۱۳۹۵ دی ۱۱, شنبه

"فتنه" قدیم است



حجت‌الاسلام محمد سروش محلاتی، یادداشتی نوشته بود که این جمله از آن بیشتر مشهور شد و واکنش برانگیخت:
«تاریخ اسلام نشان می‌دهد واژه‌هایی مانند "فتنه"، "فساد" و "اختلاف" پیوسته بهانه‌هایی برای منفی جلوه دادن اقدامات حق‌طلبانه و ظلم‌ستیزانه بوده است.»

او در توضیح این سخن، به مبنای اندیشه کسانی اشاره کرده بود که اقدام یزیدبن‌معاویه را در به شهادت رساندن امام حسین (ع) و یارانش در کربلا توجیه کرده‌اند؛ «(گروهی از توجیه‌کنندگان معتقد بودند:) قیام حسین بن علی، حرکتی در جهت ایجاد تفرقه در جامعه و اختلال در نظام بود و هر حکومتی حق دارد که چنین اقداماتی را سرکوب کند. بخصوص که در این زمینه از رسول خدا نیز دستور رسیده که اگر کسی مردم را به اختلاف دعوت می کند، او را بکشید (...) این گروه بر این عقیده‌اند حتی اگر یزید را هم جائر و فاسق بدانیم، باز هم نمی‌توان رفتار کسانی را که نظم اجتماعی را مختل می‌کنند و مردم را به اعتراض در برابر حکومت دعوت می‌نمایند، قابل قبول دانست (...) ابن‌تیمیه که در این گروه قرار دارد امام حسین را متهم می‌کند که با خروج خود، موجب فتنه و فساد در جامعه شد (منهاج‌السنه، ج4، ص530) و به همین دلیل است که خطیب نویسنده معاصر مصری، در پاورقی العواصم، "شیعیان کوفه" را محکوم می کند که با دعوت امام (ع) به عراق، "فتنه‌انگیزی" نموده و زمینه اختلاف و فساد را در جامعه به وجود آوردند. پاسخ این پندار جاهلانه، بسیار روشن است. از آنان باید پرسید مگر در منطق عقل و شرع، هرگونه سکون و آرامش مطلوب است و آیا برهم زدن "هرگونه نظم" قبیح است؟ ... با این حساب، بین منطق شما و منطق فرعون چه فرقی است؟ او هم در برابر دعوت موسی، به مردم می‌گفت: موسی می‌خواهد در میان شما فتنه‌انگیزی کند لذا باید او را کشت (وقال فرعون ذرونی اقتل موسی و لیدع ربه انی اخاف...ان یظهر فی الارض الفساد - سوره غافر، آیه 27) تاریخ اسلام نشان می‌دهد واژه‌هایی مانند "فتنه"، "فساد" و "اختلاف" پیوسته بهانه‌هایی برای منفی جلوه دادن اقدامات حق طلبانه و ظلم ستیزانه بوده است (...) وقتی امام حسین از مکه خارج می‌شد، عمروبن سعید او را از اختلاف‌افکنی در امت و شقاق در میان مردم برحذر می‌داشت (...) در آن روز واژه "فتنه" زیاد به کار برده می‌شد مثلا مروان حکم، به معاویه نامه نوشت که امام حسین درصدد ایجاد فتنه است (...)»

در واکنش به این یادداشت، وب‌سایت خبری رجانیوز طی یادداشتی به قلم حجت‌الاسلام جواد محرابی، در ضمیمه توهین و تحقیر حجت‌الاسلام محمد سروش محلاتی، اعلام کرد: «اتفاقا تاریخ اسلام نشان می‌دهد همیشه عناصر فتنه‌گر از این واژه‌ها (فتنه، فساد، اختلاف) در هراس بوده‌اند.» نویسنده این یادداشت ادامه داده بود: «هم در قرآن و هم کلام معصومین علیهم‌السلام بویژه امیرمومنان علیه‌السلام این واژه دائم بکار رفته شده است و مسلمانان را نسبت به خطر فتنه و اختلاف بیم داده‌اند.»

یادداشت‌نویس رجانیوز البته اگر حجتی قاطع داشت، بی‌نیاز از تحقیر و توهین می‌بود یا این حال، بر اهل انصاف واضح است که سروش محلاتی، اساس فتنه‌انگیزی را رد نکرده بود که رجانیوز بخواهد در تایید امکان وجود فتنه‌انگیزی، اقامه دلیل کند. سروش محلاتی تنها اعلام کرده بود (سو)استفاده از واژه‌هایی چون "فتنه" و "فساد" و "اختلاف" علیه جریان حق‌طلبی و ستم‌ستیزی در تاریخ اسلام، سابقه داشته است؛ و آیا این، ادعایی نادرست است؟


https://telegram.me/mmoeeni1/1141

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر