اول) سعید عسگر سههفته بعد از پیروزی خیرهکننده جریان اصلاحات در انتخابات مجلس ششم (۲۲ اسفند سال ۷۸)، سعید حجاریان را با شلیک گلوله به سر او در خیابان ترور کرد. حجاریان یکی از ایدئولوگهای جریان اصلاحات، مدیرمسئول روزنامه "صبح امروز" و عضو شورای شهر تهران بود. حجاریان به طور معجزهآسایی زنده ماند ولی تا مدتها نه توان حرکت داشت و نه قدرت حرف زدن. او هنوز از عوارض آن ترور رنج میبرد.
حجاریان ۱۴ سال بعد (مهر ماه ۹۲) ترور خود را ناشی از نقدی دانست که بر یکی از سخنرانیهای مرحوم مصباح یزدی نوشته و منتشر کرده بود.
دوم) سعید عسگر بازداشت و محاکمه شد (عکس سمت راست) ولی اعدام نشد.
سوم) سعید حجاریان ۲۰ سال بعد در مجله "صدا" (۱۹ اسفند ۹۸) نوشت: «در قتلهای زنجیرهای درگیری میان خودیها و «دشمن نجیب» بود. در ماجرای ترور دانشمندان هستهای، درگیری میان خودی و بیگانه بود اما ترور من نمونهای عجیب بود! بنا به قول مشهور، هر دو طرف خودی بودند؛ دشمن آمد و گردوخاک بهپا شد و گلولهای به من اصابت کرد. حال آنکه در تیم ترور من، راکب سپاهی، تروریست بسیجی، موتور متعلق به سپاه ولیامر و سلاح هم متعلق به نیروی انتظامی بود؛ جمعی از خودیها با یک ناخودی مواجه شدند!»
چهارم) آخرین عکسی که از سعید عسگر منتشر شده، عکس سمت چپ است؛ بر سر مزار یکی از شهدای دفاع از حرم.
پنجم) خبرگزاری فارس امروز (سه روز بعد از اعدام محسن شکاری) با اعلام اینکه «بعد از اعدام محسن شکاری به عنوان فردی که کشیدن سلاح و ضرب و جرح کرده بود برخی شبهه وارد کردند که حکم چنین فردی محاربه نیست» بخشی از یادداشت استاد فقه سیاسی دانشگاه امام صادق (کاظمی) را نقل کرده که در آن آمده: «برخی از فقها از جمله مرحوم آیتالله خوئی و برخی شاگردان ایشان حد محارب را در تناسب با جرم دانستهاند لذا محاربی که فردی را نکشته است حکمش اعدام نیست (...) حد محارب محل اختلاف فقهاست. فقها در این زمینه سه نوع فتوا دارند؛ نخست: اجرای حد در تناسب با جرم، اعدام تنها برای قتل. دوم: تخییر در اجرای حدود؛ یعنی انتخاب نوع مجازات به صلاحدید حاکم است و این صلاحدید در راستای صلاح جامعه است، لذا برای محاربی که قتل نکرده نیز میتوان حکم قتل صادر کرد. دسته سوم: گرایش به قول اول اما عدم فتوا به آن.»
ششم) از یادداشت منتشر شده در خبرگزاری فارس احتمالا به راحتی میتوان نتیجه گرفت اعدام "نکردن" سعید عسگر و اعدام کردن محسن شکاری در «راستای صلاح جامعه» بوده است.
هفتم) تمام.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر