۱۳۹۷ دی ۱۰, دوشنبه

🔴 «چرا تکنولوژی به نفع استبداد پیش می‌رود؟»


ترجمه مقاله‌ای ارزشمند و قابل تأمل از «یووال نوح هراری» (استاد تاریخ دانشگاه اورشلیم و نویسنده کتاب‌ پرفروش «انسان خردمند») در شماره 54 (آبان 97) مجله اندیشه‌پویا چاپ شده است.

او در این مقاله به این سؤال مهم پاسخ می‌دهد که «چرا تکنولوژی به نفع استبداد پیش می‌رود؟»

یووال نوح هراری به اتحاد بین رشد خارق‌العاده تکنولوژی اطلاعات و تکنولوژی زیستی اشاره دارد و این‌که چطور مردم به راحتی توسط داده‌هایی که خواسته و ناخواسته بر جای می‌گذارند، تحت کنترل در می‌آیند. او به تأثیر «هوش مصنوعی» در مدیریت جوامع در آینده تاکید دارد و می‌نویسد: «ما شاید رفته‌رفته اختیار سهم بیشتری از زندگی‌مان را واگذار کنیم چرا که به تجربه می‌آموزیم که به الگوریتم‌ها بیشتر از احساسات خودمان اعتماد می‌کنیم.»

جایی دیگر به ایجاد «طبقه به‌دردنخور» طی 30 سال آینده می‌پردازد؛ طبقه‌ای از انسان‌ها در جوامع که نه فقط به سبب کمبود شغل یا فقدان آموزش کافی «بی‌فایده» می‌شوند بلکه همچنین به سبب فقدان توان ذهنی کافی برای «یادگیری مدام» مهارت‌های جدید.

این استاد تاریخ به بهره‌برداری رژیم‌های مستبد از فناوری اطلاعات هم پرداخته و می‌نویسد: «اصلی‌ترین نقص رژیم‌های مستبد در قرن بیستم – میل به متمرکز ساختن همه اطلاعات و قدرت در یک‌جا – شاید در قرن بیست‌ویکم به بزرگ‌ترین مزیت‌شان تبدیل شود.»

نظر به اهمیت محتوای این مقاله، متن کامل را از طریق دانلود فایل زیپ‌شده (در فرمت تصویری png) مطالعه کنید.


اصل این مقاله اینجا‌: + 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر