۱۳۹۳ دی ۱۸, پنجشنبه

بازوی رسانه‌ای سپاه چه می‌خواهد؟

دکتر حمیدرضا شاهمحمدی(+) یادداشتی منتشر کرده در بخش وبلاگ‌های وب‌سایت خبرآنلاین با عنوان «رمزگشایی از فساد ابوذر و سلمان‌ها در کلام رئیس جمهور». او در این یادداشت به عملکرد اقتصادی سپاه انتقاد کرده و از جمله نوشته: «متاسفانه برخی مسئولین این نهاد انقلابی با این استدلال که وظیفه سپاه، پاسداری از انقلاب از هر نوع خطر (نظامی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی و...) است، هیچ مرزی برای فعالیت‌هایش نمی‌شناسند.»(+)
تنها ساعاتی بعد، این نوشته از روی وبسایت حذف شد و خبر آنلاین در توضیح نوشت: «بخشهایی از مطلب یادشده حاوی مضمونی بوده که مورد تایید خبرآنلاین نبوده و به همین دلیل نیز از روی سایت حذف شد ... خبرآنلاین با تاکید بر اینکه بر مرامنامه و اصول حرفه‌ای خود همواره اصرار دارد لازم می‌داند از انتشار مطلب مزبور عذرخواهی کرده و در عین حال همکاران رسانه‌ای را که با خیرخواهی به انتشار مطالبی دست زدند که راه‌های بهتری نیز برای آن وجود داشت، به خویشتنداری و رعایت اصول حرفه‌ای دعوت می‌کند.»(+)
.
اما بازوی رسانه‌ای سپاه بی‌اعتنا به این درخواست، برای سواستفاده از این ماجرا خیز برداشت.
.
دقت در متن یادداشت خبرگزاری سپاه (فارس) از خط روشن تخریب مدیر وب‌سایت که از قضا اینک معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد است، حکایت دارد. این خبرگزاری با نقل مجدد بخش‌های خاص آن، برای تبرئه سپاه از اشاره ضدفساد رییس‌جمهوری تلاشی دوباره کرد و نوشت: «(بعد از سخنرانی روحانی علیه فساد) هشیاری دولت و سپاه موجب شد تا خط اختلاف‌افکنی بین نهادهای کلان نظام توسط رسانه‌های ضدانقلاب کمرنگ شود اما به نظر می‌رسد این روند توسط برخی  نفوذی‌های حاشیه‌‌ساز - که قطعا هیچ نسبتی با سیاست های کلان دولت ندارند - در حال ادامه دادن است.»(+)
روزنامه سپاه (موسوم به «جوان») هم در یادداشتی که دیگر خبرگزاری سپاه (تسنیم) آن را با عنوان «خبرآنلاین در مسیر ضدانقلاب»، منعکس کرد، در  همان خط (تبرئه سپاه از فساد) نوشت: «بايد باور كنيم كه با حمله به سپاه، غرب امتياز خاصي به خاطر تعلق عاطفي به عده‌اي نخواهد داد، چراكه امام فرمود: «ما چه بخواهيم و چه نخواهيم استكبار و صهيونيست‌ها در تعقيب‌مان خواهند بود تا حيثيت مكتبي‌مان را لكه‌دار كنند.» اكنون سپاه رسالت الهي خود را پيشگيري از اين لكه‌دار شدن مي‌داند و عده‌اي در كشور براي شكستن اين سد دفاعي و بي‌اعتبار كردن آن علم فساد را در اردوگاه آن مي‌كارند.»(+)
.
اینک یادآوری چند نکته لازم به نظر می‌رسد:
1) فارغ از داوری در درستی یا نادرستی متن یادداشت خبرآنلاین، چنین می‌نُماید که بازوی رسانه‌ای سپاه از مجال فراهم شده برای تحدید انتقادهای فزاینده علیه سپاه و تهدید منتقدان بهره می‌گیرد. این مسئله صدالبته از نقش گسترده سپاه در احاطه بر منابع قدرت و خطری که این احاطه به واسطه بروز فساد می‌تواند در پی داشته باشد، نخواهد کاست. گره کار با یک یادداشت حذف شده گشوده نخواهد شد.
2) وقتی که حسن روحانی ماه پیش گفت: «اگر اطلاعات، تفنگ، پول، سایت، روزنامه، خبرگزاری و دیگر مظاهر قدرت در یک نهاد جمع شود، ابوذر و سلمان هم که باشد، فاسد می‌شود.» همان  نگاه‌ها به سوی سپاه چرخید، اگر رد این نگاه‌ها توسط فرمانده سپاه را نادیده بگیریم، غیر  از سپاه کدام نهاد و سازمان دیگری در ایران می‌توان یافت که  یکجا اطلاعات، تفنگ، پول، سایت، روزنامه، خبرگزاری در اختیار داشته باشد؟ یا نکند روحانی درباره فساد در پاکستان سخنرانی کرده بود؟ روحانی یا باید آن قدر شجاع باشد که تا ته قضیه را برود، یا بی‌خودی یک نهاد خوشنام را در معرض اتهام قرار ندهد که وقتی امثال نویسنده یادداشت خبرآنلاین به آن می‌پردازند، نویسنده و وبسایت با هم در زمره ضدانقلاب قرار نگیرند!
3) به طور واضحی یادداشت خبرآنلاین بهانه‌ای شده برای تخریب معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد که شنیده می‌شود جلوی یارانه‌های بی‌حساب و کتاب به روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های نورچشمی را گرفته است. یادداشت خبرگزاری فارس را مرور کنید.
4) در راستای جریان‌سازی رسانه‌ای، خبرگزاری سپاه با رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری مصاحیه کرده. اما نکته جالب‌تر این که در متن خبر خبرگزاری فارس، کمتر از یک چهارم متن به اظهارات مصاحبه‌شونده اختصاص دارد و سه‌چهارم باقی متن، تکرار حرفهای خود فارس علیه خبرآنلاین است!(+) این نشان می‌دهد تیر فارس چندان که باید به نشانه نخورده است!
5) نویسنده یادداشت مورد اشاره در خبرآنلاین، خود در زمره جهادگران و رزمندگان دوران جنگ از زنجان است(+). البته که این به تنهایی مصونیت از خطا نمی‌آورد ولی برخوردهای چکشی با منتقدان در همه این سالها، آیا جز به فربه شدن مفسدان انجامیده است؟
.
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر