شده اند و منابع اسراییلی از احتمال کشته شدن بیش از ده تن در این عملیات خبر داده است. در عملیات واحدهای هلی برد ارتش اسراییل که به منظور جلوگیری از حرکت این شناورها صورت گرفت، تعدادی از سرنشینان کشتی های امدادرسانی زخمی و کشته شده اند. عملیات ارسال مواد امدادی برای غزه توسط یک سازمان غیر دولتی ترکیه سازمان داده شده و اکثر سرنشینان این کشتی ها نیز شهروندان ترکیه بوده اند. در گزارش های رسانه ای ترکیه آمده بود که حمله کماندوهای اسراییلی در آب های بین المللی روی داده است. دولت اسراییل هشدار داده بود که به دلایل امنیتی، به خصوص برای جلوگیری از احتمال قاچاق اسلحه برای تندروهای فلسطینی مستقر در غزه به این کشتی ها اجازه ورود به آب های غزه را نمی دهد. سخنگوی دولت اسراییل گفته بود که دولت این کشور مانع از رسیدن مواد امدادی به نوار غزه نمی شود با این شرط که این اقلام تحویل اسراییل یا مصر داده شود تا پس از بازرسی، به غزه ارسال شود. برخی منابع اسراییلی اقدام به ارسال مواد امدادی به غزه را "تبلیغات مبتذل سیاسی" توصیف کرده و گفته بودند که هر روزه صدها تن اقلام مورد نیاز ساکنان غزه از طریق خاک اسرائیل به این منطقه ارسال می شود و نیازی به ورود چند تن مواد امدادی از طریق دریا نیست. از ژوئن سال 2007 گروه اسلامگرای حماس، پس از درگیری شبه نظامیان این گروه با ماموران تشکیلات خودگردان فلسطینی و اخراج آنان از نوار غزه، اداره امور این بخش از سرزمین های فلسطینی را در اختیار گرفته است.
*
تأمل ها:
اول: به حق یا ناحق، هیچ دولتی را نمی توانید سراغ بگیرید که آن چه را "امنیت ملی" خود می نامد، به شوخی بگیرد. "اسراییل" فارغ از عصاره ستمکارانه اش، یک "واقعیت" است و به همین دلیل، در این قاعده جای می گیرد. از این رو اصل "دفاع از امنیت ملی" را حتی در مورد اسراییل هم نمی توان زیر سئوال برد؛ آن چه روند ماجرا را تغییر می دهد "روش" این دفاع است
دوم: فشارهای اقتصادی و غیرانسانی که به هر دلیل به مردم غیرنظامی غزه وارد می شود، چیزی نیست که سنگین ترین بازی های سیاسی هم بتواند بر آن سرپوش بگذارد. مساله غزه یک مساله انسانی است پیش از آن که اسلامی و یا عربی باشد. مردم غزه گروگان سیاست پیشگان هر دو سوی این دشمنیِ سیاه هستند. از این روست که یاری به این "انسان ها" باید یک وظیفه "انسانی" باقی بماند
سوم: بزرگترین بدشانسی مخترعان موجودیتی به اسم "اسراییل" این بوده که در دوره ای دست به چنین اختراعی زدند که قدرت بنیان کن "ارتباطات" و "رسانه ها" اجازه نمی دهد، چونان اروپایی های کاشف آمریکا، با بومیان سرزمین موعودشان هر کاری را به انجام رسانند؛ در نهایت سکوت و بی خبری دیگران. از این رو اسراییل با اقداماتی از این دست، یعنی حمله به کاروان کمک به مردم غزه و کشتن افراد آن هم در آب های بین المللی، جدای از آن که موقعیت بد خود را نزد افکار عمومی تعداد بیشتری از مردم "بدتر" می کند، بر عقب ماندگی "سیاسی" رهبران خود در درک نقش تهییج افکار عمومی علیه خود صحه می گذارد.
چهارم: چرا اسراییل برای تامین امنیت ملی خود ناچار از کشتن، بستن، محاصره، بمباران و کارهایی از این دست است؟ راه دیگری وجود ندارد؟ این راه ارزان تر است؟ ... یا این که همه "ناحق" ها بالاخره روزی "احمق" می شوند؟ خودشان تیغ به رگ خودشان می زنند

۱۱ نظر:

  1. راستي اقاي معيني يه نگاهي به اين وبلاگ و نوشته هاش بنداز .براي من كه جالبه

    http://www.enteghad1.blogfa.com


    شهرزاد

    پاسخحذف
  2. یا این که همه "ناحق" ها بالاخره روزی "احمق" می شوند؟ خودشان تیغ به رگ خودشان می زنند.

    به به. بازم از اون جمله های عالی.

    پاسخحذف
  3. كاملا با نظرتان موافقم . مخصوصا بند آخر . اما دولت تركيه هم با اين كار صرفا به دنبال كسب محبوبيت بين اعراب بوده ودر پي تحقق روياي رهبريت جهان اسلام است . از اين مسئله استفاده سياسي مي كند و مطمئنا ،بعد از اين همه سال نگران غزه و مردمانش نيست .

    پاسخحذف
  4. 1-امنیت ملی هر کشوری در چارچوب جغرافیا و فرهنگ و شرایط منطقه ای که توش قرار داره تعریف میشه.. احمقانه ست اگه بپرسیم چرا مجمع الجزایر میکرونزی برای تامین امنیت ملی مجبور به انجام این جور کارها نیست.
    2-ارتباطات اونقدرها هم که فکر می کنید مانعی بر سر انجام کارهای قرون وسطایی نیست. اگر بود، ما این همه به خاطر یک انتخابات مسخره کشته نمی دادیم. این "ارتباطات" هیجان برانگیز شما فقط عکس کشته شده ها رو پخش کرد.. نه بیشتر.
    3-همین ارتباطات، اگه در مجموع بی تاثیر هم فرضش نکنیم، تاثیر منفی خواهد داشت. ظاهراً شمای این طرف کره زمین از درد و الام آدم های اون طرف کره زمین باخبر میشی مثلاً.. اما همین فضای ارتباطی شما رو از بعضی حقایق دیگه کور می کنه. احساسات شما رو تحریک و بعد از تحریک، هدایت می کنه. نمونه ش جو رسانه ای بود که درباره ندا ایجاد شد.. در حالی که تقریباً همزمان با اون، دختری دیگه در گوشه ای دیگه از همین کشور از فقر اقتصادی (که مشکلی کلیشه ای از منظر رسانه هاست) تلف شد.. اما من ندیدمش.. شما ندیدی.. هیچ کس ندید. لنز این ارتباطات از نوع واید نیست.. از نوع تله است.
    4-برخلاف نظر عموم، مردم غزه، بازیچه دو طرف نیستند.. اون ها خودشون بخشی از بازی هستند. حماس اون ها رو به بازی نگرفته.. اون ها خودشون به حماس رای دادند. همون طور که غیرنظامی خطاب کردن این ها اشتباهه.. اگه الان راکتی به سمت اسراییل پرتاب نمیشه برای اینه که در اون جنگ بیست و خورده ای روزه تمام راه های ارتباطی شون بسته شد. وگرنه تا الان آروم ننشسته بودن.
    5-کسی که گلوله رو شلیک می کنه، با کسی که قربانی رو هل میده تا در مسیر گلوله قرار بگیره در ترازوی اخلاق چه فرقی با هم دارن؟ ترک های جاه طلب اگه واقعاً حسن نیتی داشتند میتونستند محموله های کمک رو با کامیون منتقل کنند. چیزی که هر روز در حال اتفاق افتادنه و فقط سازمان مللی ها از مقدارش گله دارند (یک سوم مقدار مورد نیاز). این وسط تنها چیزی که اهمیت نداشت برای ترکیه، انسانیت بود. چهار تا آدم احساساتی که فرقشون با تو فقط داشتن فراغ بالی بیشتر از فرصتی برای وبلاگ نویسی بود رو فرستادن جلوی آتش تا خوراک مظلوم نمایی عربی و سوپر من بازی ترکی فراهم بشه.

    پاسخحذف
  5. خیلی جالبه
    کامنت بالایی من واقعا جالبه

    پاسخحذف
  6. از نظر من رفتار حکومت ایران صد برابر از اسراییل بدتر است.. اگرچه کشتن اسنانها به دست هر کسی جنایت است.. اما جنایت جنایت است

    پاسخحذف
  7. کشتن هرانسانی کاری غیر قابل بخشش است .از طرف هر کسی که باشد. اما این وسط ترکیه دارد کارهای خطر ناکی می کند.ترکیه دنبال عثمانی بزرگ است و روزی چشم باز خواهیم کرد که یک دشمن بزرگ و قدر در همسایگیمان خواهیم داشت. خطر از هر سوی نزدیک است

    پاسخحذف
  8. این که گفته اید "به حق یاناحق": اسراییل را نمی توان فارغ از حقانیتش، حتی تصور کرد. این به بیراه رفتن است. اگر ناحق است پس دیگر ادامه ای ندارد.
    حتی اگر یک واقعیت باشد.
    دیگر اینکه در دنیای مجازی شاید خیلی اتفاقها بیافتد ولی در دنیای واقعی چیز دیگر جاری است. این رسانه ای که شما از آن صحبت میکنید بیشتر از آنکه رسانه باشند یک ابزار و بازیچه در دست صاحبان قدرت و ثروت بوده.

    پاسخحذف
  9. اين وسط من به چيز ديگه اي فكر ميكنم. اينكه براي ملت ما انگار فرقي نميكنه كي و چند نفر كجا كشته شده باشن. تا زماني كه يه نهاد حكومتي براي تظاهرات اعلانيه نده هيچكس ياد حمايت از مظلوم و هم كيش و اين حرفها نميفته. مردم غير مسلمان و غير ديني امريكا و انگليس و فرانسه تو اين زمينه شجاعتر از ايرانيهاهستن.

    پاسخحذف
  10. b nazare man bardashte az ye vaqee avval bayad ensani bashe bad siasi, shoma alan ba in post faqat bardasht siasi kardin,(ham nevisande, v ham khanandeha k comment gozashtan!) vali aslan porsidin k fareq az tork o esraeeli o mosalman o.... hamlee k shode kamelan najavanmardanast! mesle ine k jolo cheshme ye babre vahshi bekhay b ahooye teshne ye jorE aab bedi!
    b nazare man moqayeseye israeel v amrika ham eshtebahe, chon israeel b haqesh qane nist, amrika kar kard v qarn ro az aane khodesh kard, amma israeel mikhad ba din v haqaniate ajdadish b donia hokoomat kone.

    پاسخحذف
  11. برای Eric Calabros ...
    1- قبوله ولی متوجه نمی شم چه ربطی به یادداشت من داره.
    2- ارتباطات هنوز تبدیل به غول چراغ جادو نشده که همه آروزهای ما رو برآورده کنه. من کی ادعا کرده ام وحشی گری ها به کل تمام شده؟
    3- کاملا منطقیه که ارباب رسانه ها جریان سازی کنند ولی توجه شما رو به این نکته جلب می کنم که با گذشت زمان افکار و عقاید و سلیقه های مختلف صاحب رسانه شده اند و حق انتخاب مردم بالا رفته، جایی که فاکس نیوز هست، الجزیره هست و جایی که العالم هست العربیه هم هست، جایی که بی بی سی هست پرس تی وی هم هست. باز تاکید می کنم هنوز تا جامعه آرمانی رسانه ای که همه بدی ها از هراس افکار عمومی ناپدید شوند فاصله است، این فاصله اما کمتر و کمتر می شود
    4- حماس این اواخر بارها مخالفتش رو با انتخابات جدید نشون داده! در ضمن این عارضه ناگزیر دمکراسی است، خیلی ها با رای مردم بالا می آن و دیگه پایین بر نمی گردن؛ این که زیاد برای ما غیرعادی نباید باشد. بستن راه شیر خشک و دارو و درمان چه کاری است دیگر؟
    5- اگر اسراییل مردم غزه را محاصره نکرده بود راهی برای قهرمان بازی ترک ها باز نمی شد؛ محاصره ای که حتی اروپا و آمریکا نیز آن را تایید نمی کنند. اسراییل بازنده این اتفاق است؛ وقایع روزهای اخیر این مساله را ثابت کرد.

    پاسخحذف