۱۳۹۲ فروردین ۸, پنجشنبه

احیای یک نام؛ «تکنوکرات»

مقام رهبری: تحصيلات متنوع و مختلف، كارگزاران جامعه و متخصصين را درست می‌كند و به اصطلاح، تكنوكرات‌ها را به وجود می‌آورد – خرداد سال 71 (+)
.
مقام رهبری: من هفده هجده سال قبل به دولتی كه در آن زمان سر كار بود و به مسئولان گفتم  كاری كنيد كه ما هر وقت اراده كرديم، بتوانيم درِ چاههای نفت را ببنديم. آقايانِ به قول خودشان "تكنوكرات" لبخند انكار زدند كه مگر مي‌شود؟! بله، مي‌شود؛ بايد دنبال كرد، بايد اقدام كرد، بايد برنامه‌ريزی كرد – فروردین 92 (+)
**
.
این دو فراز، همه آن چیزی است که وبسایت رسمی دفتر رهبری، از جستجوی کلمه «تکنوکرات» در بیانات و پیام‌های ایشان به دست می‌دهد(+). فراز نخست که به تعریف آن می‌پردازد و دومی هم طعنه‌ای است به کسانی که خودشان، خودشان را «تکنوکرات» می‌دانستند. احتمالا فقط یک ذهن مریض و یک عقده همچنان بسته‌مانده در دل می‌تواند از طعنه مذکور، رد و نفی فن‌سالاری را استخراج کند!
.
پ.ن 1: این البته به معنای خوشایند بودن نخستین و معروف‌ترین جریان منتسب به تکنوکراسی در بعد از انقلاب (یعنی «کارگزاران سازندگی») برای مقام رهبری نیست. هاشمی رفسنجانی در مصاحبه مفصل ده سال قبل خود با روزنامه کیهان، وقتی بحث از موافقت رهبری با شکل گیری کارگزاران سازندگی پیش می آید، گفته بود: «سه دلیلی که رهبری بنا بر آنها در آستانه انتخابات مجلس پنجم با شکل گیری "کارگزاران سازندگی" و ارائه لیست انتخاباتی جدا از لیست "جامعه روحانیت مبارز" موافقت کردند این‌ها بود: اول: رأی نمی‌آورند؛ اینها در دولت هستند، مردم اینها را مسئول می‌دانند و نارضایتی‌هایی که هست، تا حدودی به پای اینهاست، دوم: انتخابات گرم‌تر می‌شود و جمعیت زیادتری می‌آیند و سوم: جامعه روحانیت مبارز روی عقیده خودشان رای می‌دهند.»
.
پ.ن 2: لابد می‌دانید که کارگزاران لیست انتخاباتی جدا از جامعه روحانیت مبارز داد، انتخابات مجلس پنجم تبدیل به پرمشارکت‌ترین انتخابات مجلس بعد از انقلاب شد (و این رکورد را با حدود 71 درصد هنوز هم در اختیار دارد +)، اما کاندیداهای اختصاصی کارگزاران در تهران موفق ظاهر شدند؛ فائزه هاشمی در همان دور اول به مجلس راه یافت و ناطق نوری هم با اختلاف تنها ۱۱ راي بيشتر از عبدالله نوری (کاندیدای اختصاصی کارگزاران در لیست تهران) توانست به رياست مجلس پنجم برسد. این اتفاق، به شکل‌گیری اقلیتی قوی در مجلس منجر شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر