۱۳۹۱ آذر ۴, شنبه

افزایش نیاز به معجزه



دیگران - در روزهای سخت اقتصادی اواخر دوره کمونیستی در شوروی، اواخر دهه 80 میلادی گذشته، تلویزیون دولتی شوروی برنامه‌ای به اسم «سأنس» با اجرای کسی به نام «کاشپیروسکی» پخش می کرده. از همان اولین برنامه، کاشپیروسکی به محبوبیتی بی‌همتا دست یافته بود. برنامه «سأنس» سیصد میلیون بینده در شوروی و اروپای شرقی داشت. او در این برنامه شفابخشی می‌کرد و مدعی بود صدها هزار نفر مبتلا به تومور، باد فتق، دردهای قلبی، کوری، طاسی، واریس، سنگ کلیه، سل، آلرژی، لکنت زبان، آسم و حتی ایدز را شفا داده. اینها همه در زمانی بود که مقامات رسمی از در اختیار داشتن تنها سی درصد داروهای اساسی خبر می دادند. رئیس تلویزیون دولتی شوروی به دستیارانش گفته بود وظیفه اساسی تلویزیون آرام و خاطر جمع کردن توده‌های خشمگین و آشفته است. یک منتقد تلویزیونی گفته بود: «در کشوری که نمی توانید حتی آسپرین پیدا کنید به پیدایش یک معجزه دل می بندید. آنگاه چنین مردی (کاشپیروسکی) پدیدار می شود و یک راه آسان را به شما نشان می دهد. یک معجزه. این یک پدیده درون‌زاد در کشورهای فقیر و نگون‌بخت است.» آگاتیاس، مورخ، قرن‌ها قبل، در قرن ششم میلادی، از «شارلاتانها و پیامبران خود گمارده»ای که پس از وقوع یک زلزله شدید در بیزانس، در خیابانها پرسه می زدند نوشته و این که «در هنگامه‌های مصیبت و فاجعه، چنین افرادی در یک چندگونگی حیران کننده در جامعه ظهور می کنند.». نویسنده کتاب «آخرین روزهای امپراتوری شوروی» با شرح ماجرای «کاشپیروسکی»، از جمله می نویسد: «همان طور که در تاریخ روسیه اغلب دیده شده است، اختلال و بهم ریختگی، باعث توجه بیشتر به طلسم و افسون، پیشگویی و جادوگری می شود. به دنبال خدا رفتن در روسیه، تنها به کلیسا و مسجد و کنیسه نمی انجامد بلکه به دغلکارانی مانند «راسپوتین»(+) و «کاشپیروسکی» نیز منتهی می شود.»
.
خودمان -  پدر همسر یکی از دوستان در یکی از بیمارستان های زنجان بستری بوده و در همین حین سرما هم می خورد. پزشک تجویز قرص سرماخوردگی می کند. پرستار که برای چک آمده، نسخه را که می بیند می گوید: «خودتان قرص ندارید؟!» و این البته در مقابل تعطیلی مرکز سونوگرافی همان بیمارستان بزرگ و اجبار بیمار ملزم به استراحت مطلق برای چرخیدن در شهر و بالا و پایین رفتن از پله‌های مرکز سونوگرافی خارج از بیمارستان، قابل اغماض است ... اوضاع درمانی و بهداشتی کشور با سرعت تمام رو به وخامت است؛ و این نه به آن معناست که قبلا، اوضاع درمانی و بهداشتی به سامان بود؛ بد دارد به بدتر و بدتر تبدیل می شود. این را هم مدیران امور بهداشتی کشور اذعان دارند و هم مردمانی که ناچارند برای سلامتی عزیزی، راهی مطب و درمانگاه و داروخانه و بیمارستان شوند.
.
خودشان - حجت‌الاسلام مهدی طائب که در این سال‌های اخیر پُر سفر و سخن شده، و البته وجهه سیاسی بارزتری دارد تا وجهه اخلاقی و علمی، در ساعت پربیننده شبکه پربیننده 3 از شفابخشی گفته. آقای دژاکام اینجا(+) زحمت نقل‌اش را کشیده. اینجا بحث بر سر اعتقاد کسی به این معجزه‌ها نیست؛ توکل و ایمان معجزه زاست همان گونه که این داستان‌ها بسیار است؛ فارغ از صدق و کذب بودن‌شان. آنچه به نظرم رسید که شاید یادآوری‌اش مهم باشد؛ احتمال قریب به یقین بیشتر شدن ترویج چنین روایت‌هایی در مقیاس رسانه ملی است که روند نگران‌کننده اوضاع بهداشت و درمان و نیاز بیشتر مردم به معجزه، انگیزه آن را نزد برنامه‌سازان صدا و سیما، ایجاد کرده یا به زودی خواهد کرد!
.
.
.
کامنتها در پلاس(+)

۱ نظر:

  1. آفرين احسنت عجب تحليل زيبايي چه خوب تشخيص دادي و تحليل كردي

    پاسخحذف