۱۳۸۹ مرداد ۲۰, چهارشنبه

جریان مشایی


شاید بتوان "جریان مشایی" را در قالب این جمله یک سال قبل "اسفندیار رحیم مشایی" تحلیل کرد: "از بیست و چهار ميليون راي احمدي‌نژاد، بیست ميليون منتقد به نظام هستند كه در اين انتقاد خود حتي از آن سیزده ميليون هم جدي‌تر هستند چرا كه آن سیزده ميليون فقط دولت احمدي‌نژاد را زير سوال بردند ولي اين بیست ميليون به كل روند سال‌هاي گذشته پيش از احمدي‌نژاد "نه " گفتند و در حقيقت احمدي‌‌نژاد در اين ميان فقط چهار ميليون راي ايجابي دارد". این گفته ها را یک نشریه اصولگرا در مرداد ماه سال قبل منتشر کرده بود (+). معتقدم "جریان مشایی" برای ماندن در قدرت برنامه ای جدّی برای بعد از ریاست جمهوری احمدی نژاد دارد و در این راه به طور جدی روی شکاف بین "مردم – نظام" حساب باز کرده است. شیرینی مناظره "موسوی – احمدی نژاد" که در آن احمدی نژاد تقریبا کل گذشته نظام را با حمله به خاتمی، رفسنجانی و موسوی زیر سئوال برد و طی آن به اعتراف خودِ اصولگرایان، لااقل ده درصد بر آرای احمدی نژاد افزوده شد، هنوز زیر دندان "جریان مشایی" است. احمدی نژاد با شرکت نکردن در جلسات مجمع تشخیص، طعنه های سنگین به قوه قضاییه و بی محلی به مصوبات مجلس شورای اسلامی فاصله خود را با "نظام" به رخ می کشد. به نظر من این "تیز بینی" رهبری بود که در جریان نماز جمعه بعد از انتخابات سال گذشته، و البته با مایه گذاشتن از آبروی خود؛ آن چنان که خود گفتند، به طور جدی این راه "جریان مشایی" را سد کرد و احمدی نژاد را با شدت تمام به سمت نظام کشید تا ماجرای بهره برداری "جریان مشایی" از پروژه "زیر سئوال بردن گذشته نظام برای جمع آوری رأی و وجیه المله شدن" را فیصله دهد. مقاومت در برابر نظر رهبری برای کنار گذاشتن مشایی از پست معاونت اول و آن نامه تلخ و کوتاه احمدی نژاد نشان داد که رهبری بر موضع خطیری پافشاری کرده بود. با کسانی که معتقدند اگر اصولگرایان، یک نفر و فقط یک نفر غیر از احمدی نژاد را دارای شانس پیروزی بر میرحسین موسوی داشتند، حتما سراغ او می رفتند، موافقم. احمدی نژاد در همان چهار ساله اول ریاست جمهوری چارچوب های عرفی و قانونی بسیاری را در نظام در نوردیده بود (مثل برکناری لاریجانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی بدون اطلاع رهبری یا مقاومت در برابر مصوبات مجلسی حتی به ریاست حداد عادل). از طرفی آن چنان که ادعا شد مسیح مهاجری خواسته بود که احمدی نژاد رد صلاحیت شود، رد صلاحیت احمدی نژاد هم ممکن نبود. با فروکش کردن اعتراض های خیابانی، حالا اختلاف اصولگرایان با جریان مشایی بروز و ظهور جدیی یافته است. دقت در متن نامه موسوی و کروبی به استانداری تهران برای درخواست مجوز راهپیمایی 22 خرداد هم نشان داد که این دو معترض خواسته اند طوری درخواست راهپیمایی کنند که رد آن حتمی باشد (متن را دوباره بخوانید) و به این ترتیب علاقمندی خود را به کشیدن منازعه به بین خود اصولگرایان نشان دادند و درست کاری کردند. سال آینده انتخابات مجلس برگزار می شود و از همین رو عجله جریان مشایی برای طرح مسائلی که گمان می کنند منتقدان نظام را خوش می آید و صندوق آن ها را از رأی پر می کند، طبیعی به نظر می رسد.

۱۱ نظر:

  1. جناب معیینی
    این مقاله هم خواندنی است
    آنارشیسم فکری در دیدگاه مشائی

    http://www.fararu.com/vdcce4qp.2bq1s8laa2.html

    پاسخحذف
  2. امیدوارم سرماخوردگی تون خوب شده باشه
    گاهی از مشایی خوشم میاد نمی دونم چرا ولی خدایی تونسته همه رو بزاره سر کار
    قوی تر از نوچه اش : ا. ن

    پاسخحذف
  3. ولی کلا هی آب میکنه تو سوراخ مورچه ها :))

    پاسخحذف
  4. عجب عکسی!
    از اون عکسای بودار بودا!

    پاسخحذف
  5. چقدر تحلیلت قشنگ و جالب بود.به نظر من هم این مشایی عوضی به خیال خودش با مزخرفاتی که هر از چند گاهی می گه،می خواد مخالفها را جذب بکنه. نمی دونم شاید هم تا حدودی موفق بشه!



    شهرزاد

    پاسخحذف
  6. مهندس عزیز
    من صبرکردم که "کیمیا" بیاید نظر بدهد من هم بیایم بگویم هرچه "کیمیا" گفته ایضاً من. چون انتخاب ها ونوشته هایت چنان کامل هستند که سخت است گفتن حرف دیگر.
    خلاصه ازکیمیا که ناامید شدم بایک سورپریز مواجه شدم ودیدم که Helen نازنین امده ودرست دست گذاشته روی انتخاب بلافاصلۀ من هم: "عکس". خیلی انتخاب با حوصله وباسلیقه ای است. مرسی ویا...هو

    پاسخحذف
  7. اما من بیشتر حرفای مشایی رو دوست دارم و نمی فهمم بابت چه هم سنخیی با ا.ن دوسته.مگر اینکه دوتاشون دروغگو باشن.
    حداقل اگه دروغگوام باشه تا حالا ضد ونقیض نگفته.
    یعنی وقتی می گه دوران اسلامگرایی گذشته برای جلب مشتریه؟!

    پاسخحذف
  8. من که مشایی رو دوست دارم
    البته فکر نمیکنم با این حرفا برای مجلس برنامه ای داشته باشن چون این حرفا رو در دیدار با ایرانیان خارج نشین عنوان کرده که تو انتخابات مجلس رایشون تاثیری نداره

    پاسخحذف
  9. خیلی هیجان زده شدم "کیمیا" چقدرمن وتو می توانیم خوب جای همدیگر نظر بدهیم. چه قبل از یکدیگر وچه بعدازهمدیگر. خیلی ممنون وبیا زوج وفرد کنیم برای نظردادن مثل پلاک هایمان! ببخشید آقای مهندس که با کیمیا اینجا دهان بدهان شدم. آخر او "کیمیا"ست وجای دیگری گیرنمی آید. یا...هو

    پاسخحذف
  10. با ادعایی که در مورد رابطه رهبری و تیم احمدی نژاد داشتی موافق نیستم. حمایتی که از احمدی نژاد صورت گرفت خیلی بیشتر از نیاز برای پیروزی او در انتخابات بود.
    رهبری به همراه سپاهییان حامی احمدی نژاد اهداف خیلی بزرگتر از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را در سر داشتند که جنبش سبز مانع انجام آن بعد از پیروزی در انتخابات شد. اما حالا پس از یک سال و وفروکش جنبش سبز آن ها مجددا برنامه های خود را از سر گرفته اند. مشایی این حرف ها را بدون حمایت نمی زند.

    پاسخحذف
  11. مدتی است دارم فکر می کنم به قول شما "برنامه مشایی" برای بعد از احمدی نژاد چیست؟
    اگر قصد شرکت در انتخابات را داشته باشد که دارد مقدمات رد صلاحیتش را فراهم می کند. قطعا کسی برای رد صلاحیت او به خیابان نمی آید مگر اینکه مثلا احمدی نژاد تحدید کند استعفا می دهد.

    اگر قصدش از این حرفها مطرح شدن در رسانه باشد،حرفهایش هم آنقدر پیچیده است که عوام نمی گیرند و آنقدر یکدست منطقی و جدی نیست که دل نخبگان مخالف را ببرد. با مخالفت غیرعلنی در جلسه با دانشجویان که نمی تواند در افکار عمومی به عنوان مخالف محبوب شود.

    پاسخحذف