۱۳۹۵ اردیبهشت ۲۰, دوشنبه

به ندا کمک کنید



دوشنبه هفته پیش (سیزدهم اردیبهشت) بود که روزنامه محلی "مردم‌نو" در زنجان در اقدامی کم‌سابقه، خبر آزار جنسی یک دختر دانش‌آموز را توسط معلم‌اش تیتر اول کرد.
فایل پی.دی.اف گزارش روزنامه: +
.
بر اساس گزارش این روزنامه، دو ماه پیش "ندا" در مدرسه روستای قره‌محمد (شهرستان خدابنده) مورد آزار معلم خود قرار گرفته بود ولی معلم با وجود بازداشت توسط ماموران پلیس در پی شکایت خانواده، آزاد شده و موجبات آزار خانواده را نیز فراهم می‌کرده. دادگاه بدوی بر رابطه نامشروع صحه گذاشته بود اما خانواده ندا خواسته بودند با رسانه‌ای کردن خبر، جلوی مزاحمت‌ها را بگیرند و خواستار رسیدگی بیشتر به شکایت خود شوند.
رسانه‌ای شدن این موضوع در یک روزنامه محلی، بازتاب فراوانی داشت هر چند رفتار رسانه‌ها در این باره یکسان نبود؛ ایسنا (مثل برخی از وب‌سایت‌های دیگر) گزارش مردم‌نو را بدون اطلاعات جدید بازتاب داد(+) سپس به نقل از فرمانده ناجای استان زنجان نوشت که نیروی انتظامی به وظیفه خود در این باره که بازداشت متهم باشد، عمل کرده و اطلاع‌رسانی در این باره باید با شیب ملایم صورت بگیرد(+)، فارس به انتشار تکذیب موضوع از سوی مدیر کل آموزش و پرورش  استان زنجان اکتفا کرد(+)، روزنامه اعتماد گزارشی کوتاه منتشر و از سکوت مقامات انتقاد کرد(+)، در دیگر سو یک روزنامه دیگر زنجان ("صدای زنجان" به مدیر مسئولی مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان) گزارش خود را در این باره، ساعتی قبل از ارسال به چاپخانه حذف کرد و خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی نیز تا کنون در این باره گزارشی منتشر نکرده است. روز چهاردهم اردیبهشت روزنامه مردم‌نو توضیح آموزش و پرورش را تیتر کرد و متن نامه کانون وکلای زنجان را که برای دفاع از "ندا" اعلام آمادگی کرده بود، منتشر ساخت(+). با این همه به نظر می‌رسد بعد از گزارش اول این روزنامه، گزارش ایلنا در این باره گزارش قابل‌توجه‌ بعدی بوده باشد(+). در این گزارش به نقل از دایی ندا آمده که «این دختر مدت‌ها توسط این شخص مورد آزار و اذیت جسمی ‌و روحی قرار داشته اما از ترس تهدید‌ها و آبروریزی‌های احتمالی، لام تا کام حرفی به زبان نیاورده بود ... ماجرا به رئیس پاسگاه منطقه گفته می‌شود و قاضی در جریان قرار می‌گیرد...دستور بازداشت معلم صادر می‌شود. پرونده ابتدا در دادگستری خدابنده و سپس در مراجع قضایی زنجان مورد بررسی قرار می‌گیرد اما در نهایت معلم به قید ضمانت آزاد شده و به روستا بازمی‌گردد ... پرونده (این‌بار) به دادگاه کیفری استان زنجان ارسال و متهم دوباره بازداشت و این‌بار هم بعد از یک ماه با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیونی آزاد شد. حالا هم دادگاه درخصوص اتهام تجاوز به عنف قرار منع تعقیب صادر کرده و عمل متهم را در حد روابط نامشروع دانسته است.»
.
از آن سو، متهم نیز همزمان از روزنامه و خانواده ندا به اتهام نشر اکاذیب شکایت کرد؛ مدیرمسئول و سردبیر روزنامه مردم‌نو به همراه یک گزارشگر این روزنامه، روز جمعه گذشته برای ادای توضیحات عازم واحد مربوط در ناجا شدند و دیروز (یکشنبه) به دادسرا رفتند و نهایتا با تامین قرار، آزاد و متعهد شدند تا پیش از صدور حکم دادگاه، دیگر در این باره چیزی ننویسند.
.
روایت خبرنگاران از اوضاع روحی نامساعد ندا می‌گوید. در کلاس آن‌ها 11 پسر و 2 دختر بوده‌اند. معلمِ متهم در دفاع از خود به سوابق "ارزشی" خود استناد کرده است. یک خبرنگار به من گفت که به دلیل ضعف جسمی ندا، انجام تست ایدز از او میسر نشده است. خبرهای غیررسمی همچنین حاکی است استفاده روزنامه "مردم‌نو" از لفظ "تجاوز" موجب خشم دادستان شده است.
.
عدم تکاپوی جدی رسانه‌های محلی و داخلی در این باره برای پیگیری، اما مانع نشده تا شبکه‌های اجتماعی و به تبع آن، برخی رسانه‌های فارسی زبان خارجی به پوشش این خبر اقدام نکنند. (اولین توییت من در این باره: + ، یکی از پرمخاطب‌ترین توییت‌ها: ++ ، اسکرین‌شات از تلگرام سردبیر روزنامه مردم‌نو: +++). در این بین پوشش اخبار این رخداد توسط کانال وحیدآنلاین مهم‌ترین عامل فراگیر شدن خبر بود.
.
امروز و دیروز پیشنهاد کردم کاربران پلاس، توییتر و تلگرام اخبار و نظرهای خود را در این باره و در حمایت از ندا با #HelpNeda هم‌رسان کنند. همزمانی این رخداد با کمپین #WhenIWas توجه به این مسئله را مضاعف کرده است.
.
ندا و خانواده روستایی او به حمایت روانی نیاز دارند، همان‌طور که همه کسانی که آزار جنسی کودکان را بر خود روا می‌دارند، باید که احساس ناامنی کنند.
باید مجالی فراهم شود تا خلاهای قانونی در تایید "تجاوز" و کیفر "متجاوز" پر شود؛ که تا چنین نشود همه دختران این سرزمین "ندا"های بالقوه‌اند که زیر "هیس – هیس" گفتن جامعه و ضعف قانون، روان‌شان و چه بسا جسم‌شان دفن می‌شود.
.
.
پ.ن : من تقریبا این چند روزه رفتار عموم رسانه‌ها  رادر این باره رصد کرده‌ام؛ اگر در گزاره‌های بالا در مورد عملکرد رسانه‌ای عبارت و جمله نادرستی هست، اطلاع دهید.
.
.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر