۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۱, پنجشنبه

شاهین نجفی؛ صد افسوس و یک امید


تعداد هنرمندانی که، به صراحت، با ابزار هنر، اوضاع جاری جامعه را مورد توجه قرار می دهند و نقد می کنند، خیلی کم است. اگر این هنر «موسیقی» باشد، بسی کمتر است؛ عموما در جاده دلدادگی و قربان صدقه رفتن، و یا نفرین معشوق، مسافر جابجا می کنند. فیگورهای تهوع آور می گیرند و فن پیج هایشان را بالا و پایین می کنند؛ این سوی مرز باشند یا آن سو. «شاهین نجفی» یکی از آن «خیلی کم»هاست؛ از آن هایی که بی خیال جامعه و مردم نیستند. اما از وقتی «نقی» را خواند، و همین چند روز قبل آن را منتشر کرد، انگار خودش را هم تمام کرد، آب ریخت به آسیاب کسانی که نان شان همیشه توی روغن مقدسات است. او به شکل رکیکی به مقدسات انسان هایی توهین کرده که چون او فکر نمی کنند. بزک کردن توهین با ادعای «نقد» هم، همان کاری است که امثال صدا و سیما و کیهان را به خاطر همان، همواره ژست مداران ِ آزادی خواه، محکوم کرده اند و تقبیح. شاهین نجفی برای تقدس زدایی از باورهای مردم و مخاطبانش، که ظاهرا به آن معتقد است، شجاعتی احمقانه به خرج داده. صد افسوس که شاهین نجفی حالا تمام شده، به دست خودش یا کسانی که فریب شان را خورده، اما امید که به زودی جبران کند و دوباره متولد شود؛ جبهه هنرمندانی که درد مردم را می بینند، نفر خیلی خیلی کم دارد.
.
*
حاشیه: همین چند روز قبل بنفشه جمالی عزیز، در دفاع از حقوق افغانی های مقیم ایران، نقل خاطره ای کرده و نوشته بود(+): «سال 84 بود که شهاب برادرم برای ادامه تحصیل به کانادا رفت، در خونه پیرزن و پیرمرد کانادایی به عنوان مستأجر اقامت کرد. مرد، بازنشسته  اداره پلیس یکی از ایالت های کانادا بود. شهاب هم  پسر دانشجوی کم سن و سالی بود که به کشور دیگه ای مهاجرت کرده و از طرف دولت این کشور بورسیه شده و قرار بود از امکانات این کشور و مردمانش استفاده کنه ...  یادمه سال اولی که  هنوز اونقدر با خلق و خوی مردم کانادا و فرهنگشون آشنا نشده بود، خیلی با تعجب تعریف می کرد که وقتی که  اون خانواده مسیحی، می خواستند برای جشن کریسمس یه درخت کاج جلوی در خونشون بذارند؛ اول اومدند و از اون که می دونستند  مسلمون هست، اجازه گرفتند و پرسیدند که آیا این درخت کریسمس که می خواند جلوی در خونه بزارند به عنوان یه مسلمون، ناراحتش نمی کنه! ...»
.
.
این پست و کامنت ها در گوگل پلاس(+)
این پست و کامنت ها در فیس بوک(+)
.
مرتبط: 
سیبستان: حق تمسخر و تحقیر محفوظ نیست(+)

۸ نظر:

  1. آخ گفتید! آخ گفتید!
    جالبه که اگه یه آهنگ خونده بشه که به بهاییان یا یهودیان توهین کنه صدای خیلی‌ها در میاد... خیلی از همین افرادی که از خونده شدن این آهنگ دفاع میکنند حتی!

    پاسخحذف
  2. باید اعتراف کنم که حس بدی به این آهنگ ندارم. حرفی که تو این آهنگ شنیدم انتقادی بود از بزرگ نمایی موضوعاتی که بزرگ نیستن و فراموش کردن چیزهایی که نباید فراموش بشن. امام دهم شیعیان یکی از اون نکاته. درست که هر امام سیادت امام قبلی خودش رو تایید کرده اما این در جایگاه شیعیان نیست که بخوان یکی رو بزگتر و یکی رو کوچکتر (از لحاظ مرتبه) بدونن. این قضاوت دقیقا همون اتفاقی که بین شیعیان به وضوح دیده میشه. مشابه همین قضاوت و بزرگنمایی ها و کوچک گرفتن ها تو بقیه رفتارها و موضع گیریهای مردم ما دیده میشه. انتخاب اسم نقی برای آهنگ و گله بردن به امام دهم هم دقیقا نشانه گرفتن مستقیم همین موضوعه
    من از این آهنگ، انتقاد به این مسئله رو شنیدم. حالا اصلا شاهین نجفی به اینها فکر کرده و این منظور رو داشته یا نه، اون دیگه حرفیه که باید از خودش پرسید.

    پاسخحذف
  3. آهنگ بسیار توهین آمیزی بود.. شنیدم و ناراحت شدم .. مذهب و تقدسات ملعبه نیست که باهاش بازی بشه...هر مذهب و تقدسی..

    پاسخحذف
  4. درختی که در محل زندگی شما قرار می‌گیرد با موسیقی‌ای که در اینترنت قرار می‌گیره و صرفاً در دسترس شماست تفاوت داره.

    اگر قرار است از خارجی‌ها مثال بزنید، در مقابلش می‌توانید کمدی‌هایی که به شکل بی‌پرده‌ای مسیحیت و یهودیت و چیزهای دیگر را مسخره می‌کنند را نیز در نظر بگیرید ماندد ساث پارک.

    حالا سؤال من اینه، دقیقاً چه چیزی باعث می‌شه که مدهب و تقدسات غیر قابل «بازی کردن» بشن؟

    پاسخحذف
  5. +Reza Mohammadi
    البته بحث داخلی و خارجی نبود؛ بحث آدم و آدم بود در مثالی که زدم

    پاسخحذف
  6. عزیز دل سلام
    بهتره که انسانها از هر دین و ملیتی به عقلانیتی برسان که باورها شون رو به دیگران تحمیل نکنن. ناراحت شدن از شاهین نجفی به اندازه اجازه گرفتن از مستاجره مسلمون برای گذاشتن درخت کریستمس بی معنی و مسخره اس
    . باورهای ما نباید حقوق انسانی دیگران رو محدود کنه. اگه بنا بر اینه که به باورهای دیگران احترام مطلق بزاریم برای اینکه اونها رو ناراحت نکنیم چطوره همه مسلمونها قبول کنن که مسیح خدا و روح مقدس است !! فقط برای اینکه اون یک میلیاردی که قبول دارن رو ناراحت نکنن. اگر باور و دین من راه سعادت منه به این معنی نیست که شاهین نجفی و سلمان رشدی رو هم سعادت مند میکنه.
    پیشنهاد میکنم اگه قراره رافت دین خدا رو دوباره به رخ دیگران بکشیم ، از دوستان سنی داخلی شروع کنیم که نه نقی رو قبول دارن نه چندتا جد قبلشو

    پاسخحذف
  7. من به شاهین تبریک میگم آهنگش علی بود

    پاسخحذف
  8. خیلی دلم می خواد در اینباره بنویسم. اما از نظر دادن درباره دین خوشم نمیاد. اما این هم نبردی پیش رس. نبرد پیش رس ناگزیر

    پاسخحذف