۱۳۹۷ شهریور ۴, یکشنبه

«پشت پرده ریاکاری»




کتاب «پشت پرده ریاکاری» را با این طرح جلد بد و اسم، احتمالا هیچ‌گاه خودم نمی‌خریدم! کادو گرفتم، به توصیه عزیزی زودتراز نوبت‌اش خواندم‌اش و به گمان خودم، خیلی از آن یاد گرفتم و در چند یادداشت اخیرم نیز، به یافته‌های کتاب استناد کردم.

دن‌ آریلی در این کتاب، بسیاری از پیش‌داوری‌ها را درباره «دغل‌کاری» زیر سوال می‌برد. دغل‌کاری خیلی وقت‌ها محصول محاسبه خرمندانه هزینه-فایده نیست، محصول نیروهای نابخردانه‌ای است که درک آنها، نیاز به روان‌شناسی «انسان» دارد. دانستن این‌که به عنوان مثال «آدم‌ها هنگامی که بخشی از مغزشان که مسئول اندیشیدن رایزنانه است، به شیوه‌ای اشغال شود، بیشتر به دام وسوسه می‌افتند»، کمک موثری است برای این‌که مغز آدم‌ها را گرفتار نکنیم که بیشتر وسوسه شوند (نویسنده از پژوهشی سخن به میان می‌آورد که طی آن کسانی که ناچار از حفظ عددی پیچیده بودند، نسبت به کسانی که عددی سه رقمی و ساده را حفظ می‌کردند تا دو اتاق آن‌طرف‌تر به یاد بیاورند، به مراتب در میانه راه خوراکی‌های مضرتری (به حال سلامت بدن) انتخاب می‌کردند! ... ذهن درگیر؛ وسوسه بیشتر).

ما که گرفتار فساد و تقلب فزاینده در کشورمان هستیم، به پژوهش‌هایی چنین خیلی محتاجیم.

«ریاکاری» در فرهنگ و زبان ما، بیشتر نفاق با مفهومی معنوی را تداعی می‌کند، شاید بهتر بود نام کتاب «پشت‌پرده تقلب و دغل» می‌بود.



پشت‌پرده ریاکاری، نوشته دن آریلی، ترجمه رامین رامبد، انتشارات مازیار، چاپ اول: 1394، 12 هزار تومان.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر