۱۳۹۵ آذر ۲۴, چهارشنبه

فتنه کِشتی



 

این گزاره‌ها را بخوانید:

19 آذر: به فاصله سه روز پس از خبر وال استریت ژورنال مبنی بر قصد کشتیرانی برای امضای قرارداد خرید کشتی با کره‌ای‌ها خبر می‌رسد که حدود ۲ ساعت پیش کشتیرانی جمهوری اسلامی اولین قرارداد سفارش ساخت کشتی با هیوندایی را امضا کرد. این قرارداد شامل ۱۰ فروند کشتی است. (تسنیم)

همان روز: در حالی امروز شرکت کشتیرانی از امضای قرارداد ساخت ۸ فروند کشتی با کره خبر داد که خبرنگاران اعزامی به بندرعباس دیروز شاهد اشک‌های مدیرعامل بزرگترین مجتمع کشتی‌سازی و فراساحل کشور (ایزوایکو) بودند که با ۵۳۰۰ کارگر توان و ظرفیت‌های عظیم صنعت خود در کشتی‌سازی را بر زمین مانده می‌دید. (فارس)

دو روز بعد: فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء با انتقاد از قرارداد ایران و کره جنوبی درباره کشتی‌سازی از دولت خواست که دستور لغو فوری آن را صادر کند. سردار عبادالله عبداللهی در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به امضای قرادادی توسط دولت با کره جنوبی برای ساخت کشتی، اظهار کرد: مجموعه صدرا که می توانست کشتی اقیانوس‌پیمای ۳۱۳ بسازد، چرا خودش وارد ساخت این کشتی ها نشود؟ آیا این کار خیانت به حساب نمی‌آید؟ (ایسنا)

سه روز بعد (22 آذر): «در حالی که کارخانجات کشتی‌سازی کشورمان با تخصص برجسته و تجربه مثال‌زدنی در حال ورشکستگی است، سفارش ساخت 10 کشتی به کره‌جنوبی داده می‌شود.» (روزنامه کیهان)

همان روز (22 آذر): معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به جزئیات قرارداد خرید کشتی از کره جنوبی،‌ گفت: این قرارداد برای سال ۲۰۰۸ است و موضوع جدیدی نیست. (ایسنا)

همان شب (22 آذر): محمدعلی بیگی، در برنامه پایش شبکه یک سیما گفت: «سفارش‌های ۱۲ سال پیش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش، به کشتی‌سازان داخلی گواه حمایت کشتیرانی‌ها از این صنعت است، سفارشاتی که البته تاکنون به سرانجام نرسیده است. ما قبلاً سفارش‌هایی برای ساخت ۲فروند نفتکش به مبلغ هر کدام ۳۰ میلیون دلار که سال شروع قرارداد ۸۳ بوده با شرکت ایزوایکو منعقد کردیم، قرار بود ۲۴ ماهه این دو فروند کشتی را تحویل دهند که تاکنون بعد از ۱۲ سال این اتفاق نیفتاده است. این کارشناس افزود: به شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) سفارش ساخت سه فروند نفتکش به مبلغ هر کدام ۴۰ میلیون دلار و در سال ۸۴ منعقد کردیم که آن شرکت نیز بعد از ۱۲ سال به تعهدات خود عمل نکرده است.»

ایضا وزیر نفت (یک سال قبل): «یک فاز پارس جنوبی را با یک میلیارد دلار به خارجی‌ها دادیم حال آنکه برای همان 3.7 میلیارد دلار به ایرانی دادیم که هنوز کاری انجام نداده‌اند ... 1.8 میلیارد دلار به شرکت صدرا داده شده اما یک ریال کار به وزارت نفت تحویل نشده است.»

*
 
نتیجه‌گیری: بزرگ‌ترین مشکل ما نه تحریم و مقاومتی نبودن اقتصاد و شل شدن در برابر استکبار و انقلابی بودن و افراطی نبودن، که بی‌زحمت و بی‌مکافات بودن "دروغگویی" است؛ طوری که تقریبا تشخیص "راست" و "دروغ" نیازمند وحی مستقیم از ملکوت اعلی شده است. همین است که نه از خود شیوع "فساد"، که این روزها همه از آن نالان‌اند، بلکه باید از تغافل و تجاهل برخی درباره  علت فسادی چنین گسترده، باید که حیرت‌زده شد؛ از اینکه عده‌ای مدام بپرسند: «واقعا چرا فساد این همه شایع شده؟»!

.
تکمله: این یادداشت در مورد راست و دروغ بودن ادعای شخص خاصی قضاوت نکرده. مبنای سخن اصلا این است که تشخیص راست و دروغ عملا بسیار دشوار شده از بس که دروغگویی، بی‌زحمت و بی‌مکافات است!
 
عکس: اشک‌ریزی ‌مدیرعامل ‌ایزوایکو


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر