۱۳۸۹ مهر ۱۵, پنجشنبه

مسیر سردخانه

کاملا طبیعی است جراحی بزرگی در حد و اندازه "پرداخت مستقیم یارانه ها"، زخم و درد و خونریزی داشته باشد. بسیاری از کارشناسانی که معتقدند مدیریت پرداخت یارانه ها برای تحول اقتصادی، نه یک "انتخاب"، که یک "الزام" است، همزمان از  آماده نبودن اتاق عمل این جراحی اظهار نگرانی می کنند. این نگرانی را تاخیر لااقل هفت ماهه در شروع اجرای آن، تحریم های کم سابقه بین المللی تجاری، رکود حاکم بر اقتصاد کشور و آمار و اطلاعات مشکوک دولتی از اوضاع اقتصادی، تایید می کند. در مواجهه با این نگرانی اقدامات مختلفی در حال انجام است: تلاش می شود افکار عمومی با مسائل کاملا فرعی مشغول شود؛ مثلا با متمرکز شدن "ناگهانی" روی مساله یازده سپتامبر و رنج فقرای آمریکا –  مخالفت و انتقادها سیاسی جلوه داده می شود؛ مثلا با به کار بردن لفظ "فتنه اقتصادی" برای متهم کردن پیش ازموعد هر نوع مقاومت در برابر عوارض اجرای آن - و  البته تظاهر ِبی تعارف به پیش بینی اعمال فشارهای پلیسی و امنیتی علیه مخالف خوانی ها.
کارآمد بودن یا نبودن این ترفندها در کنترل مخالفت ها یک سوی ماجراست که حتی در صورت موفقیت آن را می توان به ساکت کردن "همراهان بیمار" تعبیر کرد، تصور این که  خود ِ بیمار، اقتصاد ملی، مستقیم از اتاق عمل به سردخانه منتقل شود، مو بر تن سیخ می کند.

۳ نظر:

  1. فکر می کنم "اقتصاد ملی" همین حالا هم نه که مرده باشد، بلکه در کماست. به ضرب و زور وصل شدن به دستگاه هنوز نفس می کشد.

    پاسخحذف
  2. واقعیت این است که حذف یارانه ها واقعا باید زمانی اتفاق می افتاد. دولت ایران نمی تواند تا ابد و دهر بخشی از مخارج تمام خانوارهای ایرانی را بدوش بکشد.
    اما این کار پیش زمینه هایی می خواهد که متاسفانه در آن هزار ساعت کار کارشناسی که جناب احمدی نژاد صرف کردند، به آنها رسیدگی نشد.
    به عنوان نمونه اینکه اقتصاد باید تا حد خوبی از حالت حکومتی (چه ظاهری و چه باطنی!! اینکه مثلا مخابرات یا صنایع را به سپاه واگزار کنند خارج کردن آنها از زیر سلطه حاکمیت نیست) خارج شده باشد. باید سرمایه گزاران بتوانند در بازار ایران با یکدیگر رقابت کنند. رقابت کردن سرمایه گزاران در خیلی از مواقع باعث تثبیت و یا کاهش قیمت ها می شود. اما وقتی بسیاری از محصولات داخلی به صورت انحصاری توسط حکومت تولید می شوند و بسیاری از محصولات وارداتی هم به صورت انحصاری توسط حکومت و اعوان و انصار وارد می شوند، کنترل و رقابتی بر روی قیمت ها وجود نخواهد داشت. و مردم مجبورند کالاهایی با قیمت گزاف و کیفیت نازل خریداری کنند.
    در چنین شرایطی حذف یارانه ها دست آوردی جز نابسامانی اقتصادی و نارضایتی اجتماعی در پی نخواهد داشت

    پاسخحذف
  3. سلام-کوپن ها یادتونه؟ سرنوشت یارانه ها هم همینه

    پاسخحذف