۱۳۹۱ اسفند ۲۱, دوشنبه

اصلاح‌طلبان نیایند


به گمان من، اصلاح‌طلبی، از قضا، حکم می‌کند که اصلاح‌طلبان پرونده انتخابات آتی ریاست جمهوری را ببندند؛ نه کسی را به کاندیداتوری ترغیب و تشویق کنند و نه کسی از آنها، به اسم «اصلاح‌طلب»، کاندیدا شود و نه البته که از «تحریم» بگویند؛ به چند بهانه:
.
نخست: چهار  سال پس از اعتراض‌ها به انتخابات دور قبل ریاست جمهوری، هنوز مدهوشی در مغز، و رعشه و لاابالی‌گری در جوارح تمامت‌خواهان آن اندازه مشهود است که پرده تبلیغات هم نتواند به تمامی از عهده ستر آن برآید. حاصل این مدهوشی و رعشه و لاابالی‌گری، چیرگی سرب و چکش و زنجیر بوده بر تدبیر امور و این، عین ویرانی است (جنبش سبز هیچ لطفی اگر که نداشت، همین به دست دادن سندی از خط ممتد به هم‌ریختگی تمامت‌خواهان، به رغم آن همه نقشه‌ی راه نشان دادن به عالم و آدم، بس‌اش بود!). اصلاح‌طلبان باید خیال این قبیله را راحت بگذارند؛ یعنی نیایند، و بگذارند عقل و سلامتی بر آن تن غول‌آسا، اما خالی از مردم، فرود آید؛ به امید ِ، لااقل: توقف سیر ویرانی.
.
دوم: مشکل مردم و میهن چیست؟ که اصلاح‌طلبان باشند یا نباشند؟ مردم پاره – پاره شده‌اند؛ و به هر بهانه، خوار می‌شوند از اثر فقر. میراث 8 سال نظام اجرایی یک نفره و یله و آزاد، این اقتصاد افلیج و بی‌رمق است و یک جامعه به شدت ظنین به هر ریسمان سفید و سیاهی. رئیس جمهوری بعدی اولویتی جز استقرار ستون‌های عقل بر ویرانه اقتصاد این هشت ساله سیاه نباید داشته باشد و البته ترمیم شکاف هولناک اجتماعی؛  تدارک این مهمات در شرایط منازعه سیاسی بین رئیس‌جمهوری اصلاح‌طلب و سایر قوا، به تاخیر خواهد افتاد و یا حتی باز به فراموشی سپرده خواهد شد.
.
سوم: اصلاح‌طلبان حتی اگر به اصلاحات در چارچوب حاکمیت امیدوارند، باید که لااقل، برای چهار سال آینده، دامن خود را از آتشی که به هر روی دولت بعدی، دولتی به شدت بدهکار و مستاصل و آفت‌زده را، فرا می‌گیرد، دور بدارند. تاریخ صبور است؛ 4 سال و 8 سال و 16 سال‌های زیادی آمده و رفته. گاهی دامن برکشیدن از کرسی ریاست و صدارت، برای روزگارانی، و به اختیار، سرمایه بزرگی برای بازگشت است.
.
چهارم: این همه، البته به معنی «تحریم» انتخابات هم نیست؛ حرف واضح است!
.
.

۴ نظر:

  1. کاملا باهاتون موافقم. اصلاح طلبان حتی 1 درصد شانس پیروزی و بازی داده شدن در قدرت در شرایط فعلی رو ندارند. ورود به عرصه انتخاباتی که قطعا در آن شکست خورده هستی و یا به تعبیر بهتر قطعا در آن تو را شکست خورده اعلام خواهند کرد آنهم به طرز مفتضهانه چه معنا دارد؟ غیر از گرم کردن تنور انتخابات که نظام الان سخت به آن نیازمند است. حواسمان باشد که الماس ندهیم و آب نبات تحویل بگیریم(تعبیر آقا لاریحانی در امر هسته ای) الماسی که نظام از اصلاح طلبان می خواهد، گرم کردن تنور انتخابات و گذاشتن آبرو و حیصیت در کشاندن مردم پای صندوقها و بعد بی آبرو شدن بعد از انتخابات و بازنشستگی تتمه اصلاح طلبان باقیمانده هست و در ازای آن آب نباتی که تحویل میدهد، تایید صلاحیت چند کاندیدای درجه دو و سه اصلاح طلبان و کمی باز کردن فضای کشور به مدت دو هفته قبل از انتخابات همین. معامله الماس با آب نبات خطاست. نه بیایم نه ترغیب به آمدن کنیم و نه ترغیب به تحریم کنیم. بگذاریم ببرند و بدوزند. در شرایط فعلی امکان تغییر با صندوق رای دیده نمی شود

    پاسخحذف
  2. آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کاندیداتوری اصلاح‌طلبان را به سخره گرفته است و در دیدار با آیت‌الله مهدوی کنی گفته است که تا من زنده هستم اجازه نمی‌دهم آنان(اصلاح طلبان) رئیس جمهور شوند. منبع مقاله ای از آقای اکبر گنجی تحت عنوان اصلاح طلبان در صورت پیروزی چه کاری می توانند بکنند.

    پاسخحذف
  3. البته من تابع تصمیم جمعی اصلاحات هستم ولی تفکر شخصی ام این است که شرکت در انتخابات آتی نابخردانه است. حکومت هیچ وقت کاندیدای خوش شانسی و قدرتمندی رو تایید صلاحیت نمی کنه و ما احتمالا یک کاندید گمنام که دچار خودسانسوری شدید است و شانس پیروزی اش بسیار اندک است خواهیم داشت. رای ما صرفا جهت داغ کردن تنور انتخابات خواهد بود، ضمنا خیل عظیمی عزم راسخ دارند که شرکت در انتخابات نادیده گرفتن خون های ریخته شده و ظلم هایی که در حق مردم اعمال شده است.
    به نظر من اصلاحات "باید" میل به مردم داشته باشه، نه میل به جلب نظر رهبری. تجربه نشون داده رهبری عادل نیست و یا حداقل ذهن ایشون با اطلاعات غلط شستشو داده شده.

    پاسخحذف
  4. راستی یادم رفت با مورد نخست و سوم شدیدا موافق ام و به نظرم دولت بعدی حتی اگر از جنس اصلاحات باشد دولت ناموفقی خواهد بود و مطمئن باشید اقتدارگراها هیچ وقت دلشان به حال وضعیت اقتصادی مردم نمی سوزد و اگر می سوخت کشور رو به این ورطه نابودی نمی کشاندند. هیچ بعید نیست سر دولت بعدی را جلوی مردم ببرند و همه مشکلات را به گردن آن بیاندازند کما اینکه اینکار را با احمدی نژاد کردند.
    سیاست خردمندانه این است اصلاحات با علم به اینکه دولت بعدی نیز مورد تنفر مردم قرار خواهد گرفت در دام انتخابات نیافتد و چهار سال دندان روی جگر بگذارد و مطئن باشید حکومت با فرش قرمز به استقبال اصلاحات می آید.

    پاسخحذف