۱۳۹۰ شهریور ۱۹, شنبه

خدا در معبد القاعده؟


فردا، "یازده سپتامبر" ده ساله می شود. همیشه صحنه برخورد هواپیماها به برج های دو قلو را با هیجانی که انگار کهنه نمی شود، تماشا کرده ام، هیجانی دردناک که حس ناخوشایندی نصیب می کند بابت هم کیش بودن با کسانی که چنان قساوتی را بر مردمانی بیگناه روا داشتند، و وحشت از مسلکی که "خود را می کشد تا دیگرانی را بکشد". شاید بن لادن تعمد داشت تا سال 2001 را برای حمله به آمریکا انتخاب کند؛ سالی که به پیشنهاد یک مسلمان دیگر – سید محمد خاتمی – سال گفتگوی تمدن ها نامگذاری شده بود. لاید خواسته بود بگوید: "خدا فقط در خانه و معبد ماست که گفتگو را با کشتار دفن می کنیم". تاسف آور آن که سال گذشته، روز گفتگوی تمدن ها از تقویم جمهوری اسلامی ایران هم حذف شد (+)
.
.

۵ نظر:

  1. من هنوز تردید دارم که هانتیگتون راست می‌گفت، یا داره تلاش می‌شه تا حرف او راست جلوه داده بشه، تا به مقاصدی برسن. واقعا کسی می‌تونه جواب قطعی بده؟

    پاسخحذف
  2. چرا تصور می کنید "سال گفتگوی تمدن ها" جدی گرفته شده و خیال می بافید که بن لادن برای لج بازی با آقای خاتمی همان سال را برای عملیات تروریستی انتخاب کرده است؟!
    راستی مگر جنگ هم نوعی از گفتگو نیست؟
    ومگر جنگ اسلام و آمریکا بر سر خداست؟
    و در آخر اینکه مگر خدا هست؟
    .
    .
    .
    گفتگوی بین تمدن ها پیشکش. چرا امروز آقای خاتمی پیشنهاد "گفتگوی بین متدین ها" نمی دهد؟

    پاسخحذف
  3. برای ادوارد:
    یادمه یه بار هانتیتگتن گفته بود من این حرفو زدم تا حواس ها جمع باشه نه این که خواسته باشم این اتفاق بیفته و بعد مثال زده بود که اگر در دوران جنگ سرد کسی از سلاح های هسته ای نمی ترسید، حتما از آن سلاح ها استفاده می شد. و بعد این که دنیای سیاست و قطعیت؟!
    .
    برای دکتر شاین:
    حتما جدی گرفته شده بود، با کم و بیش اش. همان که در مجمع عمومی از طرف یک کشور اسلامی پیشنهاد شده بود به نظر من خیلی مهم بود. اونی هم که نوشتم درباره تقارن حمله به آمریکا و سال گفتگوی تمدن ها، حدس و گمان منه. به هر حال این تقارن وجود داشت و آن ایده خاتمی دقیقا بر خلاف مشی القاعده بود ... و جنگ یک جور فرار بزدلانه از سختی های صلح است. این را توماس مان گفته بود.
    و این قدر سئوال های سخت؟ رحم کنید لطفا :)

    پاسخحذف
  4. در دنیای سیاست هم قطعیت برای اتفاقات گذشته تا حدی وجود داره.

    پاسخحذف
  5. ادوارد البی دوم! درسته تا "حدی"

    پاسخحذف