۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۷, چهارشنبه

چهارپاره – 138 / ما که دوست داریم!

(1)
طی چند روز اخیر دو وزیر «سابق» اطلاعات حرف‌های قابل توجهی زدند.
.
مصلحی، وزیر اطلاعات کابینه دوم احمدی‌نژاد که ماجرای استعفا/عزل/ابقای او در سه سال قبل، منجر به سونامی سیاسی کم‌سابقه‌ای با اثرات بلند مدت شد، با خبرگزاری فارس مصاحبه کرده و از جمله گفته که «یکی از کارهایی که ما در وزارت انجام می‌دادیم و من همیشه بر آن تأکید داشتم این بود که به خاطر هیچ کس به جهنم نرویم لذا ما خارج از چارچوب شرعی خود کاری انجام ندادیم»، وی سپس به اندازه لازم پشت سر میرحسین و خاتمی و کلی آدم دیگر حرف زده.  
.
اما حرف‌های یونسی، وزیر اطلاعات دوم خاتمی و مشاور فعلی روحانی، درباره نشان شیر و خورشید، به نظر می‌آید یک بازی ناشیانه در زمین حریف و گل به خودی بود؛ یک «حاشیه‌سازی» بیهوده که از قضا رئیس جمهوری مخالفان را – و البته به درستی – متهم به آن می کند.
.
وزرای سابق اطلاعات را دریابید!
.
(2)
فضای سیاسی طی روزهای اخیر بار هیجانی زیادی داشت. این نمی‌تواند به سود دولت باشد.
.
در کنار اخبار روزافزون از تجمعات خودجوش افراد دیرجوش، بی‌تردید مهم‌ترین این رخدادهایی که به کمک هیجان‌زده کردن فضای سیاسی کشور آمد، برگزاری همایش مخالفان و منتقدان توافق‌نامه ژنو در محل سفارت سابق آمریکا در تهران زیر عنوان «دلواپسیم» بود. البته به طور پیش‌بینی نشده‌ای، مواجهه جریان سیاسی دیگر با این همایش و به وسیله یادآوری ویرانی‌های هشت ساله دوره احمدی‌نژاد و یادآوری سکوت و همراهی دل‌های به تازگی نگران شده، یک «ضد حمله» وسیع  علیه همایش به راه انداخت. تنها چند ساعت بعد از برگزاری همایش، واضح شده بود که خود همایش به ضد برگزارکنندگانش تبدیل شده. یتر خلاص به این شوی سیاسی را هم، محمدجواد ظریف دیروز زد؛ جمله‌ای گفت که به تیتر صفحه اول لااقل 14 روزنامه امروز تبدیل شد: «ما دلاوریم، نه دلواپس». 
.
(3)
دور روز قبل یک کاربر ایرانی توییتر نوشته بود: «بهترین تشبیهی که درباره سرعت اینترنت ایران شنیدم، "حلزونِ قطع نخاع شده" بود».
.
یکشنبه‌ای که گذشت روزنامه دنیای اقتصاد (به عنوان پرتیراژترین روزنامه اقتصادی کشور) در گزارشی از وضعیت اینترنت ایران، از گرانی فوق‌العاده آن نسبت به قیمتهای جهانی خبر داده بود. در این گزارش نوشته بود:
.
«امروزه یک خط اینترنت ۱۵۵ مگابیتی در مرز ایران قیمتی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار دارد اما همین خط در تهران به شرکت‌های اینترنتی حدود 24 میلیون تومان به فروش می‏رسد. شرکت زیرساخت قطعا از نظر دولت شرکت درآمدزای موفق و نمونه‏ای است اما در عوض خود دولت و تمام کشور بابت عدم توسعه اینترنت در کشور فرصت و هزینه به مراتب بیشتری را نسبت به درآمد این شرکت از دست داده است. آنچه عموما در پاسخ به گرانی اینترنت به مردم گفته می‏شود این است که نگهداری شبکه انتقال هزینه دارد. اما خوب است نگاهی بیندازیم به میزان هزینه شبکه انتقال. بررسی‏های «دنیای اقتصاد» نشان می‏دهد هزینه انتقال دیتا در خارج از کشور برای هر کیلومتر حدود ۵۱۰ تومان است درحالی‌که بر اساس تعرفه‏های موجود هزینه انتقال دیتا از مرز بازرگان تا تهران به ازای هر کیلومتر ۴۵ هزارتومان است. این به این معنی است که هزینه انتقال دیتا در ایران ۸۸ برابر گران‏تر از خارج است.»
.
به این ترتیب اگر قرار به توصیف کامل‌تری از اینترنت در ایران باشد، باید آن را «حلزون قطع نخاع شده نزول خور» نامید.
.
(4)
خبرنگار فارس به مصلحی (وزیر سابق اطلاعات) می‌گوید: «برخی تفکیک می‌کنند و می‌گویند کروبی استحاله شده بود اما میرحسین از اول شهوت قدرت داشت» و مصلحی جواب می‌دهد: «بله! این تحلیل، درست است».
.
همزمان با مصاحبه فارس با مصلحی، مصاحبه دیگری در جایی دیگر با وزیر دیگر احمدی‌نژاد (پرویز کاظمی، وزیر رفاه دولت سابق) منتشر شد. او گفته: «احمدی‌نژاد دروغ می‌گفت. مثلا با من ظهر جلسه داشت و صحبت می‌کرد و شب در جای دیگری می‌گفت از صبح در اصفهان بودم. بعد طوری حرف می‌زد و توضیح می‌داد که حتی من هم قانع می‌شدم و با خود می‌گفتم که نکند حتما روز گذشته پیش ایشان بودم.»
.
کسانی که تحلیل کرده‌اند میرحسین از اول دارای شهوت قدرت بود و کروبی هم استحاله شد، کی درباره تحمل هشت ساله یک دروغگو، و حتی رد اتهام دروغگویی او، از خودشان تحلیل ول خواهند کرد؟
.
ما البته که هر قدرت‌پرست ضددروغی را دوست خواهیم داشت؛ نه؟!
.

.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر