۱۳۹۴ خرداد ۳۰, شنبه

دکتر کردوانی: مبنای همه برنامه‌ریزی‌ها در کشور باید حفظ منابع آب باشد


«برای مواجهه با بحران آب، مبنای همه برنامه‌ریزی‌ها در کشور باید حفظ منابع آب باشد.»
این را دکتر پرویز کردوانی در همایش یک روزه بحران آب که چهارشنبه گذشته (27 خرداد) در دانشگاه زنجان برگزار شد، اعلام و تاکید کرد: ما با بحران جدی آب مواجه هستیم و همه برنامه‌ریزی‌ها در کشور توسط دولت و مردم باید معطوف به حفظ و استفاده صحیح منابع آب باشد.
وی که بارها در طی سخنرانی 3 ساعته خود باب مزاح را نیز باز کرده بود، افزود: جوانان در انتخاب همسر هم همسرانی را انتخاب کنند که آب کمتری مصرف می‌کنند چرا که زن و شوهر پیدا می‌شود، ولی آب پیدا نمی‌شود!
این استاد دانشگاه با اشاره به این که 31 سال قبل در کتاب خود در مورد خشکسالی و بحران آب هشدار داده بود، افزود: حفر بی‌رویه چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق منجر به غارت منابع آب کشور شده و این چیزی نیست که با بارندگی جبران شود.
وی با اشاره به طرح‌های مختلف برای تغییر اقلیم در نقاط مختلف کشور از طریق انتقال آب از حوضه‌ای به حوضه دیگر در قبل و بعد از انقلاب، اظهارداشت: همه این طرح‌ها به دلیل بی‌اعتنایی به تاثیر فشار هوا در نقاط مختلف کشور، اشکال و ایرادهای اساسی داشته است و به طور کلی امکان ندارد با شکافتن کوه یا اتصال آب دریای مازنداران به خلیج فارس، اقلیم و آب و هوای کشور را تغییر داد.
وی از بی‌اعتنایی به روند غارت منابع آب طی سال‌های گذشته  انتقاد و اضافه کرد: تنها از 2 سال قبل که تامین منابع آب شرب در برخی شهرهای بزرگ با مشکلات جدی مواجه شد، توجه به بحران آب آغاز شده است.
وی گفت: حجم منابع آب هر کشور ثابت است و  استفاده نادرست از آن در کنار افزایش بهره‌برداری‌ها، امکان آلودگی منابع آب  را افزایش و بالتبع سهم هر شهروند را از آب به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.
دکتر کردوانی افزود: منابع آب زیرزمینی از بین رفته است، خیلی از رودها در مناطق  مختلف کشور خشک شده و با سر آمدن عمر مفید سدها از جمله به دلیل افزایش حجم رسوبات در پشت سدها، احتمالا با تانکرهایی که نفت صادر می کنیم باید آب وارد کشور کنیم.
وی با اشاره به این که گرمایش زمین موجب افزایش بارندگی در مناطق پرباران و کاهش بیشتر بارندگی در مناطق کم‌باران شده است، اظهار کرد: کاهش بارندگی به نوبه خود در کشور موجب از بین رفتن مراتع و به تبع آن، بروز سیل و فرسایش زمین شده و شاهدیم که جنگ بین مردم و محیط‌بانان آغاز شده است.
وی به راهکارهای مقابله با این بحران نیز اشاره کرد و گفت: کاهش سطح زیر کشت در کشاورزی باید با هدایت و حمایت جدی دولت، با افزایش بازده در کشاورزی همراه باشد ضمن این که همزمان توسعه بی‌رویه شهرها از طریق فروش گسترده تراکم و همچنین توسعه صنایع نیازمند آب در مناطقی که دچار بحران آب هستند، باید مورد تجدید نظر جدی قرار گیرد.
این استاد دانشگاه با انتقاد از اکتفای صرف به کاهش مصرف آب در روستاها و کشاورزی گفت: تصفیه فاضلابها و پسابهای صنعتی و استفاده مجدد از آبهای استحصالی باید مورد توجه جدی مقامات مسئول و صاحبان صنایع قرار بگیرد.
کردوانی افزود: بارور کردن ابرها نیز تنها در شرایط خاص، صرفا در ارتفاعات و فصل زمستان میسر است و این روشی قابل اتکا برای حل بحران آب نیست.
وی تجدید نظر در مدیریت فضای سبز شهرها از طریق حذف چمن و جایگزینی آن با درختانی چون کاج و سرو را توصیه و اضافه کرد: شهروندان برای مصرف بهینه و به اندازه‌ی آب، باید توسط رسانه‌ها و گروه‌های مرجع در کشور از جمله ائمه جمعه و جماعات آموزش ببینند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به توصیه خود به مدیران راه آهن اشاره کرد و گفت: توصیه کرده‌ام خط قطار پرسرعت تهران – مشهد ساخته نشود چرا که در بسیاری از دشت‌های این مسیر ، آب بیشتر از توان سفره‌های آب زیرزمینی  استخراج شده و بنیه‌ی زمین برای استقامت کاهش یافته و احتمال فرو رفتن زمین زیر پای قطاری که با سرعت بالا در این مسیر حرکت کند، وجود دارد!
دکتر پرویز کردوانی در این همایش به احیای دریاچه ارومیه نیز پرداخت و گفت: این دریاچه احیاشدنی نیست؛ در طی سال‌های گذشته سدها آب وارده به این دریاجه را کم کردند و برداشت وسیع آب از منابع آب به دلیل کشاورزی و کاشت محصولاتی که به آب بیشتر احتیاج داشتند، آن را بیمار کرد به طوری که اکنون هیچ امیدی به بهبود آن نیست.
وی در توضیح بیشتر در این باره گفت: سطح آب‌های زیرزمینی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه چنان پایین رفته که اکنون بر مبنای قانون ظروف مرتبط، این آب شور دریاچه ارومیه است که به سمت آب چاه‌ها سرازیر شده و آب‌های موجود را نیز شور می کند.
وی با  تاکید بر این که همواره عاشق دریاچه ارومیه بوده است، افزود: هر چه آب بیشتری به این دریاچه ببندند به  دلیل آن که حجم آب از دست رفته بسیار بوده است، جبران مافات نمی‌شود و تازه اوضاع بدتر هم خواهد شد؛ به خاطر همین معتقدم به دلایل زیست‌محیطی این دریاچه باید خشک شود.
وی گفت: نمک دریاچه ارومیه کریستالی است و شایعه پخش نمک آن به صورت ریزگرد دروغ است. دولت می‌تواند نمک این دریاچه را که ارزش افزوده فراوانی دارد برداشت کند و آن را تبدیل به یک پارک بزرگ گیاهی و حیوانی سازد.
وی با انتقاد از بار روانی ایجاد شده علیه خشک شدن دریاچه ارومیه، عدم انتشار برخی واقعیت‌های امر درباره وضعیت این دریاچه را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: برخی کارشناسان خارجی نیز احیای این دریاچه را ناممکن دانسته‌اند ولی موضوع اعلام نمی‌شود.
.
.
.
این خبر در «جهان صنعت»: +
لینک مرتبط:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر