۱۳۹۲ مرداد ۳۰, چهارشنبه

«پنج تأثیر منفی و عجیب شبکه‌های اجتماعی روی مغز شما!»


اشاره: دیروز مطلبی نوشتم زیر عنوان «شبکه‌های اجتماعی و افراطی‌گری در قضاوت»(+). امروز تصادفا مطلبی جالب در ویژه‌نامه «چارسو»ی همشهری (29 مرداد 92) دیدم در مورد «تأثیر منفی و عجیب شبکه‌های اجتماعی روی مغز». مطلب مفیدی که در چند  بخش خود، بندهای 2 و 5 و قدری  هم در بند 1، تأییدی است بر آنچه دیروز نوشته بودم! مطلب مورد اشاره را در وبسایت «همشهری» پیدا نکردم، با اندکی تلخیص تایپ‌اش کردم تا شما هم بخوانید. در عین حال تأکید می‌کنم که روی اصلی صحبت من (در نوشته دیروز) افراطی‌گری در «قضاوت» بود که «از جمله» شبکه‌های اجتماعی مروّج آن شده‌اند و اینکه افراطی‌گری در قضاوت و حل شدن در جریان غالب، انسان را از «خود»ش دور و غریبه می‌کند. همچنین در این میانه، کسی محاسن دیگر این شبکه‌ها را نفی نکرده است.
.
.
پنج تأثیر منفی و عجیب شبکه‌های اجتماعی روی مغز شما!
.
.
1) پول بیشتری خرج می‌کنید
عادت به شبکه‌های اجتماعی ممکن است باعث شود بیش از پیش پول خرج کنید! در واقع این نتیجه‌ای است از جدیدترین تحقیقات در زمینه استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی که یکی از تبعات منفی آن می تواند این باشد که شما قدرت کنترل خودتان را از دست بدهید و نهایتا پول بیشتری خرج کنید (...)
.
2) اعتماد به نفس شما صدمه می‌بیند
(...) (نتیجه تحقیق در دو دانشگاه آلمانی:) از هر سه نفر که پای شبکه‌های اجتماعی می‌نشستند یک نفر بعد از کار با شبکه اجتماعی، احساس بسیار بدی را تجربه می‌کرد که ترکیبی بود از تنهایی، بیهودگی و البته عصبانیت! در واقع این افراد بعد از اینکه احساسات و افکار خود را در این شبکه‌های اجتملاعی با دوستان‌شان تقسیم می‌کردند با حس ناخوشایندی مثل احساس بی‌کفایتی روبرو می‌شدند!
.
3) گفت‌وگوی روزمره از بین خواهد رفت
(...) چت کردن پای اینترنت یعنی  اینکه گفت‌وگوهای محاوره‌ای تلفنی یا حضوری بین افراد به حداقل می رسد و چه بسا وقتی تا چند سال آینده حتی خریدها هم در سراسر دنیا از طریق اینترنت مممکن شود، آن وقت است که ارتباط کلامی بین آدم‌ها کم‌رنگ و کمرنگ‌تر خواهد شد (...) فراموش نکنید که آدم‌ها به معاشرت با یکدیگر احتیاج دارند. یعنی چیزی فراتر از چت‌های اینترنتی!
.
4) اشتهای شما زیاد می‌شود
طبق مطالب منتشر شده در مجله نام آشنای «سلامت زنان»، تصاویر غذاهای اشتهابرانگیز می‌تواند مرکز اشتها در مغز شما را فعال کند و بعه تبع آن، در پی تماشای چنین عکس‌هایی، مخاطب ِ تصاویر به خوردن‌های بی‌رویه روی بیاورد (...) به طور روزانه چند بار در شبکه‌های اجتماعی به تصاویر خوش رنگ و لعاب غذاهای خوشمزه بر می‌خورید؟
.
5) استقلال شما به خطر می‌افتد
یک تحقیق انجام شده در آزمایشگاه HP نشان داده افرادی که عضوی از شبکه‌های اجتماعی هستند و البته فعالیت بیش از حدی در این شبکه‌ها دارند به نوعی تحت فشار شرایط موجود در این شبکه‌ها استقلال خود را از دست می‌دهند. به مرور زمان شما تحت تاثیر عقاید افراد دیگر موضوعی را که شاید قبلا مورد توجه‌تان نبوده می پذیرید و آن را تایید می‌کنید. حتی اگر برای مدتی از تایید آن خودداری کنید اما با گذشت زمان (اگر) متوجه محبوبیت آن موضوع یا عکس خاص بین عده‌ای شوید اصلا بعید نیست که تحت تاثیر نظر دیگران عقیده خود را فراموش کنید و به تایید آن موضوع خاص بپردازید. استقلال شما به همین راحتی در معرض تهدید قرار می‌گیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر