۱۳۹۷ آذر ۱۷, شنبه

🔵 ‌تک‌مضرابی که سرکوب شد



برداشت عمومی و غالب این است که حسن روحانی محافظه‌کار است و با آن‌چه «دولت سایه» یا «دولت پنهان» (به حق یا ناحق) خوانده می‌شود، تقابلی علنی از خود بروز نمی‌دهد اما واقع ماجرا جزء این است؛ لااقل آخرین نمونه آن (مربوط به 8 ماه پیش)، مغایر این برداشت است و موید آن‌که تک‌مضراب‌های انتقادی و کنایه‌آمیز روحانی، فوراً مورد تهاجم و سرکوب شدید قرار می‌گیرد.

رییس‌جمهوری در سخنرانی روز ارتش امسال (29 فروردین 97)، گفت: «ارتش با آنکه سیاست را خوب می‌فهمد، هرگز در بازی‌های سیاسی وارد نشده و به وصیت امام راحل به خوبی عمل کرده است. اگر در رژیم گذشته گاهی در بسیاری از فسادهای اقتصادی نام صاحب منصبان ارتش آن روزگار مطرح می‌شد اما امروز در هیچ فسادی در کشور ما، نامی از امیران و بزرگان ارتش توجود ندارد، این به معنای پاکی و دست پاکی و اخلاص ارتش جمهوری اسلامی ایران است.»

تمجید رییس‌جمهوری از ارتش، بلافاصله پس زده شد، فرماندهان ارتش و سپاه به دیدار یکدیگر رفتند و فرمانده کل ارتش (امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی) در اولین سخنرانی خود گفت: «دشمنان انقلاب در ذهن‌شان جدایی‌هایی ترسیم و فکر می‌کنند با حرف‌های‌شان می‌توانند خللی در دژ مستحکم ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی وارد کنند که اینطور نخواهد شد. بنده هنوز هم مانند گذشته وقتی که به شهرمان می‌روم در پایگاه آنجا حضور پیدا کرده و به عنوان بسیجی خدمت می‌کنم ... اگر یک روزی از سمتم در ارتش مرخص شوم، با افتخار در پایگاه بسیج محلی انجام وظیفه می کنم. حضور ما در بسیج با هدف تو دهنی زدن به دشمنان نظام است، چون دشمن فکر می‌کند که می‌تواند بین ارتش و سپاه تفرقه ایجاد کند.»

سپاه بیانیه داد. خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران در گزارش خود درباره این بیانیه نوشت: «[این بیانیه] با نکوهش اقدامات و اظهارات وحدت‌شکن و تفرقه‌انگیز و قدرناشناسی برخی عناصر داخلی، پایدارسازی امنیت ملی و نهادینهسازی قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را از پیامدهای پاسداری غیرمحافظه‌کارانه سپاه از انقلاب اسلامی تحت منویات فرماندهی معظم کل قوا و به پشتوانه حمایت ملت ایران دانست.»

کیهان به یک ماجرای 40 سال قبل استناد کرد و نوشت: «طعنه به سپاه در پوشش دفاع از ارتش در حالی است که روحانی زمانی دنبال انحلال ارتش بود و شهید چمران با او مخالفت کرد.»

سردار سرلشکر محسن رضایی (فرمانده سابق سپاه و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام) اعلام کرد: «هیچ انسان آگاه و عقل سلیمی در میدان مواجهه با دسیسه‌های دشمنان به تضعیف سنگر دفاعی خود رضایت نمی‌دهد.»

روزنامه سپاه («جوان») نوشت: «بی‌اعتبارسازی «بازوهای توانمند نظام» که رهبری در سال 1383 بر آن تأکید کردند سال‌هاست در دستور کار قرار دارد و هدف از این «بی‌اعتبارسازی» مقدمه‌ای برای «بی‌ثبات‌سازی» است. همین کار را با شوروی سابق نیز کردند (...)  در یک سال گذشته سپاه، صدا و سیما و قوه قضائیه (خصوصاً در انتخابات) مورد حمله روحانی بوده‌اند و هر سه در همین یک سال تحریم شده‌اند. این اشتراک نگاه و اشتراک فهم بین غرب و روحانی به این سه دستگاه را چطور می‌توان توجیه و تفسیر کرد؟ (...) ماهیت و مأموریت سپاه و ارتش کاملاً متفاوت است؛ آنان صرفاً در عالم حقوق و استخدام هر دو نظامی‌اند اما ارتش مأموریتی که روحانی را ناراحت کند، ذاتاً ندارد. فرض کنید فرماندهان ارتش و سپاه را با هم جابه‌جا کنند. آنچه امروز روحانی را می‌آزارد باز هم از سوی سپاه خواهد بود. همان فرماندهان ارتشی که در رأس سپاه قرار گرفته‌اند، حسین فریدون را رصد خواهند کرد، رئیس بانک ملت را دستگیر خواهند کرد، دری اصفهانی را در تیم هسته‌ای شناسایی خواهند کرد، برادر معاون اول را در کرمان دستگیر می‌کنند و اگر این کار را نکنند باید به آنها شک کرد و فرماندهان سپاه که به ارتش رفته‌اند آنجا همین کار را خواهند کرد که امروز خود فرماندهان ارتش می‌کنند، پس مأموریت تعیین‌کننده است نه افراد (...) ارتش و سپاه رسالتی بزرگ دارند که با روحانی و بدون روحانی باید ادامه دهند (...) گیریم روحانی به غرب فهماند که «من از اینها نیستم» و «اینها با من نیستند»، باز هم مطمئن باشد غرب هویت انقلاب اسلامی را نشانه رفته است (...).»

پاتک سنگین به رییس‌جمهوری با متهم کردن صریح او به هم‌سویی با دشمن، ناآگاهی و نداشتن عقل سلیم، یا مرتبط دانستن انتقاد تلویحی از سپاه با رسیدگی به پرونده‌های فساد در حالی بود که هیچکدام از منتقدان مواضع روحانی، به سوگیری منسوبان نهادهای تحت کنترل سپاه (بسیج و رسانه‌های سپاه) به سود رقیب انتخاباتی روحانی در انتخابات و علیه او نپرداختند. شاید جالب باشد بدانید رکوردار تخلفات انتخاباتی رسانه‌ای در انتخابات سال 96، مربوط به رسانه‌های مرتبط با سپاه (فارس، تسنیم، خبرگزاری دانشجو و روزنامه جوان با 57 درصد کل تخلفات احصا شده بین 15 رسانه) بود. بالاترین تخلفات (251 مورد - 20 درصد تخلفات) فقط مربوط به خبرگزاری فارس بود که اندکی بعد، مدیرعامل آن توسط حجت‌الاسلام رییسی به عنوان معاون ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی منصوب شد. هیچ‌گاه هیچ خبری از تنبیه و مجازات این رسانه‌های متخلف، منتشر نشد.

نهایتاً آیت‌الله خامنه‌ای، 4 روز بعد از سخنرانی رییس‌جمهوری، واکنش فرمانده کل ارتش را مورد ستایش قرار دادند و گفتند: «آقای سرلشکر موسوی سخنان بسیار خوبی در خصوص اتحاد نیروهای مسلح بیان کردند که این سخنان نشان‌دهنده:
عقل مدیریتی
 و
صفای باطنی
است.»




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر