۱۴۰۱ شهریور ۱۱, جمعه

یادداشت تکمیلی برای "کربلایی روزگار عسرت"

 

اگر کسی بوده که جرئت کرده پیشنهاد کند که پول سفر مستحبی امثال اربعین را در این روزگار زندگی‌های سخت و تنگدستی دامن‌گستر صرف امر خیر و گره‌گشودن از زندگی هم‌نوع کنید (مثل این یادداشت، کسانی همیشه آماده‌اند ضمن حفاری در نیّت پیشنهاد کننده، بپرسند: «آیا این پیشنهاد را برای مسافرت‌های نوروزی هم می‌کنید؟» همزمان کسانی هستند که وقتی ماشین‌حساب‌شان برای محاسبه برداشت‌ها از "بیت‌المال" و "جیب همه مردم" برای هموار کردن جاده مسافرت زیارتی "بخشی خاص از مردم" باتری ندارد، با دقت "ریال" هزینه‌ سفرهای غیرزیارتی بخش دیگری از مردم با "پول خودشان" را هم استخراج و اعلام می‌کنند!

 

حفره استدلال این جماعت کجاست؟

 

به طور خلاصه، در نادیده گرفتن تفاوت مبنا و جوهر سفر زیارتی و سفر تفریحی است!  آن جوهر، "معنویت" یا دست‌کم "ادعای معنویت" در سفرهای زیارتی است.

 

وقتی پیشنهاد می‌شود که در روزگار عسرت، پول سفر زیارتی مستحب را (که از قضا مورد استفاده سیاسی جریانی خاص قرار گرفته است) صرف کسب "معنویت" از راه گره‌گشودن از زندگی هم‌نوع کنید (که بسیاری از قرائن مذهبی هم موید وجود گنچ معنویت در چنین فعلی است؛ از انگشتری که علی(ع) حین "نماز" به فقیری بخشید تا ماجرایی که در یادداشت پیشین به آن اشاره شد و بسیار دیگر)، اینکه کسانی پای سفرهای نوروزی و هر سفر غیرزیارتی را به میان می‌کشند که مسافران‌اش ادعای "کسب معنویت از سفر" نمی‌کنند، اگر نشانه حماقت و یا حتی بدجسنی نباشد، در بهترین حالت نشانه نادیده گرفتن ناآگاهانه یا حتی آگاهانه وجود جوهر معنویت در سفر زیارتی است!

 

البته در یادداشت پیشین (پی‌نوشت اول) نوشتم ترغیب دیگرانی که از سفر زیارتی رضایت باطن حاصل نمی‌کنند، به دستگیری از هم‌نوع، کلام دیگری می‌خواهد که طبیعتاً از جنس هم‌ارز هم قراردادن معنویت سفر زیارتی و کار خیر نیست.

 

اگر هدف کسب معنویت است، خدا همه این جوهر را در "زیارت" قرار نداده است؛ این واضح است و اصرار به "انحصار معنویت در زیارت"، به خصوص در روزگار عسرت و سختی بسیاری از مردم، بی‌اعتنایی است به همه آیه‌هایی که خدا جلوی چشم و عقل نوع انسان قرار داده؛ از آن آیه‌هایی که از جمله در رفتار خود حضرت سیدالشهدا (ع) بروز می‌کند؛ آنگاه که "سفر حج" را نیمه تمام گذاشت و برای "اصلاح امور امت" راهی نی‌نوا شد؛ جایی که مقتل او و درخشان‌ترین انسان‌های روزگار شد.

 

 

🔺 پی‌نوشت 1: وقتی بوق رسانه‌های پرشمار ِ رسمی و متصل به بیت‌المال، شبانه‌روز و  مدام در حال تبلیغ "سفر اربعین"اند، برخی آن قدر شرح‌صدر داشته باشند تا کسی در وبلاگ یا کانال گمنام‌اش ساز دیگری کوک کند!

 

🔺 پی‌نوشت 2: مرحوم کلینی در حدیثی از امام جعفر صادق (ع) نقل می‌کند که شگفت‌آور است. ابان بن تغلب می‌گوید: از امام صادق (ع) شنیدم که فرمود: هرکس خانه خدا را طواف کند، خداوند عزوجل ۶ هزار حسنه برای او می‌نویسد و ۶ هزار گناه از او می‌آمرزد و ۶ هزار درجه به وی عطا می‌فرماید و ۶ هزار حاجت از او برآورده می‌سازد. سپس فرمود: «قَضَاءُ حَاجَهِ الْمُؤْمِنِ أَفْضَلُ مِنْ طَوَافٍ وَ طَوَافٍ حَتَّى عَدَّ عَشْراً»؛ گره‌گشایی از کار یک مؤمن، ۱۰ برابر این طواف فضیلت دارد! (من لا یحضره الفقیه، ج ۲، ص ۲۰۸)


🔺 پی‌نوشت 3: «بر اساس روایات ائمه معصومین(ع)، ثواب گره‌گشایی از کار مردم از ثواب زیارت امام حسین (ع) هم بالاتر است.»

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر