۱۳۹۲ دی ۹, دوشنبه

غنی‌سازی «فتنه» را تعلیق کنید


از اظهار نظر غلامعلی حدادعادل بگذریم که دولت را تهدید به مچ‌اندازی سیاسی در کف خیابان کرده و گفته که «توصیه من به کسانی که امروز فرصتی برای مدیریت پیدا کرده‌اند این است که اگر بخواهند دوباره در مسیر فتنه قرار بگیرند، این ملت 9 دی‌های دیگری هم خواهد آفرید»(+)، احتمالا می‌توان پذیرفت که دمیدن‌های اخیر بر تنور «فتنه»، تلاشی باشد برای بازسازی روحیه، یا حتی  پرت کردن حواسِ جریان همسو و همسودی که امسال نه توانسته شکست در انتخابات را هضم کند و نه به هر دلیل موجه یا ناموجهی توافق اخیر در ژنو را مغایر ژست‌های "حتی" یک سال قبل، و مایه سرشکستگی «نداند».
.
هر چه هست و باشد، این‌ها دلمشغولی‌هایی است برای داخل؛ چیزی که تاثیری در یکی از بدترین اتفاقاتی که در خاورمیانه شکل گرفته ندارد و یا حتی بدبینانه باید قبول کرد؛ اگر عقلانیت ذی‌ربط را معطل این جنگ و نفرت آفرینی‌های داخلی کند و انرژی آن را هدر دهد، آن را وخیم‌تر نیز خواهد کرد. آن اتفاق، رشد نگران کننده دشمنی بین مسلمانان سنی و شیعه، و تداوم رابطه آسیب دیده دولت‌ها در منطقه، به خصوص به خاطر مسائل سوریه است.
.
روابط حسنه بین جامعه شیعه و سنی در بعد از شکست اسرائیل در جنگ 33 روزه با حزب‌الله، در تابستان هفت سال قبل، اینک به نفرت و عداوتی تبدیل شده که هر از چند گاهی شعله‌های آن در خیابان‌های بیروت زبانه می‌کشد. رقابت خشن ایران و عربستان عریان‌تر از هر زمان دیگری جریان دارد و متأسفانه کشتار در سوریه، که ایرانِ شیعی و «حزب‌الله لبنان»اش بی‌تعارف پشتیبان یک سوی منازعه است، دست سلفی‌های خشن را در سربازگیری و تخریب بیش از پیش وجهه شیعیان باز گذاشته و از دیگر سو جبهه ضدایرانی نزد اعراب را در مذاکرات هسته‌ای تقویت کرده است.
.

تبعات تلخ و ویرانگر گسترش اختلافات فرقه‌ای را ما، مردم، در کشوری با اکثریت شیعه یا درک نخواهیم کرد یا نابهنگام درک خواهیم کرد. اسرائیل این آسودگی خیال را، آسودگی برآمده از اختلاف بین مسلمانان را، تا همین چند سال قبل، به خیال هم راه نمی‌داد. برای فهم دشواری‌ها و اثرات این پنجه در هم آویختن‌ها و برای درک اهمیت آن چه در همسایگی کشور در جریان است، شاید ضروری است همه اسباب سرگرمی‌ و اسباب متفرق کردن مردم داخل کشور، از نوع 9 دی، تعلیق شود.
.
باید باور داشت، غنی‌سازی «فتنه»، گره بر گره افکندن است؛ مخاطب این هشدار هر دو سوی منازعات داخلی است.
.
.
کامنتها در فیسبوک(+)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر