۱۳۹۸ مرداد ۱۰, پنجشنبه

درباره نخستین دوره جایزه کتاب شیخ اشراق



پریروز (مصادف با 8 مرداد که تا سال 1390 در تقویم به اسم روز بزرگداشت شیخ اشراق (سهروردی) نامگذاری شده بود)، نخستین دوره جایزه کتاب شیخ اشراق در کتابخانه سهروردی زنجان برگزار شد.
 اصل ایده این بوده؛ اهدای جایزه به نویسندگان و مولفان دو گروه کتاب:
الف) کتاب‌های چاپ اول در سال 97 درباره تاریخ، فرهنگ و هنر زنجان،
ب) کتاب‌های چاپ اول در سال 97 مشخصا درباره شیخ اشراق (فیلسوف/عارف قرن ششم، متولد سهرورد زنجان).

ایده البته عالی‌ست. بانی هم تشکل غیردولتی انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان  بوده که اداره کل کتابخانه‌ها و استانداری هم کمک کرده بودند.
احصا کرده‌ بودند؛ حدود 50 کتاب در بخش زنجان و 30 کتاب در بخش شیخ اشراق در سال 97 منتشر شده؛ همگی چاپ اول. چون دیر دست به کار شده بودند، نرسیده بودند کتاب‌های بخش شیخ اشراق را که همگی خارج از استان چاپ شده بوده، بخرند و بدهند هیئت داوران بخوانند! در نتیجه امسال فقط در بخش زنجان (تاریخ، فرهنگ و هنر) برگزیده داشتند.

در بخش تاریخ لوح تقدیر اهدا شد به آقای حسن حسینعلی، در بخش فرهنگ به آقای علی محمدبیانی و در بخش هنر به آقای ناصر محمدی. البته به نظرم رسید جایزه سوم به اعتبار اینکه مجموعه عکس بوده، «در موضوع هنر» تلقی شده!

مدیرکل کتابخانه‌های استان که خیرمقدم گفت و حرف زد، معلوم کرد حداقل اطلاع را از آرا و عقاید شیخ اشراق دارد (مع‌الاسف)، معاون سیاسی استاندار (مرادی) بیشتر از حد انتظار «خوب» حرف زد اما سخنرانی خانم سحر کاوندی (دانشیار گروه فلسفه دانشگاه زنجان) با وجود پراکندگی، «خیلی خوب» و «مفید» بود [گزارش ایرنا].

خیلی‌ها از ایده تشکیل دبیرخانه دائمی برای گسترش آرای شیخ اشراق حمایت کردند؛ قول‌هایی که داده و گرفته شد اما کو تا اجرا؟! دوسوم سالن سیصدنفری محل مراسم خالی بود، مجری پرگویی می‌کرد، کتاب‌های برگزیده‌شده، خوب معرفی نشدند، هیچ سخنرانی درباره حذف اسم شیخ اشراق از تقویم‌ها حرفی نزد و عده‌ای خودشان را فقط برای تماشای بخش اهدای لوح‌های تقدیر رساندند! [درباره ماجرای حذف نام شیخ اشراق از تقویم، اینجا را بخوانید].

توجه به این که سهروردی با صدور حکم الحاد توسط علمای وقت اسلام کشته شد [اینجا را در این باره بخوانید]، شاید راز بی‌اعتنایی‌ها به این مرد بزرگ را برملا کند. اینجا هم یادداشت دو سال قبل‌ام را در روزنامه شرق در همین باره بخوانید.


 ♨️ این یادداشت در اینستاگرام + 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر