۱۳۹۱ اسفند ۱۰, پنجشنبه

چهارپاره – 107 / قانون شده است


(1)
انتخابات نظام پزشکی اخیر با قلع و قمع (رد صلاحیت) بسیاری از کاندیداها برگزار شد. احمدی نژاد شاکی شده و می‌گوید: «نباید نهادهای غیر مسئول همچون نهادهای امنیتی، اطلاعاتی سپاه و غیر سپاه در انتخابات نظام پزشکی دخالت کنند ... فکر می‌کنیم همه چیز در کشور باید بر اساس قانون باشد. کسانی که از مرز قانون عبور می‌کنند کارشان اعتبار ندارد.»(+)
.
(2)
سپاه فورا واکنش نشان داد. سردار رمضان شریف، مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: «اقدام اطلاعات سپاه در روند بررسی صلاحیت ها در انتخابات نظام پزشکی «قانونی» بوده و به درخواست مراجع قانونی صورت پذیرفته است.»(+)
.
(3)
اصل 150 قانون اساسی می‌گوید: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در نخستین روزهای پیروزی این انقلاب تشکیل شد، برای ادامه نقش خود در نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن پابرجا می‌ماند.»(+)
افزودن «حدود وظایف و قلمرو مسوولیت این سپاه در رابطه با وظایف و قلمرو مسوولیت نیروهای مسلح دیگر با تأکید بر همکاری و هماهنگی برادرانه میان آنها به وسیله قانون تعیین می‌شود»، البته از حوزه بسیار وسیع و شناور «نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن» نکاسته و نمی‌کاهد. این حوزه وسیع اگر در کنار «حفظ نظام، اوجب واجبات است» (و نه: «از» اوجب واجبات) قرار داده شود، می توان به راحتی اثبات کرد که «سازمان سپاه»، و کلیّت آن، هیچ‌گاه کار غیرقانونی نمی‌کند؛ محدود هم نیست؛ چون دستاوردهای انقلاب همه جا هست؛ «همه جا». فروگذاشتن منع بنیانگذار فقید انقلاب از دخالت سپاه در امور سیاسی را هم بر پایه آموزه‌های مبتنی بر ولایت فقیه (که مهم‌ترین بانی آن خود مرحوم امام خمینی بوده) می‌توان تبیین و توجیه کرد. اختلاف فقط وقتی بروز می‌کند که جریان‌ها در مورد چیستی و چگونگی دفاع از «دستاوردهای انقلاب» توافق خود را از دست می‌دهند و تازه تکلیف اینجا را هم قانون معین کرده؛ رجوع شود به بند 4 و 6 اصل 110 قانون اساسی جمهوری اسلامی.(+)
.
(4)
سپاه باسط الید است؛ این «قانون» است، «قانون» شده است.
.
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر