۱۳۸۹ خرداد ۶, پنجشنبه

چهار نتیجه گیری از یک جمله روسی


واکنش کرملین به انتقادهای، البته "بی سابقه"، دیروز احمدی نژاد از سیاست خارجی روسیه در قبال ایران، از دو جنبه قابل توجه است: اصل واکنش - نوع واکنش. اولی "طبیعی" است؛ وقتی رییس دولتی، رییس دولت دیگر را مورد هجوم قرار می دهد، طبیعی است که طرف مورد تهاجم واکنش نشان دهد. اما "نوع" واکنش خیلی مهم تر است.
مشاور ارشد سياست خارجی کرملين در واکنش به اظهارات احمدی نژاد گفته که "تاريخ ايران نشان می دهد هيچ کس با «عوام فريبی سياسی» نمی تواند قدرت خود را حفظ کند".
از این در می گذریم که وی "مشاور" است؛ یعنی کسی را که مسوولیت اجرایی ندارد برای پاسخ دادن به عالی ترین مقام اجرایی ایران گمارده اند. از دیگر سو، این جمله اما کاملا حساب شده است؛
اول: روس ها "تاریخ" ایران را به رخ خودمان کشیده اند؛ این بی رحمانه ترین درس این جمله است
دوم: احمدی نژاد را به عوام فریبی متهم کرده اند؛ قدرت وی را در "شناخت روسیه" زیر سئوال برده اند؛ روس ها دارند می گویند "ما عوام نیستیم"!
سوم: هدف عوام فریبی را "حفظ قدرت" دانسته اند؛ یعنی دارند یادآوری می کنند که می دانند "قدرت احمدی نژاد" با چالش روبرو شده
چهارم: به بی فایده بودن عوام فریبی تاکید کرده اند. فایده یعنی "حفظ قدرت"؟

۱۲ نظر:

  1. دقیقا..
    یعنی متذکر شدن که رو به افول هستن و البته روسیه طولانی ترین روابط سیاسی در همه دوران ایران با ما داشته و سیاست های ایران رو بیش از هر کشور دیگری می تونه تحلیل کنه و تصمیم بگیره .. مگه میشه که روسها متوجه نشده باشن افول ایران ؟ خودشون تو تمام این دسیسه های تقلب با اینها همراه بودن و مطمئنا متوجه این شده که داره خودش کنار می کشه . البته به زودی چین هم متوجه خطر میشه !!

    پاسخحذف
  2. در خبر ها خواندم که روسیه قصد دارد نیروگاه بوشهر را تکمیل کند و اس 300 رو هم به ایران تحویل دهد ، فکر می کنی اگر این اتفاق بیوفته چه می شود ، از لحاظ رسانه ای

    پاسخحذف
  3. روز! روس ها نزدیک به دو ده است یک نیروگاه با تکنولوژی کهنه را هم تحویل نداده اند ... نوع جواب دیروز کرملین نشان می دهد اوضاع روابط بد و بدتر خواهد شد مگر این که باز در لحظه آخر پای امتیازی به وسط بیاید و روس ها نظر دیگری بدهند؛ اولش همین مشاور را عزل می کنند!

    پاسخحذف
  4. حدسي كه مي شود زد اين است كه دولت مركزي رو به افول است.سقوط دولت مركزي در هر جايي يا از سوي مردم است و يا توسط نيروي خارجي در هر دو صورت بيچاره مردم بدبخت ايران.چون از همين الان شما كشورهاي كوچك اطرافمان را ببينيد كه مانند كفتار آب از لب ولوچه اشان سرازير شده است. خدا بخير گرداند و شر دروغ راو دشمن خارجي را با كمترين هزينه از سر مردم كوتاه كند

    پاسخحذف
  5. پس از اظهار نظر آقاي مشاور ، امروز آقاي لاوروف سخنراني احمدي نژاد را احساساتي خواند.
    آقاي اوباما سخنان احمدي نژاد را اصلا جدي نمي گيرد و مي گويد او از اين حرف ها زياد مي زند.
    آقاي ساركوزي او را جدي نمي گيرد.
    خانم مركل روي حرف هايش حساب نمي كند و ........
    ديپلماسي مبني بر رمالي و جادوگري نتيجه اي بهتر از اين نخواهد داشت .
    خدا به خير بگذراند.

    پاسخحذف
  6. ولی خودمونیم.این احمدی نژاد عجب مارمولکیه!

    پاسخحذف
  7. خانم موثق منظورتون چیه؟یعنی خیلی زبل و زرنگ؟!میشه یه توضیح در مورد اون مارمولک بدین؟

    پاسخحذف
  8. با سلام و درود

    گویی فیلتر وبلاگ حقیر را برداشتند

    در ضمن شرحی طنازانه بر سخنی حکیمانه!را بخوانید

    پاسخحذف
  9. خود احمدی نژاد وقتی داشت درباره دوستی ایران و روسیه حرف میزد. این دوستی را تاریخی اعلام کرد.

    پاسخحذف
  10. پارسال بعد از اعلام نتايج انتخابات محمود دويد رفت روسيه! يادتان هست؟ ديروز سايت فرارو تيتر زده بود پايان دلدادگي!!!

    پاسخحذف
  11. روسیه از مناسبات پنهان
    احمدی نژاد و امریکا مطلع شده؟


    یافتن دلیل همسو شدن روسیه با امریکا برای تدوین قطعنامه تحریم های جدید علیه ایران، مهم تر از سخنانی است که احمدی نژاد در کرمان ایراد کرد. حتی می توان چنین تصور کرد که احمدی نژاد با مخاطب قرار دادن رئیس جمهور روسیه و گفتن سخنانی که در عرف دیپلماتیک جائی نداشت، کوشید اذهان عمومی و بویژه اذهان فعالان و نخبگان سیاسی داخل کشور را از تلاش برای یافتن دلیل همسوئی روسیه و امریکا در قطعنامه تحریم ایران منصرف و منحرف کند. به هیچ روی ناممکن نیست که احمدی نژاد یا در سفر به امریکا و یا توسط لابی هائی که برای ارتباط با کاخ سفید سازمان داده و پول به حسابشان می ریزد، سند و یا مدرکی را علیه روسیه دراختیار امریکائی ها گذاشته باشد و یا وعده ای را علیه روسیه به امریکائی ها داده باشد. امریکائی ها نیز برای بریدن بند ناف روسیه با جمهوری اسلامی و تبدیل روسیه به متحد خود علیه ایران، این سند و مدرک را دراختیار روس ها گذاشته باشند. پاسخ بسیار تند دستیار رئیس جمهور روسیه به احمدی نژاد، فراتر از پاسخ به سخنان وی در جریان سفر به کرمان بود. چنان فراتر که می توان حدس زد روس ها نیز از یک بازی سیاسی میان احمدی نژاد و کاخ سفید با اطلاع شده و با دست پر چنین پاسخی به وی دادند. آیا، آنها پیش از این پاسخ، علی خامنه ای را بطور خصوصی درجریان بازی احمدی نژاد با کاخ سفید برای زدوبند با آنها قرار داده اند؟ اگر چنین نبود، بدون بیم از واکنش رسمی جمهوری اسلامی، چنین پاسخی به احمدی نژاد نداده و باصطلاح رئیس جمهور یک کشور همسایه را "عوامفریب" خطاب نمی کردند! آن سند مهمی که روس ها از اعلام آمادگی احمدی نژاد برای معامله با کاخ سفید دراختیار دارند چیست؟

    پاسخحذف
  12. به نعمت:این فقط یه فرضیه اس؟؟یه حدس؟؟؟

    پاسخحذف