۱۳۸۸ آبان ۵, سه‌شنبه

نظامیان مسلط در ترکیه و ایران


حدود چهار ماه قبل رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه با ریيس ستاد مشترک ارتش ترکيه در باره گزارش هاي منتشره در مورد طرح محرمانه ارتش براي اقدام عليه حزب حاکم ديدار کرد. طبق برخي گزارش ها، ارتش درصدد به اجرا در آوردن طرحي براي بي ثبات کردن حزب عدالت و توسعه بود. ارتش ترکيه اين مساله را رد کرد و گفت که با هر سربازي که به دموکراسي احترام نگذارد، برخورد خواهد کرد. اردوغان هم از مقام هاي قضايي عمومي و نظامي خواست تا در باره اين گزارش ها تحقيق کنند. او گفت: "اگر اين اتهامات، نادرست است، به معناي آن است که کسي مي خواهد نهادهاي دولتي را رو در روي هم قرار دهد اما اگر اين اتهامات واقعي است، در آن صورت نگران کننده است". سابقه اما نشان می دهد که ارتش ترکیه در دفاع از ساحت سکولاریسم در این جمهوری اهل تعارف نیست آن چنان که بیش از ده سال قبل تحت فشار، نجم الدین اربکانِ اسلامگرا را از قدرت به زیر کشید.
درست در همان روزها و برای دو ماه بعد از آن هم، کنترل امنیت تهران به "سپاه" سپرده شده بود تا اعتراض های بعد از انتخابات بحث برانگیز خرداد ماه را به نفع دولت احمدی نژاد مهار کند. سپاه به رغم توصیه صریح بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی، سال هاست به دلیل آن چه "حفظ ارزش های انقلاب" خوانده می شود وارد منازعات سیاسی شده و بارها قدرت خود را به رخ اصلاح طلبان کشیده. یکی از حامیان جدی محمود احمدی نژاد در هر دو انتخابات اخیر ریاست جمهوری، نیروهای تحت امر فرماندهی سپاه در بسیج بوده اند. چنین حمایت هایی در طول هشت سال ریاست جمهوری خاتمی نه تنها رخ نداد بلکه گاه تقابل سپاه و دولت اصلاحات آن چنان جدی شد که همگان از آن باخبر شدند.
با سفر اردوغان به تهران، اینک دو رییس دولت دو کشور همسایه در حالی کنار هم خواهند نشست که یکی را نیروهای نظامی در خفا آزار می دهند و دیگری را نیروهای نظامی به شکل های مختلف، در خفا و آشکار، حمایت می کنند.
مرزهای ایران و ترکیه در منطقه پرمناقشه ای مثل خاورمیانه، چهار قرن است که مرزهای صلح است، ولی در دو سوی این مرز، همچنان "پوتین" به پاها حرف آخر را می زنند.

*

تکرار: من همچنان منتظر جواب های شما به این نظر سنجی ام؛ دریغ نکنید!

*

کاریکاتور از: Rumen Dragostinov/Bulgaria

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر