۱۳۸۸ بهمن ۲۴, شنبه

"کتاب قانون"


فیلم سینمایی "کتاب قانون" (مازیار میری)، فیلمی است با یک ایده فوق العاده جذّاب ولی به نظر من با پرداخت بسیار مایوس کننده. رحمان توانا (پرویز پرستویی) در یک سفر کاری به لبنان به "دلایل کاملا نامعلوم" عاشق یک دختر لبنانی، به اسم ژولیت، که بنا به "دلایل کاملا نامعلوم" بعد از دیدار اول آن ها ناگهان شیعه شده می شود و دختر لبنانی هم همچنین! مهندس توانا با این دختر لبنانی، با وجود مخالفت خانواده خود، ازدواج می کند و به ایران باز می گردد. دختر لبنانی، که حالا اسمش شده "آمنه"، با استناد به آیات قرآنی و احادیث به مقابله با اخلاق ناپسند اطرافیان خود می پردازد و همین مساله باعث بروز اختلاف هایی می شود. مشکل پیش آمده در مورد سلامتی فرزند این زوج ایرانی – لبنانی این اختلاف ها را تشدید می کند تا جایی که "آمنه" بی خبر از ایران خارج و به لبنان بازمی گردد. سه هفته بعد مهندس توانا او را در جنوب لبنان در حالی که به کودکان آموزش قرآن می دهد پیدا می کند. جالب این که در حین این یافتن آیه ای که خوانده می شود مربوط است به توصیه قرآن درمورد انتخاب حکم برای حل مشکل زوج ها! در اثنای فیلم رفتار هیأت های ایرانی در حین مذاکرات بین المللی به سخره گرفته و تعصب خشک برخی کارمندان دولت و در کنار آن زیرآبی رفتن برخی دیگر نیز نمایش داده می شود. اصلا معلوم نیست چرا مکالمه های فرانسوی و عربی فیلم زیر نویس نمی شود. یک تصویر فوتوشاپی و ترکیبی ضعیف از پرویز پرستویی در فیلم "لیلی با من است" چسبیده به سلاح "خمسه – خمسه" که در ابتدا و اثنای فیلم به چشم می خورد، خیلی توی ذوق می زند! پرویز پرستویی چند نقش در این فیلم بازی کرده شاید به این جهت که القا شود ایرانی ها اگر چه شکل و شغل های مختلف دارند، ولی یک ذات بیشتر ندارند! همچنین طبق حکم شرع باید مقدار مهریه در ازدواج کاملا معلوم باشد ولی در این فیلم همان سر سفره عقد عروس تازه مسلمان می خواهد که مهریه اش "آب" باشد؛ یک مهریه با ابعاد و اندازه کاملا نامعلوم! در خلاصه منتشر شده از این فیلم در برخی سایت ها می خوانیم: "مهندس رحمان توانا، كارمند عاليرتبه ي دولتي، در مأموريتي خارج از كشور، به يك دختر زيباي مسيحي دل مي بندد. پس از ماجراهايي، سرانجام دختر به دين اسلام مشرف مي شود و به همراه رحمان به ايران باز مي گردد. اما بازگشتش آغازگر ماجراهايي تازه است. از آنجا كه او به اختيار خود و با آگاهي كامل به اسلام گرويده، چالش جدي ميان او و كساني كه از طريق شناسنامه مسلمان هستند در مي گيرد. اختلافاتي ميان او و رحمان، خانواده رحمان، همكاران او و همه ي كساني كه مناسبات و احكام شرع را در رفتار و گفتارشان رعايت نمي كند. بتدريج ادامه ي اين اختلافات، گسترده تر مي شود تا جايي كه نومسلمان قصه ي ما، تصميم به ترك ايران و گسستن از همسرش مي گيرد. اما وقوع يك فاجعه ملي (زلزله بم) شناخت تازه اي از يك ملت به او مي دهد. كساني كه با همه ي ضعفهاي كوچك و ناچيزشان، در وقت خطر، حماسه آفرين مي شوند و معناي تازه اي از اتحاد و انسجام را به نمايش مي گذارند". شاید جالب باشد بدانید که اصلا چیزی به اسم "زلزله بم" و "حماسه آفرینی" در این فیلم وجود ندارد!
با این همه اگر تنها و تنها یک دلیل برای دادن نمره قبولی به این فیلم وجود داشته باشد، همان دغدغه فیلم برای "اخلاق مسلمانی" است؛ سکانس های مجادله "آمنه" با میوه فروش و قصاب و سوپری و همچنین تاراندن جمع زنان دور سفره روضه که غیبت می کردند و البته دیالوگ "آمنه" وقتی بر خلاف میل اش عکس های قبل از مسلمانی خود را در آتش می سوزاند، از زیبایی های انکار ناپذیر این فیلم است که توصیه برای یک بار دیدنش را مجاز می کند!

۴ نظر:

  1. شما نسخه ویدئویی را دیده اید، اما در نمایش سینمایی، قسمتهایی که عربی یا فرانسوی حرف میزنند زیرنویس دارد ، اما معلوم نیست چرادر نسخه ویدئویی این مساله پیش بینی نشده
    به خصوص که در قسمت مکالمه راننده تاکسی لبنانی در سکانس نهایی، وی حرفهای جالی میزند که به قول مخالفان فیلم، تبلیغ پلورالیسم است

    پاسخحذف
  2. بله من نسخه ویدئویی را دیدم؛ "معلوم نیست"، موافقم

    پاسخحذف
  3. منم چند روز پیش فیلمو دیدم
    خوب بود ولی به قول تو پرداخت خوب ینخوردخ بود
    مثل اینکه عجلیه ای کار کردن

    پاسخحذف
  4. البته با نظرتون در باب موضوع فیلم و ساخت آن موافقم اما اصلا آن را به کسی توصیه نمی کنم. واقعا ساخت نازل و سطحی دارد حتی همان صحنه هایی که گفتید. انگار می خواهد پیام فیلم را در صورت مخاطب تف کند.
    مقایسه اش کن با فیلم علی سنتوری آنجا که رادان به دنبال یک قلم و خودکار در مجلس قرآن مادر می گردد و هیچ کس ندارد. آن کجا و این کجا.
    نبینید آقا جان من

    پاسخحذف