۱۳۹۹ دی ۳۰, سه‌شنبه

مصلحت به سود پینوشه

 


.

عزیزی پارسال کتابخانه‌اش را خلوت می‌کرد و از من هم خواسته بود کتاب‌هایش را ببینم و اگر خواستم بردارم برای خودم. چندتایی برداشتم و این چند روز اخیر "ماهیت مداخله آمریکا در کشورهای آمریکایی لاتین" را می‌خواندم با ترجمه دکتر حسین عبده تبریزی. عبده تبریزی در انگلستان اقتصاد خوانده و حالا در شصت‌ونه‌سالگی از استادان اقتصاد و بازار مالی است. هفده سال قبل برای دو سال هم دبیرکل بورس شده بود. روزنامه‌ای هم داشت به اسم "سرمایه" که توقیف شد.

این کتاب باید سال پنجاه‌وهشت یا همان حوالی چاپ و منتشر شده باشد. نیمی از این کتاب پنجاه‌وچهار صفحه‌ای متن سخنرانی سالوادور آلنده است درآبان سال پنجاه‌ویک در سازمان ملل. سالوادور آلنده رئیس‌جمهوری چپ‌گرای شیلی بود. متن سخنرانی بسیار دردمندانه و متاثرکننده است؛ از فقر مردم می‌گوید و از کارشکنی شرکت‌های بزرگ و دولت‌های مخالف خودش به خصوص آمریکا و مشکلات فراوان. کمتر از یک سال بعد از همین سخنرانی، "پینوشه" که نوزده روز قبل‌تر توسط آلنده شده بود فرمانده ارتش شیلی، علیه او کودتا کرد. آلنده در کاخ ریاست جمهوری اسلحه به دست گرفت و مقاومت کرد و همان روز هم کشته شد. بسیاری از هودارانش هم بعدتر شکنجه و اعدام شدند ولی "جهان آزاد" با "پینوشه" همدلی می‌کرد. چرا؟! چون آلنده "چپ" بود و در خط کمونیسم! "مصلحت" در پشتیبانی از پینوشه بود ... ماجرای بسیار تلخ و ناامیدکننده‌ای است هنوز.

.

پ.ن: همیشه از کسانی که از ابقای "بشار اسد دیکتاتور" حمایت کرده‌اند، یا در کار توجیه آن بر اساس "مصالح" بوده‌اند و هستند، خواهش کرده‌ام آمریکا و انگلیس را برای مهربانی با پینوشه‌ی جنایتکار، و همه خودکامگان مشابه، شماتت نکنند؛ آنها هم مصلحت مهم‌تر حمایت از "جبهه مقاومت" علیه کمونیسم را دیده بودند که چشم بستند و کار رسید به آنجا که یک سال بعدتر از آن سخنرانی "آلنده" در سازمان ملل که از توقف کمک‌ها شکایت بسیار کرده بود، واشنگتن‌پست نوشت: «شرکت‌های چند ملیتی برای اعطای اعتبارات پس از مرگ آلنده صف بسته‌اند.» ... متن گزارش واشنگتن‌پست در همین کتاب با ترجمه جناب عبده‌تبریزی آمده.

 





 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر