۱۳۸۹ فروردین ۲۳, دوشنبه

"من اعتراف می کنم"

"چند سالی پیش در همین مجله، (همشهری جوان / شماره 61/ صفحه 61) یادداشتی نوشتم درباره مسعود ده نمکی که آن موقع تازه اولین فیلم مستندش را (کدام استقلال؟ کدام پیروزی؟) ساخته بود و در آن یادداشت نوشتم که مسعود ده نمکی هنوز همان است که بود منتها شیوه عملش عوض شده و از برگزاری تجمع اعتراضی به روزنامه نگاری و از کاغذ و قلم به سراغ دوربین رفته و اینکه "این اتفاق خوبی برای ده نمکی و برای همه ماست". این را یادآوری کردم که بگویم می خواهم همین جا و با صدای بلند از همه مخاطبان مجله بابت آن یادداشت و آن اظهار نظر عذرخواهی کنم. آن اتفاق خوبی که ما فکر می کردیم هرگز به وقوع نپیوست. ده نمکی تن به قواعد بازی نداد و نخواست یاد بگیرد. شیفته همان فروشی شد که به خاطر مجوز اختصاصی او برای عبور از خط قرمزها بود. نتیجه اش هم شد همینی که در ایام عید شاهدش بودیم که نه طرح داستانی داشت، نه پرداخت تصویری، نه محتوای قابل دفاع و نه حتی یک دیالوگ به یاد ماندنی. ما شکست خوردیم و آرزوهایمان به باد رفت. من از آن همه امیدی که داشتم و به خوانندگان منتقل کردم عذر می خواهم، آن یادداشت مال چند سال پیش بود، وقتی که هنوز ده نمکی فیلم و سریال نساخته بود".

احسان رضایی / مجله همشهری جوان / شماره 255 * 21/1/89
*
پ.ن: من هیچ یک از برنامه های تلویزیون را در تعطیلات نوروز ندیدم؛ قهر از رسانه "میلی" ادامه دارد و خب تحلیلی هم از برنامه هایش ندارم! ... به نظر من "اخراجی های دو" به اندازه کافی در مایوس شدن از ده نمکی کافی بود که تا "دارا و ندار"ش که امسال عید پخش شد، کسی منتظر نماند. با این حال این نوشته کوتاه نویسنده "همشهری جوان" ارزش آن را دارد که شما هم اینجا بخوانیدش و اگر تا حالا امید وار بودید به ده نمکی، در امیدتان را گِل بگیرید لااقل تا اطلاع ثانوی!
*
دیگر پست های امروز:

۱۵ نظر:

  1. همین که شخصیتی مثل ایشان متحول شده اند و وارد هنر شده اند کلی خدا رو شکر دارد.حالا بگذارید ضعیف هم بسازد بگذارید سفارشی بسازد بگذارید کلی بودجه خرجش کنند.
    همین که به واسطه ایشان همفکران سابقش هم برای اولین باز پا به سینما بگذرارند و فیلم ببینند.خدا را شکر دارد.حالا بگذارید فیلم بد ببینند فیلم شعاری ببینند اما بگذرارید ببینند.
    هنر مثل یه رود بگذارید دوستان شسته شوند.

    پاسخحذف
  2. من نوشتم نظر رااقای معینی.ناشناس

    پاسخحذف
  3. ناشناس عزیز! من جرات ندارم این دیدگاه شما را به طور مطلق رد کنم ولی مساله مثل این که اینجا اینه که ضعف و ناهنجاریی که ما معتقدیم ده نمکی دچار آن است، فقط تغییر شکل داده واوضاع بهتر نشده اصلا. اگر قبلا جلسه به هم می زد حالا مردم را در سالن سینما به سطح نازلی از سینما عادت می دهد. من خودم بعد از دیدن اخراجی های یک و قبل از اخراجی ها دو در ستایش از ده نمکی مطلبی نوشتم در وبلاگم ولی وقتی در سالن سینما مردم به لودگیهای فیلم می خندیدند و آن همه پول بالایش دادند به اشتباهم پی بردم. اخراجی های دو یک گام بسیار بزرگ به عقب بود و نشان داد برای امیدواری به ده نمکی زود بوده. در اخراجی های یک او به نوعی چندگونگی مردم را تایید کرده بود ولی در دومی با شوخی های مبتذل فقط به فکر گیشه بود. رفتار هیجان زده اش در اختتامیه جشنواره فیلم فجر هم نشان داد که او هنوز همانی بود که بود

    پاسخحذف
  4. آقاي حسين قدياني در سايتش(قطعه 26 )مي نويسد:
    بچه بسيجي ها برترين نويسنده سال فتنه و اشك شدند
    .....رفتم روزنامه و بچه ها گفتند؛ باید شیرینی بدهی، شدی برترین نویسنده کشور در سال هزار و سیصد و فتنه و اشک و لوح وزیر محترم ارشاد را به من نشان دادند و ایضا چهار سکه ای که بهار آزادی بود.
    این دعای بچه بسیجی ها بود در حق این قلم و من این لوح را تقدیم می کنم به عاشورایی ترین بچه بسیجی ها که با باتوم مقدس خود بر فرق اهل نفاق کوبیدند.
    انشاالله روزي هم برسد كه ايشان از داشتن باتوم مقدس شرم داشته باشند و آن را مايه افتخار ندانند.
    هرچند اميدي نيست ........

