۱۳۹۰ فروردین ۲۹, دوشنبه

ویترین خیلی مهم بود


نخست - عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفته بود که مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای این جامعه، در توضیح علل حمایت خود از احمدی‌نژاد گفته‌اند: "این دولت با دولت‌های گذشته تفاوت دارد و فرق اساسی در این است که تلاش نمی‌کنند حاکمیت دوگانه درست کند." (+)
.
دوم – وزرای دفاع و کشور و خارجه و اطلاعات، "عرفا" در هر دولتی با نظر مثبت رهبری توسط رییس جمهوری انتخاب می شوند. حتی اگر اتفاقات شامگاه دیشب هم رخ نمی داد (استعفای وزیر اطلاعات – قبول استعفا توسط احمدی نژاد – رد استعفا توسط رهبری)، کسانی که وقایع شش ساله اخیر را با دقتی بیشتر از حد معمول دنبال می کنند، می دانند که احمدی نژاد ابایی برای ابراز دوگانگی نداشته و این نظام بوده که این دوگانگی را یا پوشانده، یا تحمل کرده. علی لاریجانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی همین طور کنار گذاشته شد، بی اذن رهبری و در دولت قبلی، و جلیلی جوان که در مذاکره با عربستان پشت میز خوابش برده بود، جانشین او شد(+). برکناری پورمحمدی از وزارت کشور در کش و قوس برگزاری انتخابات هم، ماجرایی با چنین بن مایه ای بود و آمدن دکتر کردان به جای او. قیافه منوچهر متکی، وزیر خارجه معزول، را هم در سنگال کسی نمی تواند تصور کند و حد تحقیری را که نصیب وزیر نظام حین ماموریت خارجی شد. محسنی اژه ای، وزیر اول اطلاعات دولت احمدی نژاد را هم احمدی نژاد با تحقیر و  هشت "روز" مانده به پایان کار دولت از کار برکنار کرد و بعد برنامه هایش را به استهزا گرفت(+). اژه ای که حالا دادستان کل کشور است و سخنگوی قوه قضاییه، همین چند هفته قبل، آن خاطرات تلخش را با خبرنگاران مرور کرده و گفته بود که فقط "رهبری" هشدارهای وزارت او را جدی می گرفته(+).
.
سوم – چرا احمدی نژاد تحمل شده؟ ... او اولین رییس جمهور "اصولگرا" و "ارزشی" بعد از درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی است؛ البته حسب توصیف های مبتنی بر بصیرت رسمی. بر خوشنامی و "ارزشی" بودن هاشمی و خاتمی سال هاست جریان های سیاسی خاص خط کشیده اند. بیراه بود اگر احمدی نژاد که هشت سال قرار بود در پی دولت های تکنوکرات و اصلاح طلب رییس جمهوری باشد، آمده بود برای احیای شعارهای انقلاب، تحمل نشود، زمین بخورد ... "ویترین" خیلی مهم بود. احمدی نژاد اما به خصوص با اصرار بر "مشایی" ثابت کرد که اشتباهی در محاسبات رخ داده، هر چند کدهایی که پیشتر در برکناری لاریجانی و پورمحمدی و اژه ای و خیز برای تصاحب امور حج داده بود (+)، کدهای ضعیفی نبود.

۴ نظر:

  1. به نظرم این دقیقا همون چیزی هست که دارن سعی می‌کنن به مردم القا کنن. حقیقت این هست حاکمیت هیچ وقت اینقدر یکدست و خودسر نبوده و مخالفت‌های سوری که با مشایی می‌شه، یا رفتارهایی که سعی در نشان دادن اختلاف بین خامنه‌ای و احمدی‌نژاد هست همه‌اش ظاهر قضیه هست

    پاسخحذف
  2. منم با اردشیر موافقم. اینا زرنگ تر از اینی هستن که بخوان اختلافاتشون رو رسانه ای کنن.
    کیه که ندونه دانشجو یکی از نزدیکان احمدی نژاد و از ارکان تقلب بود. حالا چرا باید توی جلسه کابینه سکته بزنه؟ آیا فقط برای این نیست که قضیه خیلی حساس به نظر برسه.
    اونایی که احمدی نژاد رو دست چین کردن برای جلوگیری از شاخ شدنش هم برنامه دارن.

    پاسخحذف
  3. خیلی پیچیده شده اوضاع .. باید دید چه پیش میاد .. ولی از بس روست خوریدم از فریب و دروغ نمیشه چندان امید داشت به بهتر شدن

    پاسخحذف
  4. ولی به نظر من ماجرا خیلی واقعی و جدی است و به زودی مستی حضور در اوج قدرت آقایان را تبدیل به خماری خواهد کرد.

    پاسخحذف