۱۳۸۹ فروردین ۳۱, سه‌شنبه

رابطه محبوبیت و ایدئولوژی


"نظرسنجی سال ۲۰۱۰ سرویس جهانی بی بی سی در ۲۸ کشور جهان (نقشه بالا)، نشان می دهد به جز مکزیک و پاکستان، اکثر مردم سایر کشورهای مورد بررسی، دیدگاهی منفی نسبت به تاثیر ایران در جامعه جهانی دارند. به طور متوسط، ۵۶ درصد از ۲۹ هزار شرکت کننده در این مطالعه، نگرشی منفی نسبت به نفوذ ایران ابراز کرده و تنها ۱۵ درصد نگرشی مثبت به این کشور داشته اند ... مقایسه این نظرسنجی با مطالعه سال ۲۰۰۹ حاکی از آن است که نگرش مثبت به ایران ۴ درصد افت کرده ... در برخی کشورها نگرش منفی مردم به ایران کاهش یافته. در کانادا با ۱۲ درصد کاهش به ۶۰ درصد رسیده، در آمریکا با ۱۰ درصد تنزل به ۶۹ درصد افت کرده، در بریتانیا با ۹ درصد کاهش به ۵۹ درصد رسیده، در پرتغال با ۱۲ درصد کاهش به ۶۷ درصد رسیده و در فیلیپین با ۸ درصد تنزل به ۶۴ درصد رسیده است... آلمان محبوبترین کشور مورد مطالعه است با ۵۹ درصد مثبت. پس از آن ژاپن /۵۳ درصد، بریتانیا /۵۲ درصد، کانادا /۵۱ درصد و فرانسه / ۴۹ درصد در رده های بعدی قرار دارند ... بعد از ایران /۱۵ درصد، کشورهای پاکستان / ۱۶ درصد، کره شمالی / 1۷ درصد، اسراییل /۱۹ درصد و روسیه / ۳۰ درصد در رده های بعدی کشورهای دارای محبوبیت پایین قرار دارند ... در این مطالعه ۲۹۹۷۷ نفر از ۲۸ کشور جهان شرکت کردند" این خلاصه خبری بود که در روزهای اخیر بازتاب زیادی در اینترنت داشته. متن کامل گزارش نظر سنجی اینجا (+) موجود است.
اما چند نکته:
تنها در همسایه شرقی ایران (پاکستان) و همسایه جنوبی آمریکا (مکزیک)، "اکثر" مردم، نظر مثبتی به ایران دارند! تنها وجه مشترک پاکستان و مکزیک همسایگی شان با دو کشور همیشه در حال دعواست! غیر از این است؟!

اگر هم در کشوری نگرش منفی نسبت به ایران کم شده، آن کشورها کشورهای توسعه یافته هستند (غیر از فیلیپین)! فکر می کنید "جنبش سبز" نقشی در این میان داشته؟ به این معنی که نشان داده جریانی خواهان تغییر در ایران می تواند عرض اندام کند و این مایه امیدواری و نگرش مثبت در کشورهایی شده که ایران را به عنوان یک خطر جدی شناخته اند

همه کشورهای بیشتر محبوب، کشورهای عضو گروه کشورهای صنعتی (دی.هشت) هستند؛ جریان فرار مغزها و مهاجرت می تواند موید این یافته نظر سنجی است ... نظام سیاسی در هر چهار کشور صدر کمترین محبوبیت ها با مساله ای به نام "ایدئولوژی" همزادند؛ ایران و پاکستان با "بنیادگرایی اسلامی"، کره شمالی با "کمونیسم" و اسراییل با "صهیونیسم"! این یعنی ایدئولوژی محوری، فارغ از حق و ناحق بودن اش، دافعه ایجاد می کند؟
به نظرم می رسد نقش خاورمیانه و آفریقا در این نظر سنجی کم رنگ بوده؛ به نقشه بالا نگاه کنید
طبیعتا کسی می تواند نتایج این نظرسنجی را "کلا" زیر سئوال ببرد که خودش توانایی یک نظرسنجی هم ارز و اندازه را داشته باشد. در کشور ما هم مراکز مختلفی نظر سنجی می کنند ولی اکثرا با نتایجی که "محرمانه" باقی می ماند
*
یادتان هست پاییز سال 81 چند نفری را در ایران، از جمله عباس عبدی و دکتر قاضیان را، به دلیل مشارکت در یک طرح نظرسنجی بین المللی و به اتهام جاسوسی بازداشت کردند؟ (+) ... همین طوری یادم افتاد؛ ربطی نداشت لابد!

۵ نظر:

  1. سلام ... دکوراسیون جدید هم مبارکه محمد خان جان ... فعلن آزادم کردند .. تا 15 روز ... بعدشم خدا کریمه ... سبز بمانی ...

    پاسخحذف
  2. همیشه آزاد باشی سعید عزیز

    پاسخحذف
  3. وقتی ایدئولوژی تو کشور ما با همه چی مون بستگی داره حتی دستشویی رفتن خوب معلومه که مورد توجه دنیا واقع می شیم !!
    البته بر عکس

    پاسخحذف
  4. به نکته جالبی اشاره کردی خودم متوجه نشده بودم

    پاسخحذف
  5. یکی از مشکلات کشور‌های در حال توسعه و یا عقب مانده اینه که ایدوئولوژی حاکم بر جامعه اشون پر رنگ تر از قوانین و اونهاست که البته به تناسب هر ایدوئولوژی این امر کم و زیاد می‌شه.
    مشکل مذهب نیست چرا که خیلی از کشور‌های بزرگ و پیشرفته دنیا در قانونشون مذهب کاملا نقش آفرینی می‌کنه مثلا همین آمریکا.
    به نظر من تمام مشکلات گریبانگیر این گونه کشور‌ها ریشه تارخی داره.

    پاسخحذف