    پاسخحذف
  5. حسین قدیانی نویسنده قابل و فحاشی است

    پاسخحذف
  6. مهتا معلومه که چرا! شوخی هایی که توی فیلم ده نمکی مجوز گرفت جای دیگری مجوز می گرفت؟ فیلم نامه مبتنی بر جوکهای اس ام اسی بود!

    پاسخحذف
  7. وقتی که من اخراجی های دو رو دیدم تازه به یک امیدوارم شدم . که اخراجی های یک چند سر و گردن از اخراجی های دو بهتر بود .
    مسعود ده نمکی کسیست که برای فیلمنامه اخراجی های 3 چند دختر جوان با لباس هایی شبیه به فرشته با حرکات نمایشی آن را رونمائی کردند . این است تغیر در صورتی که هنوز توی سریال سازیش ریشه های اون تفکر خشک بسییجی رو میشه دید که حتی جاهای به صورت خیلی نخ نما به بعضی موارد اشاره می کنه . امسال یک ناراحتی و یک خوشحالی برای من به همراه داشت در سریال های نوروزی . که دوست داشتم کامل تر به آنها بپردازم که نشد . آنقدر انتقاد شد از تمامی سریال ها که دیگر انگیزه ای برای نوشتن متنی باقی نگذاشت .
    اگر چه سریال ده نمکی تنها پول هدر دادن ملت بود . اگر چه سریال سازی سعید آقا خوانی نسبت به گذشته تغییر چندانی نکرده بود ولی سیروس مقدم . کسی که من مدت هاست از او انتظار سریال خوبی ندارم و کار کردنتش تنها برایم تبدیل به یک ضرب المثل شده امسال کار متفاوتی انجام داد .
    1. در شخصیت پردازی ( که تاثیر زیادی در شکل گرفتن داستانش داشت )
    2. در موسیقی ( تنوع موسیقی - اگر چه بی ربط بود)
    3. نورپردازی ( که قبلاً در نماهای خارجی هم نورپردازی مصنوعی رو می دیدیم )
    4. قاب بندی ( هنوز تاثیر کارهای گذشته رو می شد دید اما ایندفعه هدفدار بودنشون بیشتر به چشم می خورد )
    5 . خود داستان که نسبت به گذشته تغییر زیادی کرده بود .

    من عذر خواهی می کنم که متن مربوط به ده نمکی تبدیل شد به تعریف از سیروس مقدم .

    پاسخحذف
  8. من هم هنوز با این رسانه قهر هستم و این قضیه مال خرداد 88 هم نیست خیلی وقته. در مورد این سریال هم حتمن چیزی نبوده.که قابل نقد کردن باشه امثال ده نمکی رو من 18 تیر 81 هم دیدم .خرداد 88 هم دیدیم . فکر کن اگه همه این چماق به دست ها بخوان فیلمسازی کنند چه خواهد شد.

    پاسخحذف
  9. در تنگنای حیرتم از نخوت رقیب
    یارب مباد آنکه گدا معتبر شود

    پاسخحذف
  10. با آن اتفاقی که در جشنواره فجر افتاد و آن رفتار ده نمکی کاملا واضح شد که مدل کار عوض شده و چماق جایش را به دوربین داده.همین.

    پاسخحذف
  11. خب راستش منم همون موقع كه اخراجي هاي 1 اومد و همه ازش تعريف كردن گفتم مگه اين همون ده نمكي نشريه هاي شلمچه و جبهه و ... نيست؟ چرا ما زود يادمون رفت كه اين ادم كي بود؟ من حتي اخراجيهاي يك رو هم هيچ وقت نپسنديدم. چون اگه لودگيهاو خنگ بازيهاي اكبر عبدي(بازيگري كه بيشترين ضربه رو به همزبونهاي خودش زده)نبود چيز ديگه اي براي عرضه نداشت. اخراجيهاي 2 هم كه افتضاح بود. موندم چرا اين بازيگرهاي مطرح تو فيلم اين ادم بازي ميكنن.

    پاسخحذف
  12. این ده نمکی فقر و فحشا و اخراجی ها، چه چماق دست بگیره چه قلم، چه دوربین..
    هدف همونه
    فقط وسیله عوض شده

    پاسخحذف
  13. برای لی ... مفید بود؛ ممنونم

    برای سیما / دست خیال / من: متاسفانه از اخراجی های دو به بعد به عقیده ا ی که شما دارید خیلی نزدیک شده ام؛ چیزی انگار عوض نشده جز وسیله

    برای معصوم: هنوز چهره ها در فیلم های ده نمکی انگار یه چراغ سبز به مسوولانه که ما حاضریم زیر دست کارگردان مورد تایید شما عرق بریزیم؛ با ما کاری نداشته باشیدا!

    برای FASAANEH: و چه اعتباری؛ هراسناک!

    پاسخحذف
  14. وای وبلاگ انگلیسیم دچار یه معضل شد مجبور شدم با از دست دادن بخشی از اطلاعاتم آدرس عوض کنم
    www.bookletm.blogspot.com

    پاسخحذف