۱۳۹۰ مهر ۱۲, سه‌شنبه

پروفسور کردوانی در پارک ملّت


عکس: پروفسور پرویز کردوانی
دیشب خیلی خوش شانس بودم که در تور شبکه گردی، درست حوالی یازده و نیم، گذرم افتاد به "پارک ملّت" شبکه یک که داشت بشارت می داد یکی از چهره های ماندگار مهمانش خواهد بود و چند لحظه بعد پروفسور پرویز کَردوانی(+) وارد استودیو شد و پرانرژی و بی تعارف رفت نشست روی صندلی مهمان برنامه، روبروی پنج - شش نفر مصاحبه کننده ... تا یک ساعت و نیم بعدش، جرأت عوض کردن کانال نداشتم! خیلی خوب حرف زد. اقیانوس انرژی و شوخی های با مزه بود. شاید اوج کارش این بود که شماره موبالش را وسط برنامه اعلام کرد تا به سئوالات مردم جواب دهد و وقتی مجری (محمدرضا شهیدی فر) دستپاچه شده بود، گفت: "تا حالا که کسی فحش نداده. فقط اسمس ندید که نمی خونم"! ... همین دیروز از سختی تصور زیبایی در طبیعت بدون درخت و جنگل نوشته بودم(+)، پروفسور کردوانی آن قدر عاشقانه از "کویر" حرف زد، که در ایمان دیروزم به جدّ تردید کردم. آدرس نقاط دیدنی کویر را می داد، انگار که آدرس سوپری محل را می دهد؛ آن قدر نزدیک و راحت. بعد می گفت: "رفتید بگید منو کردوانی فرستاده"! فیلم های کوتاهی از زندگی استاد هم پخش شد؛ پیرمرد 80 ساله آن قدر راحت پله ها و تپه ها را بالا می رفت که حیرت زده می شدی. می گفت اگر خانه باشد هر روز از ساعت یک ربع مانده به دوازده تا یک زیر آفتاب دراز می کشد، فقط صورتش را می پوشاند که دچار آب مروارید چشم نشود. می گفت چند فقط پیش که دستش شکسته بود، دکتر معالج از تراکم مغز استخوانش خیال کرده بوده که سرطان دارد! می گفت که ساعت سه و نیم صبح بیدار می شود، نماز می خواند، ورزش می کند و صبحانه می خورد. می گفت تا قبل از این که همسرش را تهدید به طلاق نکرده بود، صبحانه اش را هم خودش تدارک می دیده! همسرش رمان نویس است. می گفت: ما تصادفا همدیگه رو تو راهرو می بینیم و حرف می زنیم از بس سرمان شلوغ است! تاکید بسیار غلیظی می کرد که دانشجو فقط باید درس بخواند، معنی ندارد ناراحت شود که تلویزیون برنامه خوب ندارد. درباره دریاچه ارومیه گفت، درباره اهمیت و جذابیت گردشگری شبانه در کویر، درباره فرزندانش، درباره رانندگی اش ... درباره دانشگاه ها صریح گفت: "سطح دانشگاه ها بی خودی وسیع شده، باید برای کیفیت کاری کرد". خودش چهل و پنج سال قبل شاگرد اول دانشگاه های آلمان بوده ... کاش این برنامه را دیده باشید، یا گیر بیاورید و ببینید، یا تلویزیون با اعلام قبلی، تکرارش کند. چنین ذخیره هایی، خیلی گمنام مانده اند
.
*
می دانید دلم به چی سوخت؟ به این که مصاحبه ای چنین را در زمانی پخش کردند که معمولا جاهای دیگر دنیا برنامه های 16+ و 18+ را پخش می کنند
.
.
.

۴ نظر:

  1. در گودر:
    .
    .
    Vahid HT - انتظار داشتم «پدر کویرشناسی ایران» صفحه ویکی‌پدیای پر و پیمون‌تری داشته باشه:
    http://goo.gl/cTCjb
    .
    ahmad sharifi - متخصصین کویر شناسی ایران و بزرگان این رشته اصلن این آقا را قبول ندارند. ایشان رشته اش جغرافیست ولی سرش را در هر سوراخ دیگری هم می کند. در خصوص نظریات ایشان جالب است که بدانید موافق خشک شدن باتلاق گاوخونی و دریاچه ارومیه هستند!
    از تک تک اساتید منابع طبیعی ایران بپرسید سایه این آدم را به جهت بیسوادی با تیر می زنند:
    یک نمونه اش مثلن:
    http://darvish100.blogfa.com/post-2152.aspx 3:35 PM

    .
    ahmad sharifi - اخیرن تزی توسط ایشان ارائه شده مبنی بر این که توریست بیاوریم و از این خشک شدن دریاچه ارومیه استفاده مالی گردشگری بنماییم.!
    .
    من - آقای شریفی! حرف هایی که دیروز درباره دریاچه ارومیه زد، با چیزی که شما نوشته اید، فرق دارد. توسعه بی حساب منطقه و نیاز به آب بیشتر را مایه خشک شدن تدریجی دریاچه می دانست و این لابد نکته منفی است. در ضمن رشته شون هم جغرافیا نیست. در مصاحبه مورد اشاره شما هم گفته: "مرگ درياچه شبيه مرگ انسان است، مرگ اكوسيستم‌ها هم طبيعي است اما بعضي‌ها زود‌تر و بعضي‌ها ديرتر مي‌ميرند. علت همه اين مرگ‌ها هم انسان است. انسان هر روز تلاش مي‌كند زندگي خود را با نوآوري در علم بهتر و راحت‌تر كند و به همين دليل هم اين اكوسيستم‌ها را تخريب مي‌كند". این یعنی موافق خشک شدن دریاچه ارومیه؟
    .
    شهریار شهریار - متاسفانه حرفهای احمد شریفی صحیح است. یک حجم قابل توجهی لفافه‌های تبلیغاتی ایشان را پوشانده است. کلا هم آدم خوش‌زبانی است اما در حوزه‌های مربوط به محیط‌زیست حرف‌های بی‌ربط فراوانی می‌زند.تا اینجا مشکلی نیست بلکه مشکل این است که حرفهایش را بعضی سند می پندارند. دقیقا هم تا به حال نتوانسته‌ام که بفهمم که نحله فکری خاصی دارد و یا علایق هیجانی رسانه‌آی دارد و یا این که هم‌مسلکی خاصی با کسانی دارد. به هر حال فکر می‌کنم اگر که کمتر از عنوان پدر برای آدمها استفاده کنیم کمتر دچار سوء تفاهم‌هایی از این دست می‌شویم.

    پاسخحذف
  2. در گودر:
    .
    .
    Fatemeh Vala - آقای کردوانی حرفهای درخصوص دریاچه ارومیه زده که باعث ناراحتی کارشناسان محیط زیست شده. استفاده از نمک دریاچه ارومیه، و همین اوردن توریستها به منطقه و اینکه پیشنهاد دادن از یکی از سرشاخه های زاب کوچک استفاده بشه و دلیلشونم این بوده که داره به عراق میریزه و فایده ای برای ما نداره!!!
    اینم لینک صحبتشون با دو کارشناس دیگه محیط زیست که آخرشم قهر میکنن و وسط کار میرن!
    ttp://iranseda.ir/player/?g=884458 Oct 4, 2011

    .
    ahmad sharifi - آقای معینی همین لینکی که خانم والا گذاشته اند را کلیک کنید تا به عمق فاجعه پی ببرید. شما می توایند در خصوص سوابق ایشان از تک تک دانشجویان رشته منابع طبیعی (گرایش مناطق بیابانی) و اساتید به نام این رشته سوال کنید تا متوجه شوید جنا آقای کردوانی یک حقه باز و شارلاتان تمام عیار است.
    .
    من - آقای شریفی عزیز! هر کسی می تونه اشتباه کنه، خودستا و مغرور باشه، ولی حقه باز و شارلاتان "تمام عیار" اتهام سنگینی نیست؟

    پاسخحذف
  3. در گودر:
    .
    .
    faezeh D - آقای معینی یکی دو هفته قبل شرق یک مصاحبه با ایشون درباره دریاچه چاپ کرده بود که اصلا جالب نبود. گفته بود دریاچه درست نمی شه و مجوز استخراج نمک بدین! در حالی که کارشناسای دیگه می گن که اکو سیستم هنوز نمرده و در صورت برنامه ریزی درست امکان احیای اون وجود داره
    .
    تلخک می نویسد - كوير بي نظيره. خيلي دوستش دارم
    .
    من - فائزه! آقای کردوانی نظری داده که باید ازش دفاع کنه. ممکن هم هست خوشایند ما و از اساس هم درست نباشه، جواب نظر علمی، نقد علمیه. این به نظرم از شخصیت قابل ستایش دکتر کردوانی نباید چیزی کم کنه

    پاسخحذف
  4. مشکل مباحث ایشان مال فقط بحث ارومیه نیست. کلمه اشتباه و اینها واقعیت نظرات مطرح شده از طرف ایشان را پوشش نمی‌دهد.اصالتا هم شاید مشکل از ما باشد که علاقه به پدر سازی داریم و بعد خودمان در کاری که کرده‌ایم می‌مانیم.

    پاسخحذف