۱۳۹۴ اسفند ۸, شنبه

یک گزارش کوتاه از انتخابات در استان زنجان




استان زنجان 5 نماینده در مجلس شورای اسلامی و یک نماینده در مجلس خبرگان دارد. نتایج اعلام شده نشان می‌دهد با احتساب یکی از نمایندگان ثبت نام نکرده در انتخابات (رضا عبداللهی بعد از 7 دوره حضور مستمر در مجلس، این بار در انتخابات شرکت نکرد)، چهار نماینده از 5 نماینده کنونی، به طور قطع در مجلس دهم حضور نخواهند داشت و تعیین سرنوشت حضور یا عدم حضور نماینده پنجم کنونی نیز در دور دوم صورت می‌گیرد. با پایان مرحله اول، تکلیف تنها یک نماینده از 5 نماینده استان معلوم شده است؛ یک کاندیدای مستقل که به اصلاح‌طلبان گرایش دارد 
.
در حوزه انتخابیه زنجان و طارم، هر دو نماینده کنونی از راه‌یابی به مجلس آتی بازماندند. هر دو کاندیدای مورد حمایت اصولگرایان در این حوزه (که یکی نماینده فعلی بود)، شکست خوردند ولی هر دو نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان به دور دوم راه یافتند. در کنار این دو در مرحله دوم، یک کاندیدای مستقل نزدیک به اصلاح‌طلبان حضور دارد و یک کاندیدای مستقل نزدیک به اصولگرایان. سید افضل موسوی در دور اول بیشترین آرا را کسب کرده؛ او عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی است. موسوی در مجلس ششم نیز نماینده زنجان و طارم در مجلس بود. شورای نگهبان دو روز بعد از آغاز تبلیغات انتخاباتی، صلاحیت وی را تایید کرد! هر 8 کاندیدای اصلاح‌طلب دیگر که میثاق‌نامه انتخاباتی اصلاح‌طلبان را در زنجان امضا کرده بودند، رد صلاحیت شدند. شورای هماهنگی برای تکمیل لیست دو نفره خود در این حوزه، کریم خانمحمدی را وارد لیست خود کرد که گرایش‌های اصولگرایانه دارد ولی برای حضور در لیست اصلاح‌طلبان با شورای هماهنگی به توافق رسید. بعد از موسوی، فریدون احمدی (مستقل نزدیک به اصولگرایان) حائز بیشترین آرا شده است. وی که از معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره احمدی‌نژاد بود، به گمان و برآورد بسیاری پرهزینه‌ترین کمپین تبلیغاتی تاریخ زنجان را به راه انداخت. با اعلام پیروزی وی در مرحله اول، شایعات در مورد تجدید نظر در نتیجه انتخابات توسط نهادهای نظارتی نیز قوت گرفته است؛ اتهام خرید علنی رای در روز رای‌گیری در یکی از شهرک‌های اقماری زنجان، از دیروز نقل محافل است. افشای یک نوار صوتی اظهارات موهن وی علیه سایر کاندیداها نیز حاشیه‌ساز شده است. فریدون احمدی را می‌توان در گروه نامزدهای مستقل نزدیک به اصولگرایان جای داد. در جایگاه سوم علی وقفچی قرار دارد که با سابقه چند دور حضور در انتخابات، چهره‌ای شناخته شده به حساب میآید و گرایش به جریان اصلاح‌طلبی دارد.
.
در حوزه انتخابیه ابهر، خرمدره و سلطانیه که تمامی اصلاح‌طلبان شناخته شده رد صلاحیت شدند، اینک در دور دوم، دو کاندیدایی با هم رقابت می‌کنند که یکی مورد حمایت رسمی اصولگرایان است و نماینده فعلی این حوزه در مجلس و دیگری نامزد مستقل نزدیک به اصولگرایان است و پیش‌تر در دوره احمدی‌نژاد فرماندار ابهر و مدتی نیز شهردار زنجان بوده است. فاصله آرای این دو، کمتر از 300 رای است.
.
در حوزه انتخابیه خدابنده نیز، هم نامزد مورد حمایت ائتلاف اصولگرایان (که نماینده فعلی است) و هم نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان شکست خورده‌اند. نامزد اصلی و شناخته شده اصلاح‌طلبان در این حوزه توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده بود. اینک در دور دوم یک نامزد مستقل و یک اصولگرا به رقابت خواهند پرداخت. فاصله این دو، 130 رای است!
.
در حوزه انتخابیه ماهنشان و ایجرود و در غیاب رضا عبداللهی (اصولگرا) که هفت دور پیاپی نماینده منطقه در مجلس بود، شور انتخاباتی اوج گرفت. کاندیدای مورد حمایت اصولگرایان در این حوزه، رییس جبهه پایداری در استان زنجان بود که شکست خورد. سید مرتضی خاتمی که نامزد مورد حمایت جبهه مشارکت در این حوزه در انتخابات مجلس ششم بود، این بار توانست در همان دور اول راهی مجلس شود. در اخبار از وی به  عنوان کاندیدای مستقل نامبرده می‌شود از آن رو که اصلاح‌طلبان رسما از وی اعلام حمایت نکردند.  
.
خبرهای غیررسمی از نتیجه انتخابات مجلس خبرگان در استان نیز حاکی از پیروزی "کاندیدای اعزامی از سوی جامعه مدرسین حوزه قم" به استان است. وی اهل استان زنجان نیست؛ نماینده فعلی استان در مجلس خبرگان (که قبلا امام جمعه زنجان نیز بود)، امام جمعه فعلی و همچنین برادر آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی، هر سه، از سوی شورای نگبهان برای انتخابات خبرگان رد صلاحیت شده بودند. او مواضع افراطی دارد و در مصاحبه با نشریه نزدیک به بسیج دانشجویی زنجان و در حالی که "شورای رهبری" در اولین قانون اساسی جمهوری اسلامی پیش‌بینی شده بوده، گفته بود: «طرح شورای رهبری، مضحک و خلاف قرآن و سنت است ... خدا یکی، پیامبری که امام باشد در هر دوره‌ای یکی ...».
.
.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر