۱۴۰۰ آبان ۱۵, شنبه

گزیده‌هایی از سخنان مهدی نصیری | در رذایل نوع مبارزه با استکبار


 

 

👈 اشاره: این متن (در ادامه) به گمان من یکی از بهترین‌ها (کامل و در عین حال مختصر) در برشمردن رذایل نوع مبارزه با استکبار (بخوانید: منازعه با آمریکا) است. گزیده‌هایی است از سخنان جناب مهدی نصیری در لایو اینستاگرامی با انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز درباره استکبارستیزی. این سخنرانی قرار بوده در دانشگاه تبریز برگزار شود که با مداخله یک نهاد امنیتی لغو شد. در پی این اتفاق، قرار بر این می‌شود جناب نصیری به تبریز سفر کنند اما سخنرانی در خارج از دانشگاه باشد. او در فرودگاه متوجه می‌شود که به دستور همان نهاد، بلیت هواپیما هم لغو شده است! ... این، نشانه هر چه باشد، نشانه قوت منطق ذوب‌شدگان در فضیلت این نوع استکبارستیزی نیست!

اهمیت این متن فارغ از استدلا‌ل و شبهات اساسی مطرح شده در آن، به سابقه جناب نصیری برمی‌گردد. او تا زمستان سال 71 مدیرمسئول روزنامه کیهان بود و سپس خود ناشر هفته‌نامه (ارزشی و انقلابی) "صبح" در نیمه دوم دهه هفتاد شد.

      

 

🔻استکبارستیزی و مقابله با ظلم یک امر عقلی و عرفی است و انبیای الهی ما را به این حکم عقلی ارشاد کرده‌اند اما این وظیفه مانند همه وظایف دیگر شرایط و ضوابط ویژه خود را دارد.

 

🔻استکبارستیزی افراطی چهل ساله اخیر ما ربطی به آموزه‌های عقلانی اسلام و تشیع ندارد و عمدتا متاثر از آموزه‌های چپ مارکسیستی و یا فرقه زیدی بوده است.

 

🔻فرعون از بزرگترین مستکبران تاریخ بود که کوس "انا ربکم الاعلی" می‌زد اما وقتی خداوند به موسی و هارون(ع) فرمان مقابله با فرعون را داد در  گام  اول آن دو را توصیه به مذاکره نرم و مهربانانه با فرعون کرد.

 

🔻گیریم که این نوع و مدل استکبارستیزی تکلیف شرعی ما باشد، بدون رضایت و خواست اکثریت مردم، حق تحمیل آن را بر مردم نداریم. نه پیامبر(ص) شعب‌ابی‌طالب را بر مردم تحمیل کرد و نه امام حسین(ع) عاشورا را.

 

🔻یکی از معانی رأی اکثریت مردم به دولت روحانی، تمایل آنان به رابطه با جهان از جمله غرب و آمریکا بود و اکنون با رأی اقلیت به دولت آقای رئیسی، نمی‌توان مدعی همراهی مردم با سیاست منازعه مستمر با آمریکا و غرب شد.

 

🔻استکبارستیزی‌ای که به استضعاف و فقر و فلاکت و عقب‌ماندگی جامعه بیانجامد، ماهیت غیرعقلی و غیرشرعی آن واضح است.

 

🔻مشکل اساسی‌تر این است که ما در مدیریت کشور به انواع ویژگی‌های استکباری و مستکبران آلوده هستیم و در عین حال مدعی مقابله با استکبار جهانی هستیم.

 

🔻اگر روحیه استکباری طیفی از انقلابیون نبود، این گونه به یک مرجع تقلید بابت یک توصیه حکیمانه در باب اصلاح روابط‌مان با جهان، جسارت نمی‌کردند. 

 

🔻از ویژگی‌های مستکبران و نظام‌های استکباری از جمله همین آمریکا سرکوب و کشتار مردم است. مانند کشتارهایی که آمریکا با حمایت از کودتاگران مثلا شیلی علیه آلنده کرد اما مگر ما آدم نمی‌کشیم؟ در همین آبان سال ۹۸ صدها هم‌وطن و انسان بی‌گناه و صرفا معترض به شرایط فلاکت‌بار اقتصادی با گلوله‌های جنگی کشتیم.

 

🔻این که در استکبارستیزی ریز و درشت کنیم و با چینی‌ها و روس‌ها هم که از مصادیق قدرت‌های استکباری‌اند و لو آن که آلودگی‌شان از آمریکا در استعمارگری کمتر باشد، نرد دوستی و عشق ببازیم و برای فرار از تحریم‌های آمریکا به اینان دخیل ببندیم، تناقض آشکار است.

 

🔻چطور از یک سو شعار محو اسرائیل می دهیم و از طرف دیگر با روسیه که امنیت و بقای اسرائیل برایش یک راهبرد دائمی است، عقد اخوت بسته‌ایم؟! همان روسی که اجازه دفاع به نظامیان ایران را در مقابل حملات مرگبار اسرائیل در سوریه نمی‌دهد؟

 

🔻کره شمالی یکی از استکباری‌ترین حکومت‌ها در دنیاست که فرعون‌وار ملتی را به اسارت و محاصره گرفته است اما همین رژیم از دوستان ویژه ما پس از انقلاب بوده است.

 

🔻چینی‌ها اگر مدل آمریکاستیزی ما را داشتند، آیا می‌توانستند امروز اقتصاد و قدرت دوم جهان باشند و آمریکایی‌ها را وحشت‌زده از قدرت رو به افزایش خود کنند؟

 

🔻باید سیاست خارجی‌ای جدید را که تعامل با همه دنیا برایش اصل باشد و منافع ملی را محور قرار دهد و به اعتلای مادی و معنوی ایران بیاندیشد، در پیش بگیریم و الا سقوط‌مان حتمی است. (منبع)

 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر