۱۴۰۲ آذر ۳۰, پنجشنبه

نتیجه حکومت صالحان

 

 

زنجان امسال میزبان سی‌امین احلاسیه نماز است. اجلاسیه با سخنرانی ابراهیم رئیسی آغاز می‌شود.

۲۷ سال قبل هم زنجان میزبان چنین اجلاسیه‌ای بود؛ اجلاسیه ششم (مهرماه ۷۵) که با سخنرانی هاشمی رفسنجانی آغاز شد. رفسنجانی بعد از سخنرانی‌اش عازم مراسم افتتاحیه رسمی اتوبان زنجان-قزوین شد. دو مسجد در ورودی‌های شرقی و غربی شهر، یادگار آن اجلاسیه است.

من و چند نفر از دوستانم در بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد زنجان (محل برگزاری اجلاسیه) - در نهایت آماتوری - دست‌اندکار خبرنامه روزانه اجلاسیه بودیم! این البته ما را شاهد بلاواسطه تدارکات عظیم این اجلاسیه کرد که در نوع خود در شهرمان بی‌سابقه بود.

 


نماز به عنوان یکی از فروع دین بسیار مورد توصیه اولیای دین بوده و از آن به عنوان ستون دین نیز یاد شده و طبیعی است "حکومت دینی" روی آن متمرکز شود ولی حاصل جمع این تمرکز چه بوده است؟ 

نمی‌توان منکر اثر این سازمان و تدارکات در توجه به نماز شد ولی مسئله، "بازدهی" است؛ نسبت محصول به انرژی و منابع صرف شده.

در پس ۲۹ اجلاسیه نماز و ۳۳ سال وجود سازمانی به اسم "ستاد اقامه نماز" هیچ گزارش و آمار کاملی از میزان تاثیر آنان بر "اقامه نماز" (نه صرفا به مثابه مناسکی فیزیکی بلکه آن‌چنان که ناهی از فحشا و منکر شود (به توصیف قرآنی)) در دست نیست.

چند سال قبل آیت‌الله نوری همدانی از مراجع تقلید گفته بود: «بر اساس آمار رسیده، از ۷۵ هزار مسجدی که در کشور وجود دارد، نیمی از آنها امام جماعت ندارند و بسیاری از آنها هم که دارند هر سه وعده نماز ندارند و یا اگر دارند جمعیت ندارند!»

حجت‌الاسلام حسن مرادی (امام جمعه موقت شیراز) نیز مهرماه سال ۹۷ با بیان این كه تنها ۴۲ درصد جوانان در كشور نماز می‌خوانند، گفته بود: بر اساس آمار ۲۴ درصد افراد مناسبتی نماز می‌خوانند و ۱۷ درصد گاهی نماز می‌خوانند و مابقی (۵۸ درصد) كاملاً تارك نماز هستند.

به نظر می‌رسد قابل تامل‌ترین جمله را در علت‌یابی اقامه نماز خود آیت‌الله خامنه‌ای بیان کرده باشد. او در صدر پیام خود به نخستین اجلاسیه سراسری نماز نوشت: «برپا داشتن‌ نماز، نخستین‌ ثمره‌ و نشانه‌ی‌ حکومت ‌صالحان‌ است‌.»

حالا که نماز چندان که باید و شاید بر پا نمی‌شود، دست‌کم مساجد خالی از نمازگزاران و ۵۸ درصد جوانان تارک نمازند، گو نمازخانه‌ها بسیار شده، باید پرسید: «اگر آن "نخستین" ثمره حاصل نیامده، اشکال کار "صالحان" و "حکومت" کجا بوده است؟»

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر