۱۳۹۱ تیر ۵, دوشنبه

مصری ها، مصری هستند


نتیجه مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر به قرار زیر اعلام شده:
واجدان شرایط: 50 میلیون و 900 هزار نفر
رای داده ها: 26 میلیون و 420 هزار نفر (52 درصد)
رای اول؛ محمد مرسی: ۱۳۲۳۰۱۳۱ (50.1 درصد)
رأی دوم؛ احمد شفیق: ۱۲۳۴۷۳۸۰ (46.7 درصد)
اختلاف آرا: 882751 رأی (3.3 درصد کل آرا)
.
اختلاف آرای دو نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری، کمتر از نهصد هزار رأی است (حدود 3.3 درصد کل آرای مأخوذه و 1.7 کل جمعیت واجد شرایط). این یعنی نمی توان از پیروزی قاطع محمد مرسی در این انتخابات سخن گفت؛ و این به خصوص از آن جهت اهمیت دارد که رقیب او آخرین نخست وزیر حسنی مبارک است؛ کسی که تحولات و خیزش مردمی یک سال و نیم قبل، با بیش از هشتصد کشته، علیه او بود!
نتیجه انتخابات قطعا باید توسط کسانی که جامعه مصر را می شناسند تحلیل شود؛ این که چطور نیمی از مردم درانتخابات شرکت نکرده اند، این که چطور قریب به نیمی از رای دهندگان خلاف سوگیری یک سال و نیم قبل کسانی که مبارک را به زیر کشیدند، رفتار کرده اند؟!
واضح است که مقامات جمهوری اسلامی و دستگاه دیپلماسی ایران به اهمیت تحولات مصر به خوبی واقف اند ولی ظاهرا بین درک درست، اقدام درست و اولویت های دو سو، تاخیر فاز وجود دارد؛ این را از صحبت های مخابره شده از طرف محمد مرسی می شود فهمید (مثل استفاده صریح از لفظ خلیج ع.ر.ب.ی در مصاحبه با یک روزنامه کویتی، یا این گفته که «من دیدار با کاردار ایران در مصر را نپذیرفته‌ام، البته دست‌کم تا هنگامی که موضع آنها درباره سوریه مشخص شود»(+) یا این که محمد حسین الیعقوب شیخ سلفی مشهور مصری اظهار داشته: «من از مُرسی در مورد شیعیان پرسیدم و او گفت که شیعیان از یهودیان برای اسلام خطرناک تر هستند.»!(+)). 
.
تحلیل گران حرفه ای و تصمیم گیران بر هر گزاره ای که برای اظهار نظر و تصمیم تکیه کنند، به خصوص در تحلیل اوضاع بر مبنای ایده بیداری اسلامی، فاصله کم آرای مرسی و شفیق را باید جدی بگیرند. مصری ها، مصری هستند؛ و ظاهرا زیاد اهل تداوم حماسه هم نیستند.
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر